پیام سپاهان
یک اقتصاددان شهری: اقتصاد چهارباغ را تعریف کنید
پنجشنبه 8 آذر 1397 - 1:37:01 AM
ایسنا
پیام سپاهان - مدیر گروه اقتصاد شهری دانشگاه هنر اصفهان گفت: پروژه‌های شهری از جمله چهارباغ عباسی باید اقتصادی باشد اما این به معنای سودآور بودن الزامی نیست.
  رضا نصر اصفهانی در میز گردی که توسط انجمن‌های علمی معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان در خصوص چهارباغ عباسی برگذار شده بود اظهار کرد: در تصمیم گیری در مسائلی شهر باید تعریف درستی از علم اقتصاد وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: همواره نخستین مسأله در پروژه های شهری سود آوری پروژه است. وقتی در رابطه با اقتصاد صحبت می‌کنیم نباید تنها به سود نگاه کنیم. پروژه‌های شهری باید به رفاه ختم شوند و رفاه همواره معادل سود نیست.
این استاد اقتصاد شهری ادامه داد: باید پروژه‌های شهری اقتصادی باشد اما الزاما نباید سودآور باشد. نمونه این اتفاق را در بدنه سازی شرق چهارباغ دیدیم که به جای تفکر در خصوص اقتصادی بودن پروژه تنها به سودآوری توجه شد و امروز این پروژه با مشکلات متعددی روبه‌رو است.
نصر اصفهانی گفت: زمانی که بازسازی بدنه چهارباغ مطرح شد گفتند باید ارزیابی اقتصادی داشته باشد. این ارزیابی به این مفهوم برداشت شد که باید چیزی در چهارباغ بسازیم که عده‌ای آن را بخرند و به این روش هزینه‌های پروژه تامین شود. باید توجه کنیم اثراتی که در شهر ایجاد می‌کنیم، کوتاه مدت نیست و تا دهه‌ها ادامه پیدا می‌کند.
وی تصریح کرد: چهارباغ در فضای شهری اصفهان نقش مهمی دارد. چهارباغ در بعد اقتصادی، یک محور مبادلاتی است. کالاها از نقاط مختلفی می‌آید و توزیع می‌شود. زنده بودن این خیابان به زنده بودن کسب و کارها وابسته است. چهارباغ محوری است که در دوره‌های مختلف از نظر اقتصادی زنده بوده.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: از خود بپرسیم چهارباغ باید چه وظیفه‌ای در شهر داشته باشد؟! بهترین اقتصاد شهر اصفهان در خصوص گردشگری است. بنابرین این محور می‌تواند برای ترسیم حیات اقتصادی اصفهان بسیار مفید باشد. اما باید مکان‌گزینی مشاغل در چهارباغ مورد توجه باشد.
نصر اصفهانی گفت: اگر تعریف مشخصی برای اقتصاد چهارباغ انجام ندهیم، احتمالا تعریف نادرستی تحمیل می‌شود. یک زمانی گفتیم خانه‌های تاریخی مهم است و کسی نباید به آن‌ها دست بزند. اما بسیاری از این خانه‌ها شبانه تخریب شد. دلیل این بود که تعریفی برای اقتصاد این خانه‌ها وجود نداشت. اما امروز برای این خانه‌ها سرمایه جذب می‌شود.
وی ادامه داد: باید منفعت شخصی افراد در چهارباغ در راستای منفعت عمومی تعریف شود. امروز بدنه غربی در چهارباغ مالکان و صاحبان سرقفلی دارد. آنچه در چهارباغ جانمایی می‌شود باید در راستای توسعه اصفهان باشد. توسعه اصفهان نیز باید بپذیریم به سمت گردشگری می‌رود. 
این اقتصاددان شهری تاکید کرد: برای چهارباغ باید اقتصاد صحیحی تعریف کنیم. به گونه ای که مالکین هم از این طرح اقتصادی منتفع شوند. با این رخداد خود مردم بدنه غربی را احیا می کنند. شهرداری قدرت این شیوه توسعه اقتصادی در چهارباغ را دارد.
  


http://www.sepahannews.ir/fa/News/77601/یک-اقتصاددان-شهری--اقتصاد-چهارباغ-را-تعریف-کنید
بستن   چاپ