پیام سپاهان
6 نفر در اردستان مبتلا به ایدز هستند
یکشنبه 11 آذر 1397 - 9:57:09 AM
ایسنا
پیام سپاهان- حسن ذبیحی  اظهار کرد: اولین مورد HIV در کشورمان سال 66 شناسایی شد و آن هم از طریق تزریق خون آلوده بود. در حال حاضر بالغ‌بر 66 هزار نفر در ایران پیش‌بینی می‌شود که به این ویروس مبتلا هستند.

وی افزود: آموزش و اطلاع رسانی در زمینه HIV و ایدز یکی از استراتژی‌های برنامه کشوری پیشگیری از ایدز در کشور است. در جمهوری اسلامی ایران به منظور برجسته‌سازی موضوع و حساس کردن مسئولان و آحاد افراد جامعه روز جهانی ایدز در تقویم رسمی کشور گنجانده شده است.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان استفاده از تیغ مشترک، انتقال از مادر به جنین و رابطه جنسی را از جمله راه‌های انتقال ویروس ایدز برشمرد و افزود: از چند سال گذشته هیچ انتقالی از طریق خون آلوده در ایران نداشتیم و تا چند سال گذشته بیشترین موارد آلودگی از طریق سرنگ مشترک معتادان تزریقی بوده است.

ذبیحی افزود: برگزاری کمیته ایدز در سطح شهرستان جهت هماهنگی‌های درون بخشی و برون بخشی، آموزش جامعه محور ایدز با تأکید بر توصیه به انجام تست HIV داوطلبانه، برپایی پایگاه‌های ثابت و سیار آموزش و اطلاع‌رسانی و مشاوره و تست  HIV داوطلبانه در سطح شهرستان و سطح دانشگاه‌های شهرستان به صورت همایش مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در چند سال گذشته در جهت آگاه‌سازی شهروندان انجام شده است.

وی  با اشاره به موضوع تاتوها و خال‌کوبی افزود: این موارد اگر به روش غیراستریل باشد می‌تواند موجب انتقال ویروس از فرد دارای ایدز شود و همچنین در بحث حجامت‌ها هم اگر تیغ و وسیله حجامت مشترک باشد قابل انتقال خواهد بود.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان از شناسایی شش نفر مبتلا به ایدز در شهرستان اردستان خبر داد و گفت: بیشتر این افراد از طریق اعتیاد تزریقی به بیماری ایدز مبتلا شدند. در حال حاضر این افراد در شبکه بهداشت پرونده دارند و تحت مراقبت هستند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/77849/6-نفر-در-اردستان-مبتلا-به-ایدز-هستند
بستن   چاپ