پیام سپاهان
استاندار اصفهان:
مصوبات شورایعالی آب به حل مشکلات زاینده رود کمک می کند
چهارشنبه 7 آذر 1397 - 21:34:32
پیام سپاهان - اصفهان - استاندار اصفهان گفت: نشست های مداوم شورایعالی آب و تاکید بر اجرای مصوبات آن، یکی از راه ‌های حل مشکلات آب استان و زاینده رود است.
به گزارش ایرنا، عباس رضایی روز چهارشنبه در مراسم معارفه خود به عنوان استاندار جدید اصفهان افزود: با ساز و کار قانونی و اتخاذ سلسله تصمیمات می‌ توان از مشکل بزرگ کم آبی استان گذر کرد.
وی افزود: بطور قطع این هدف با قاطعیت و مشارکت‌ مردم و گفت‌و گو با استان‌ های مجاور دنبال می‌ شود.
استاندار اصفهان با بیان اینکه در روزهای گذشته بسیاری از دلسوزان از سختی کار با من سخن گفته‌ اند، اظهار داشت: سئوال من این است که چه می‌شود کرد، آیا انتظار داریم دیگران مساله را حل و فصل کنند و اگر همه جا گل و بلبل باشد پس هنر ما چیست.
وی با بیان اینکه اصفهان با ده ها بحران کوچک و بزرگ از جمله کم آبی، زیست محیطی و اقتصادی مواجه است، تصریح کرد: اما نگاه توسعه در سطح ملی چنین نیست و با پوزش اعلام می ‌کنم که برخی دچار سندرومی به نام "سندروم برتری" شده ‌اند.
رضایی از تشکیل ستاد مشورتی استان با حضور مدیران ذیربط و متفکران دانشگاهی و همچنین ایجاد کارگروه‌های اقتصاد دانش بنیان، فناوری‌ های نو، کارگروه اجتماعی - فرهنگی و کارگروه زنان و جوانان و به روز کردن سند چشم انداز استان خبر داد.
وی همکاری صاحبان اندیشه برای برطرف شدن چالش های استان را فارغ از تعصبات قومی و منطقه‌ای خواستار شد و افزود: برای برطرف شدن مشکلات استان باید ید واحده شویم.
رضایی با بیان اینکه اصفهان تنها کلانشهر کشور نیست، اظهار داشت: نگاه ما به اصفهان نباید از محدوده پل غدیر تا پل وحید باشد زیرا چنانچه به اصفهان دید کلی داشته باشیم به یقین مشکلات استان نیز حل خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد: با تدبیر، اندیشه ورزی، خلاقیت، همدلی، اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تدبیر دولت دوازدهم، مشکلات استان اصفهان برطرف شود.
رضایی، راه اندازی قطار سریع السیر اصفهان - تهران را گامی موثر در راه توسعه استان دانست و افزود: در این راستا گام های خوبی از سوی دولت برداشته شده است.
وی ایجاد فضایی توام با نشاط و بهبود شاخص‌ های اجتماعی این استان را از دیگر برنامه های خود بیان کرد.
استاندار سابق اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه دشمنان برای برپایی آشوب و ایجاد نارضایتی در بین مردم استان از آذر سال 96 برنامه ریزی کرده بودند، گفت: با تلاش شبانه‌روزی شورای تأمین استان و دستگاه‌ های ذی ربط، تحقق اهداف دشمنان خنثی شد.
محسن مهرعلیزاده اظهار داشت: برغم بارش های اوایل سالجاری، ذخیره سد زاینده رود به 540 میلیون مترمکعب افزایش یافت و این میزان تنها 35 درصد میزان سال بارش قبل بود بنابراین نگرانی هایی برای تأمین آب آشامیدنی مردم در مرداد امسال داشتیم.
وی افزود: اما با برنامه‌ریزی انجام شده و همکاری مردم، آب آشامیدنی مردم تامین شد و کوچکترین مشکل ناامنی بابت آب نداشتیم در حالی که دشمن اعلام می‌ کرد سلسله اعتراضات بحران آب از اصفهان شروع خواهد شد.
استاندار سابق اصفهان با بیان اینکه دشمنان چشم امید به اعتراضات کشاورزان دوخته بودند، اضافه کرد: گر چه کشاورزان استان از کم ‌آبی، فشار زیادی را متحمل شدند اما با هوشیاری، بهانه‌ ای به دست دشمنان ندادند.
مهرعلیزاده با اشاره به اینکه میانگین بیکاری استان صنعتی اصفهان 2 درصد بیشتر از میانگین کشوری بود، افزود: در یکسال گذشته 97 هزار اشتغال ایجاد شد و برغم تحریم‌ ها، قیمت ارز و کمبود مواد اولیه، توانستیم با جذب تسهیلات، اشتغال پایدار استان را حفظ کنیم و خوشحالم که صنایع استان آسیب ندید.
استاندار سابق اصفهان با بیان اینکه دولت، شخص رئیس جمهوری و وزیر نیرو از اجرای طرح های آبی استان حمایت کردند، گفت: برخی از مشکلات مردم سوء‌ استفاده می‌ کنند و به نفع خود شعار سر می دهند.
وی با اشاره به برداشت های انجام شده از صندوق حمایت از کشاورزان برای برطرف شدن مشکلات کشاورزان استان گفت: سال گذشته طرح تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی را تهیه و ظرف دو هفته مصوبه آن را از دولت دریافت کردم که نتیجه آن واریز450میلیارد تومان در صندوق حمایت از کشاورزان بود.
مهرعلیزاده با بیان اینکه این مبلغ از صنایع گرفته شده و قرار است هر سال مصوبه دولت برای دریافت450 میلیارد تومان اجرا شود، افزود: 55 میلیارد تومان از این مبلغ در 2 مرحله به‌ عنوان کمک معیشت و عیدانه به کشاورزان استان پرداخت شد و مابقی آن به پروژه‌ هایی که زاینده‌رود را احیا کند، اختصاص یافت.
وی بااشاره به اینکه از محل صندوق حمایت از کشاورزان بیش از160 میلیارد تومان برای استفاده بهینه از پساب اختصاص یافته است، اظهار داشت: 120 میلیارد تومان نیز برای اتصال سه تصفیه ‌خانه شهر اصفهان به یکدیگر اختصاص یافت که با بهره برداری از این طرح یکصد میلیون مترمکعب پساب با کیفیت بالا برای استفاده کشاورزان در سد آبشار ذخیره سازی می شود.
استاندار سابق اصفهان با اشاره به اینکه طرح های دیگری برای بازچرخانی آب در بستر زاینده رود، جلوگیری از فرونشست زمین در بستر این رودخانه و ممانعت از تخریب پل های تاریخی آن تهیه شده است، گفت: اگر طرح های هفتگانه مورد توجه قرار گیرد، 9 ماه دیگر شاهد جاری شدن همیشگی آب در بستر زاینده ‌رود خواهیم بود.
در این مراسم عباس رضایی به عنوان استاندار اصفهان معرفی و از محسن مهر علیزاده استاندار سابق این منطقه قدردانی شد.
رضایی دارای دکترای ایمنی شناسی پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
وی که متولد سال 1335 در خوانسار است، بین سال های 76 تا 84 ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را بر عهده داشت.
به گزارش ایرنا، بررسی گزارش های وضعیت آب و خشکسالی بیانگر این است که استان اصفهان هم اکنون بدترین روزهای خشکسالی خود در مقایسه با میانگین 40 سال اخیر را تجربه می کند.
اصفهان پس از یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که در سالجاری بطور جدی با پدیده خشکسالی روبروست.
شدت این پدیده در مرکز، شرق و جنوب شرقی اصفهان بیشتر از دیگر نقاط استان است، به گونه ای که 64 درصد از مساحت آن دچار خشکسالی و 22.5 درصد گرفتار خشکسالی شدید و بسیار شدید است.
زاینده رود به طول بیش از 360 کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می ‌رود و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد.
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل می شود که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت زیر پوشش این حوضه در استان اصفهان و 7 درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت زیرپوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
میزان کاهش آب ذخیره شده در سد زاینده رود در سال های اخیر بی سابقه بوده و هم اکنون نسبت به میانگین بلندمدت(44 ساله) بیش از 80 درصد کاهش داشته است.
/6027/2093

http://www.sepahannews.ir/fa/News/77589/مصوبات-شورایعالی-آب-به-حل-مشکلات-زاینده-رود-کمک-می-کند
بستن   چاپ