پیام سپاهان
مدیر مبارزه با بیماریها مرکز بهداشت استان اصفهان:
نیاز به یک ادبیات بومی برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر داریم
پنجشنبه 8 آذر 1397 - 18:35:04
پیام سپاهان - اصفهان- مدیر مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: به منظور رسیدن به امر پیشگیری در حوزه رفتارهای پر خطر باید به یک ادبیات بومی دست یابیم.

به گزارش خبرنگار مهر ، ‌رضا فدایی ظهر پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: امروز حتی در کنفرانس ها و همایش های علمی هم شاهد ادبیات کلاسیک برای بیان بیماریهایی مثل ایدز هستیم که در رسته بیماریهای آمیزشی قراردارد.
وی بیان داشت: تا زمانی که به یک ادبیات بومی دست پیدا نکنیم بدین معنا که چگونه باید در خصوص بیماریهای مثل ایدز و دیگر بیماریهای آمیزشی سخن گفت که قابل انتشار باشد و چگونه روش های انتقالی و پیشگیری از این دست بیماریها رامطرح کنیم تا مردم از روشهای پیشگیری از این بیماری آگاه شوند نمی توان اثرات آموزش ها را در سطح جامعه دید.
مدیر مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت استان اصفهان اعلام کرد: امروز با سخن گفتن های متناوب در رسانه ها درباره بیماری ایدز و ویروس «اچ.آی.وی» و با ساخت فیلم و نگارش کتاب و روش های دیگر به مرحله ای رسدیم که به راحتی در خصوص ایدز و راه های انتقال آن در کتب درسی دانش آموزان مطالب مطرح می شود اما چون میان اطلاع رسانی و نفوذ در افکار مردم فاصله هست بنابراین شاید تاثیرات عینی و ملموس آن را فعلا در جامعه شاهد نباشیم.
وی گفت: اینکه در چه زمانی اینگونه اطلاع رسانی‌ها سبب تغییر رفتار در مردم جامعه شود و در چه زمانی شاهد خواهیم بود که مردم به آن میزان از خویشتن داری برسند که در موقعیت رفتارهای پر خطر بتوانند جلوی وسوسه خود را بگیرند، بسیار حائز اهمیت است.
ایران در حوزه درمان بیماران ایدز عقب تر از دنیا نیست
فدایی با اعلام اینکه نماینده سازمان جهانی بهداشت، موقعیت ایران را در حوزه پیشگیری و درمان ایدز و اطلاع رسانی بهتر از کشورهای همسایه و الگوی آنها برشمرده است، گفت: برخی از کشورهای همسایه هنوز در فاز انکار هستند و این در حالی که ما نیز تا سال 2020 باید به یک سطح مشخصی در حوزه بهداشت و درمان بیماری ایدز برسیم که هنوز از آن بسیار فاصله داریم.
وی در خصوص کیت های ایدز که مقرر شده در سطح داروخانه‌ها توزیع شود،‌ گفت: این موضوع تنها در حد اعلام خبر بوده و ابلاغیه به ما نشده است اما کیت ها و تست های تشخیص ایدز نیاز به یک سری آموزش‌ها دارد و هنوز نمی دانیم چگونه افراد در خانه بدون نظر پزشک می توانند از خود آزمایش بگیرند.
فدایی گفت: تمامی اقدامات درمانی و دارویی که برای بیماران ایدز انجام می گیرد از سوی مراکز بهداشت و درمان رایگان است و حتی تمام داروهایی که در سطح دنیا برای درمان این بیماران استفاده می شود به فاصله خیلی کم به ایران وارد و در اختیار بیماران قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه آمار شناسایی بیش از 59 هزار بیمار مبتلا به ایدز برای کشور ما بسیار زیاد است یعنی در جمعیت کمتر از یک هزار نفر یک بیمار مبتلا یافت می شود،‌گفت: یک بیمار مبتلا به ایدز باید تا پایان عمر تحت مراقبت مشاورین مراکز بهداشت قرار بگیرد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/77661/نیاز-به-یک-ادبیات-بومی-برای-پیشگیری-از-رفتارهای-پرخطر-داریم
بستن   چاپ