پیام سپاهان
رونق بازار داروهای خارجی در کشور
پنجشنبه 8 آذر 1397 - 08:12:32
پیام سپاهان - روزنامه سیمای شهر روز پنجشنبه در ستون سرمقاله خود مطلبی را با عنوان " رونق بازار داروهای خارجی در کشور" به قلم بابک ایران پور منتشر کرد.
در این مطلب آمده است: تأمین نیازهای اساسی: همچون بهداشت و درمان بخشی از تاکیدات تصریح شده در اصل چهل و سوم قانون اساسی است. این روزها اگر برای تهیه نسخه دارویی به دارو خانه ها رفته باشید حتماً با قیمت های سرسام آور دارویی مواجه می شوید که دو ویژگی خاص دارند اول آنکه خارجی و گران هستند و دوم اینکه تحت پوشش بیمه نیستند و بصورت آزاد عرضه می شود .
نسخه های 4یا 5 هزار تومانی یکی دو سال قبل اکنون کمتر از 30 یا 40 هزار تومان نیست . حتی یک قطره کلراید سدیم برای رفع گرفتگی بینی هم که تولید داخل محسوب می شود از داروهای تحت پوشش بیمه خارج است و بصورت آزاد در اختیار بیمار قرار می گیرد .
در این میان باید به علاقه عجیب و غریب بسیاری از پزشکان در تجویـز داروهـای خارجی و توصیـه آنان بهتهیه داروها از داروخانه خاص هم اشاره کرد .
اما عجیب اینکه با وجود مشکلات ارزی در کشور و مصاحبه های متعدد مسئولان وزارت بهداشت و درمان در وجود ذخایر کافی دارویی در کشور ، مشخص نیست واردات این همه دارو بصورت آزاد با قیمت های سرسام آور که عملا هزینه هنگفتی را بر سبد هزینه ای خانوارها می افزاید با چه اهدافی صورت می گیرد؟ و در این میان نیز برخی از دارو از پوشش بیمه ای خارج می شود که در نهایت بار هزینه ای آن متوجه مردم است .
نگارنده بیشتر بیم آن دارد که سیاست ایجاد و توسعه مدارس غیرانتفاعی و سرشکن کردن هزینه های تعلیم و تربیت بر دوش خانواده ها در جمهوری اسلامی به عنوان تجربه ای متضاد با اصل 30قانون اساسی درحال سرایت به بدنه درمانی کشور باشد و این تجربه ناپسند در این بخش مهم و حیاتی جامعه نیز تکرار شود.
7141/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/77607/رونق-بازار-داروهای-خارجی-در-کشور
بستن   چاپ