پیام سپاهان
استیضاح، سه ماه یک وزارت‌خانه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد
کلمه‌ای با عنوان استیضاح رییس مجلس در آیین نامه داخلی مجلس نیست
شنبه 10 آذر 1397 - 15:07:46
پیام سپاهان - یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: طرح یک استیضاح یعنی دو تا سه ماه کار یک وزارت خانه تحت الشعاع این استیضاح قرار می‌گیرد و اگر جایگزین مناسبی برای وزارت‌‌خانه مورد نظر نباشد استیضاح کارکرد مثبتی نخواهد داشت.
حیدرعلی عابدی در گفت گو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان در خصوص طرح استیضاح های متعدد، اظهار کرد: علت مطرح شدن استیضاح وزیر امور خارجه را باید از امضا کنندگان این طرح پرسید و در خصوص ارائه این طرح می‌توان گفت این اقدام در زمان مناسبی انجام نگرفته‌است زیرا شخص وزیر در حال مذاکره برای حفظ منافع و حقوق مردم ایران در خارج از کشور است.
وی ادامه داد: معمولا قبل از طرح استیضاح ابتدا نمایندگان به ارزیابی و نظرسنجی در این رابطه می‌پردازند، اما وقتی زمینه‌ای برای مطرح شدن استیضاح وجود ندارد و به‌طور قاطع می‌دانند وزیر مورد حمایت نمایندگان است طرح چنین مسئله‌ای جالب نیست.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استیضاح وزیر به دو علت مورد نقد قرار می‌گیرد. در ابتدا اینکه ظریف مشغول دفاع از حقوق ملت ایران در پشت میز مذاکرات در برابر دولت‌های اروپایی است و در نتیجه چنین فردی نباید تضعیف شود و مسلماً زمانی که طرح استیضاح مطرح شود قدرت بیان در مذاکرات کاهش و تشدید تحریم ها علیه کشور افزایش می‌یابد.
عابدی اضافه کرد: نکته بعدی این است که ارزیابی اولیه انجام و سپس در صورت مثبت بودن نظر مابقی نمایندگان این طرح ارائه می‌شد و البته نمایندگان می‌توانستند این کار را با حوصله بیشتری انجام دهند. 
وی افزود: طرح یک استیضاح یعنی دو تا سه ماه کار یک وزارت خانه تحت الشعاع این استیضاح قرار می‌گیرد و اگر جایگزین مناسبی برای وزارت‌‌خانه مورد نظر نباشد استیضاح کارکرد مثبتی نخواهد داشت.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص مطرح شدن استیضاح رئیس مجلس شورای اسلامی توسط تعدادی از نمایندگان گفت: کلمه‌ای با عنوان استیضاح در آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی وجود ندارد و استفاده از این کلمه مناسب نیست.
عابدی تاکید کرد: طبق ماده 25 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هرگاه تعدادی از نمایندگان (حداقل 25 نفر) نسبت به وظایف اعضای هیئت رئیسه اعتراضی داشتند، می‌توانند اعتراض خود را به هیئت رئیسه، کمسیون آیین‌نامه داخلی و یا به اصل 90 اعلام کنند.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خاطرنشان کرد: بنا به درخواست معترضان، توسط هیئت رئیسه هیئتی تشکیل خواهد شد که سه نفر از معترضان می‌توانند در این جلسه شرکت کنند و برسی‌های لازم را انجام دهند، اگر هیئت به عدم صلاحیت عضو هیئت رئیسه رای صادر کرد آن عضو معلق شده و در اولین جلسه عدم صلاحیت آن عضو به رای گذاشته می‌شود و در نهایت با توجه به تعداد رای‌ها فرد مستعفی شناخته‌ و در غیر این صورت آن عضو به کار خودش ادامه می‌دهد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/77777/کلمه‌ای-با-عنوان-استیضاح-رییس-مجلس-در-آیین-نامه-داخلی-مجلس-نیست
بستن   چاپ