پیام سپاهان
سهم منازل در آلودگی هوای اصفهان جدی است
شنبه 10 آذر 1397 - 15:07:33
پیام سپاهان - یک شهرساز گفت: گرچه در روزهای آلوده، تمرکز بر روی حمل و نقل و صنایع آلاینده اصفهان است اما نقش منازل در آلودگی هوا تعیین کننده و انکار ناپذیر است.
ثمین اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان با اشاره به آلودگی هوای اصفهان اظهار کرد: مطالعه‌ای در شهرداری اصفهان در حال انجام است که سهم آلاینده‌های هوای این کلانشهر را مورد بررسی قرار می‌دهد. پیش از انتشار نتایج این مطالعه اظهار نظر در خصوص آلودگی هوای اصفهان صحیح نیست.
وی ادامه داد: با این حال طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان یکی از موفق‌ترین طرح‌های اجرایی زیست محیطی در کشور است. گرچه بسیاری از دستگاه‌های استان از جمله صدا و سیما، تعهدات خود در این طرح را اجرا نکردند اما با این حال استفاده نکردن از سوخت‌های آلاینده در پتروشیمی‌های اصفهان بسیار موثر بود.
این شهرساز افزود: منابع آلاینده در دو گروه اصلی دسته بندی می‌شوند. دسته نخست آلاینده‌های متحرک هستند که شامل وسایل مختلف حمل‌ونقل می‌شود. دسته دو آلاینده‌های ثابت هستند که شامل نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، ترمینال‌های شهری، فرودگاه‌ها، جایگاه‌های سوخت و منازل می‌شود.
اسدی تاکید کرد: سیاهه انتشار تهران نشان می‌دهد سهم منابع ساکن در این کلانشهر قریب به 15 درصد و سهم منابع متحرک 85 درصد است. البته این درصد در استان اصفهان با توجه به تمرکز بالای صنایع متفاوت خواهد بود و انتظار داریم سهم منابع ساکن بیشتر از 15 درصد باشد.
این برنامه‌ریز شهری و منطقه‌ای با اشاره به نقش منازل در آلودگی هوای اصفهان گفت: گرچه در روزهای آلوده، تمرکز بر روی حمل و نقل و صنایع آلاینده اصفهان است اما نقش منازل در آلودگی هوا تعیین کننده و انکار ناپذیر است.
اسدی ادامه داد: شهروندان مصرف‌گرای ایرانی شاید تنها شهروندانی در جهان باشند که منازل خود را در زمستان‌های نه چندان غیر قابل تحمل ایران با سوخت‌های فسیلی تا اندازه‌ای گرم می‌کنند که حتی گاهی نیاز می‌شود پنجره‌های خانه را باز کنند و قدری دمای منزل را پایین‌تر بیاروند.
وی افزود: این در حالی است که شهروندان در کشورهای توسعه یافته در زمستان، در منزل نیز لباس‌های زمستانه به تن دارند و تنها خانه را تا اندازه‌ای گرم می‌کنند که دما قابل تحمل باشد. گرچه علت اصلی، قیمت‌گذاری نادرست سوخت‌های فسیلی در ایران است اما باید در نظر گرفت که این مساله موجب بروز مشکلاتی در کیفیت هوا و سلامت شهروندان می‌شود.
این برنامه ریز شهری و منطقه‌ای از شهروندان خواست همانطور که در روزهای آلوده سعی می‌کنند کمتر از خودرو شخصی استفاده کرده و سفرهای غیر ضروری خود را به روزهای دیگر موکول کنند، باید تجهیزات گرمایشی خود را تا حد ممکن خاموش کرده یا دمای منازل خود را چندان بالا نبرند.
کد خبرنگار: 13051
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/77772/سهم-منازل-در-آلودگی-هوای-اصفهان-جدی-است
بستن   چاپ