پیام سپاهان
تفقد موسیقی اصفهان، میراث تاج اصفهانی
سه شنبه 13 آذر 1397 - 11:11:19 AM
ایسنا
پیام سپاهان- اولین نشست تخصصی موسیقی با حضور اساتید در حالی برگزار شد که سی هفتمین سال درگذشت جلال تاج اصفهانی برگزار شد.

در این نشست، که به اختصار به طرح اهدافی چون تدوین سند موسیقی برای اصفهان و افتتاح دبیرخانه جشنواره موسیقی پرداخته شد، چهره های هنری همچون محمدتقی سعیدی و علی اصغر شاهزیدی که از هنرآموختگان تاج اصفهانی هستند به ایراد سخن و اجرای هنری مختصر به یاد استاد اقدام کردند.

رضا روحانی- معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی اصفهان در آغاز این برنامه از تصمیم شهرداری مبنی بر انسجام‌بخشی به حوزه‌های هنری موجود در شهرستان خبر داد و با معرفی کارهایی که در این زمینه انجام شده است، از تصمیم بر اجرای تصمیماتی از همین دست در رشته موسیقی اصفهان پرده برداری کرد.

وی فعالیت های صوت گرفته در حوزه سینما، نمایشگاه سالانه صنعت سینما را یکی از امورات صورت گرفته در راستای ایجاد رفاه در رشته‌های هنری در سطح شهر عنوان کرد. همچنین ایجاد جایزه "جمالزاده" را یکی دیگر از اقداماتی دانست که در حوزه داستان نویسی، هنرمندان را مورد تشویق و تجلیل و راغب به اثر آفرینی می‌سازد.

روحانی با اشاره به ظرفیت‌های هنری موجود در اصفهان در خصوص رشته موسیقی، از ایجاد دبیرخانه‌ای خبرداد که اولین دستاوردش، آذر 98 در قالب جشنواره سالانه موسیقی رونمایی خواهد شد؛ رویدادی محوری که فعالیت‌های موسیقیایی را انسجام اولیه بدهد.

سعید شریعت، دبیر جوان شورای موسیقی شهرداری در همین خصوص گفت: ساختار دفتر تخصصی موسیقی از سه سال پیش در دانشگاه فرهنگ‌و هنر مورد بررسی قرار گرفت و بعد از تلاش‌هایی دوساله، امروز سندی جامع برای موسیقی شهر با سه محور اصلی آموزش، اجرا و پژوهش، با چشم اندازی پنج ساله ارائه شده است.

وی فعالیت‌های زمینه‌ای در این چشم‌انداز 5ساله را در بستر کارگروه‌های مرکز مطالعات موسیقی پژوهی ایران، دبیرخانه‌ها، مرکز ارکسترها و اصلاح ساختار آموزشی دانست که به همین منظور در دستور کار این طرح تدارک دیده شده‌اند .

شریعت اعتقاد دارد پیشرفت اهداف، در گرو ارتباطات شهرداری و بین ارگانی است و همچنین در شاخه گردشگری، این رویداد می‌تواند در کنار جشنواره‌های ملی دیگر، پذیرای حضورهای بین‌المللی باشد و تحت عنوان "گردشگری موسیقی" ظرفیت‌های موجود در اصفهان را تقویت و فعال کرده و با این جشنواره گام موثری در احقاق اهداف گردشگری می توان برداشت.

آرش مشتاقی- دبیر نشست که این پروژه را مربوط به سال 95 با تکیه بر استفاده از ظرفیت‌های موجود در زمینه موسیقی می‌داند، با اشاره به قدرت هنر در تجمیع انسان‌ها، گفت: هنر بزرگترین ظرفیت این شهر به حساب می‌‌آید و موسیقی بین‌المللی‌تر از هر هنر دیگر در خصوص گردآوری انسان‌های کل جهان است.

وی با یبان اینکه "بستر هر توسعه‌ای، فرهنگ شهر است" و با طرح پرسش "چرا در اصفهان جشنواره بین‌المللی موسیقی نداشته باشیم؟" جای موسیقی را در توسعه فرهنگی شهر خالی دانست، و به گفته وی "موسیقی بکر اصفهان بنا بر تحقیقات میدانی تیم شکل گرفته تحت نظارت این "کارشناس موسیقی" تنها نیازمند اراده است".

در ادامه این نشست تخصصی، بابک خضرائی- پژوهشگر و استاد دانشگاه تهران به سخنرانی پیرامون تصحیح دانسته‌های اشتباه پیرامون اصطلاحاتی در موسیقی دستگاهی پرداخت و محمدجواد کسایی- فرزند استاد فقید نی اصفهان، حسن کسایی، با نقل خاطراتی از پدر و تاج، به تاثیرگذاری‌های اعتراضی این دو هنرمند در دوران حیاتشان اشاره کرد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/78009/تفقد-موسیقی-اصفهان،-میراث-تاج-اصفهانی
بستن   چاپ