پیام سپاهان
گزارش ایسنا از یازدهمین جشنواره حرکت در اصفهان؛
عبور از مرزهای ملی، دستاورد یازدهمین جشنواره ملی حرکت در اصفهان
شنبه 10 آذر 1397 - 15:07:49
پیام سپاهان - جشنواره ملی حرکت همانطور که از نامش پیداست فضایی برای حرکت بیشتر دانشجویان در عرصه‌های مختلف علمی و دانشجویی است که امسال برای نخستین بار با دو رویکرد بخش بین‌الملل و ارتباط با صنعت در اصفهان برگزار شد.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، جشنواره ملی حرکت به عنوان بزرگترین گردهمایی دانشجویی در کشور، تلاش می‌کند تا مبنا و مبداء حرکتی نوین برای ساماندهی فعالیت‌های علمی دانشجویی باشد. جشنواره‌ ملی حرکت، به تعبیری دیگر، حرکتی است ملی برای شکوفایی استعدادهای شگرف جوان خلاق و اندیشمند ایرانی، حرکتی است در اعتلای ایران و ایرانی برای ایجاد فردایی بهتر، ایرانی‌ آبادتر و آزادتر در پرتو اراده‌ و استعدادهای جامعه دانشجویی کشور. 
یازدهمین جشنواره ملی حرکت پس از برگزاری 10 دوره موفق در کشور، امسال برای نخستین بار با دو رویکرد جدید بخش بین الملل و ارتباط با صنعت به میزبانی دانشگاه اصفهان به مدت سه روز برگزار شد. جشنواره‌ای که به گفته مسئولان برگزاری آن، امسال از قالب نمایشگاهی برای عرضه طرح‌ها و ایده‌های دانشجویی فاصله گرفت تا فضایی برای تعامل بیشتر دانشجویان سراسر کشور با دانشجویانی از 44 کشور مختلف دنیا باشد. جشنواره‌ای که به گفته دبیر آن "باید نام این دوره را 10+1 نامید زیرا در وهله نخست عبور از مرزهای ملی و رسیدن به مرز بین الملل برای نخستین بار در این جشنواره رقم خورد و ارتباط با صنعت که نیاز اساسی کشور برای عبور از بحران‌های اقتصادی است در این دوره از جشنواره رنگ و بویی بیشتر گرفت".
حجت الاسلام جعفر شاه نظری همچنین از حضور چندین شرکت بزرگ صنعتی در این جشنواره خبر داد و ایجاد بستر مناسب به منظور آشنایی صاحبان صنایع و معادن، حرف و مشاغل، سازمان‌های دولتی و غیردولتی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انجمن‌های علمی دانشجویی را یکی از اهداف اصلی این دوره از جشنواره عنوان کرد.
در این دوره از جشنواره حرکت مانند دوره‌های پیشین، نمایشگاهی در قالب غرفه‌های مختلف برای عرضه آثار و دستاوردهای انجمن‌های علمی دانشگاه‎های سراسر کشور ارائه شد، با این تفاوت که در این دوره، دستاوردهای حجمی به صورت جداگانه بررسی شدند و در 105 غرفه دانشجویی، آثار علمی دانشگاه‌ها به صورت اینفوگرافی ارائه شد. علاوه بر این در این دوره از جشنواره حرکت، 85 پژوهشگر و دانشجوی خارجی از 44 کشور مختلف در یک غرفه، توانمندی های خود را به نمایش گذاشتند.

استقبال دانشجویان خارجی که اغلب از معتبرترین دانشگاه‌های جهان بودند، اعتماد خارجی‌ها را به دستاوردهای علمی ایران به معرض نمایش گذاشت. حضوری که به تعبیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور نشانگر اطمینان کشورهای دیگر به ایران و دستاوردهای علمی آن است.
منصور غلامی در آییین افتتاحیه یازدهمین جشنواره ملی حرکت، اظهار کرد: برخلاف تمام هجمه‌ها و تبلیغات غربی‌ها، دانشجویان خارجی، ایران را کشوری امن و مطمئن می‌دانند واستقبال خوب دانشجویان خارجی برای حضور در این جشنواره، نشان دهنده این است که ایران به عنوان کشوری فعال در عرصه علم و فناوری مورد توجه قرار دارد.
تجربه حضور دانشجویان خارجی در ایران
دانشجویان خارجی که اغلب آنها برای نخستین بار به ایران سفر کرده بودند، شور و شوق دانشجویان ایرانی برایشان بسیار مورد توجه بود و اغلب‌شان ایران را کشوری زیبا، دوست داشنتی با مردمی مهربان و مهمان نواز خواندند و حضور چهار روزه آنها در اصفهان تبدیل به خاطره‌ای به یادماندنی برای آنها شد.
در گفت‌وگوی خبرنگار ایسنا با چند تن از این دانشجویان خارجی، آنها از طریقه آشنایی خود با جشنواره حرکت گفتند و اینکه اغلب هیچ تجربه‌ای از حضور در ایران نداشتند، اما همگی علاقه‌مند به شناخت این کشور بزرگ با سابقه تاریخی کهن بودند ؛ به همین دلیل زمانی که از طریق اینترنت با فراخوان جشنواره حرکت آشنا شدند، برای حضور اعلام آمادگی کردند و به گفته "تاتیانا" دانشجوی جامعه شناسی از برزیلی "چراکه نه؛ تجربه حضور در ایران برایم جالب توجه بود. اکنون نیز از این انتخاب بسیار خوشحالم، زیرا علاوه بر کسب تجربه علمی در کنار دانشجویان ایرانی، کشوری بسیار زیبا را دیدم. مخصوصا اصفهان با میدان تاریخی آن که هیچ گاه از خاطرم نمی رود."
"قبل از آمدنم به ایران هیچ زمینه ذهنی از دانش علمی این کشور نداشتم، اما اکنون با دانشجویان بسیاری از دانشگاه های مختلف ایران آشنا شدم"، اینها را "ریتا" دانشجوی اهل پرتغال گفت و معتقد است "حضور در جشنواره های بین المللی فرصتی برای ارتقای دانش است. من نیز با ارائه مقاله ای تحت عنوان تغییرات آب و هوایی و تاثیرات آن در این جشنواره شرکت کردم". 
"کیتلین کلی" (Caitlin Kelly) دانشجوی رشته الهیات در دانشگاه آکسفورد انگلستان به نمایندگی از دانشجویان حاضر در بخش بین الملل در روز اختتامیه رو به حضار و دانشجویان ایرانی گفت: کشور بسیار زیبایی دارید، با مردمی مهمان نواز، مهربان، بخشنده و مملو از انرژی. از حضورم در ایران بسیار خوشحالم و امیدوارم باز هم بتوانم در همچین رقابت علمی در ایران حاضر شوم.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه در سطح علمی بسیار بالایی برگزار شد، گفت: این کنفرانس با سطح بسار بالای علمی، نمایشی از استعدادهای علمی دانشجویان ایرانی بود و فرصتی برای تبادل اطلاعات علمی برای ما دانشجویان فراهم آورد تا علاوه بر تبادل اطلاعات علمی از نزدیک با فرهنگ و سنت یکدیگر آشنا شویم. این جشنواره تجربه علمی دانشگاهی بسیار خوبی برای هریک از ما بود و هر کدام از دانشجویان با کوله بار علمی به شهر و کشور خود بازمی گردند.

داریوس اسشوتلر (Darius Schuittler) از کشور آلمان که عنوان دوم را در بخش بین الملل یازدهمین جشنواره حرکت به دست آورد در گفت و گو با ایسنا، خودش را یکی از اعضای انجمن جغرافیای اروپا در این جشنواره معرفی کرد و گفت: هدف انجمن جغرافیای اروپا نزدیک کردن 30 کشور و بیش از 90 شهر اروپا است که به با برگزاری کنگره ها و همایش های مختلف در پی نزدیک تر کردن دانشجویان رشته جغرافی هستیم. اکنون جشنواره حرکت فرصتی برای ارتباط با دانشجویان دیگر کشورهای دنیا و بالاخص ایران برای ما فراهم کرده است.
وی تنوع رشته‌ها و تخصص ها در این جشنواره را فرصت بسیار مناسبی برای تبادل اطلاعات علمی خواند و گفت: سطح علمی این جشنواره بسیار قابل قبول است.
دانشجوی دیگری از کشور بوسنی به نام رواندا ناتراس (Roanda Natras) از پروژه اش در این جشنواره به خبرنگار ایسنا، گفت: عنوان طرح "نقش جنگل ها در تغییرات آب و هوایی" است که در این جشنواره در میان برترین طرح ها قرار گرفت.
این جوان دانشجوی 27 ساله همچون دیگر همسن و سالان خود حضورش را در ایران فرصتی مناسب دانست و افزود: علاوه بر ارتقای علمی و آشنایی با پروژه های مختلف از کشورهای مختلف، توانستم فرهنگ ایرانی را از نزدیک ببینم و این برایم بسیار جالب توجه است.

حضور دانشجویان خارجی فرصتی برای خودباوری دانشجویان ایرانی
متین بخشی‌فر، دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا همدان که برای سومین سال در این دوره از جشنواره حرکت حضور داشت، نیز با بیان اینکه امسال بخش ویژه بین الملل فضای تعاملی خوبی برای دانشجویان فراهم کرده است، اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان خارجی در غرفه های ما حاضر می شدند و با یکدیگر درباره موضوعات علمی مختلف بحث و گفت و گو کردیم. این بخش ویژه امسال فرصت و تجربه بسیار بزرگی برای هریک از دانشجویان فراهم آورد. 
نفیسه اسلامی نیز از موسسه آموزش عالی دماوند، حضور دانشجویان خارجی را فرصتی برای خودباوری دانشجویان ایرانی دانست و گفت: بسیاری از دانشجویان خارجی از غرفه ما بازدید کردند و با دانشجویان تبادل و گفت و گو داشتند، حتی بسیاری از آنها درخواست اطلاعات برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های ایران را داشتند. این باعث تجلی خودباوری برای دانشجویان ما است تا درجات علمی خود را بیشتر باور داشته باشند.
داوری 85 اثر در بخش بین الملل
جشنواره ملی حرکت پس از سه روز در نهایت با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف شامل بخش‌های رقابتی انجمن‌های علمی برتر، حوزه رقابتی خلاقانه، نشریات، بخش رقابتی مسابقه، محتوای دیجیتال، کتاب، رقابت احترام، کارآفرینی و اختراع در رشته‌های فنی مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و محیط زیست و هنر و معماری به پایان رسید و دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان و شهید اشرفی اصفهان نیز در میان به عنوان برترین‌های این جشنواره تجلیل شدند. در بخش بین الملل نیزاز 10 اثر برتر تقدیر شد.

علی حمیدیان، دبیر بخش بین الملل یازدهمین جشنواره ملی حرکت در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: 85 اثر دانشجویان در بخش بین الملل در قالب پوستر در این نمایشگاه عرضه شد و در نهایت 10اثر از کشورهای آلمان، کرواسی، عمان، بوسنی و هرزگوین، برزیل، ایتالیا، چین، استرالیا و جمهوری آذربایجان انتخاب و تجلیل شدند.
به گزارش ایسنا، جشنواره ملی یا به تعبیری جشنواره بین المللی حرکت با میزبانی شایسته دانشگاه اصفهان با موفقیت به پایان رسید و شاید بتوان مهم‌ترین دستاورد آن را تعامل دانشجویان ایرانی با محققان و دانشجویان دانشگاه‌های جهان دانست. جشنواره سه روزه‌ای که با فراهم آوردن فرصت صحبت با دانشجویان کشورهای دیگر برای دانشجویان ایرانی گام بزرگی در راستای جهانی کردن ایده‌های ایرانی برداشت، فرصتی که امید است دانشجویان ایرانی به بهترین نحو ممکن در جهت ارتقای دانش خود از آن استفاده کنند.
گزارش از: آیدا علی‌اکبری- خبرنگار علمی ایسنا-منطقه اصفهان
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/77779/عبور-از-مرزهای-ملی،-دستاورد-یازدهمین-جشنواره-ملی-حرکت-در-اصفهان
بستن   چاپ