پیام سپاهان
با "اطلس جغرافیایی- جمعیتی" منابع عادلانه توزیع می‌شود
سه شنبه 13 آذر 1397 - 11:21:18 AM
ایسنا
پیام سپاهان- محمود مسلم زاده امروز(سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در ابتدای کار در شهرستان خمینی‌شهر تهیه اطلس جمعیتی و جغرافیایی را در دستور کار خود قرار دادیم که با تلاش‌های تیم متخصص تا کنون تا 80 درصد این اطلس آماده است.

 وی با بیان رویکرد محله محوری در این اطلس در مورد لزوم تهیه اطلس جمعیتی و جغرافیایی در شهرستان‌ها مورد توجه قرار گرفته است، گفت: زمانی که آمار و اطلاعات با نقشه‌ها به صورت لایه‌هایی از جمعیت، مراکز بهداشتی، درمانی، ورزشی و ... ترکیب شود باعث می‌شود تصمیم گیر، به توزیع عادلانه منابع، عدالت شهری و نهایتاً به توسعه پایدار شهری توجه کند. خوشبختانه تا کنون اطلاعات محله‌های جوی‌آباد، وازیچه و آدریان تکمیل شده است و به زودی اطلاعات جمعیتی جغرافیایی محله‌های فروشان، هرستان، خوزان و ورنوسفادران و ... تکمیل خواهد شد.

مسلم زاده افزود: در زمان شروع اطلس جمعیتی و جغرافیایی متأسفانه بانک اطلاعاتی دفتر فنی و ادارات شهرستان ناقص بود و یا بعضاً به‌ روز رسانی نشده بود که لازم بود در گام نخست بانک اطلاعاتی تکمیل شود.

وی یکی از مهم‌ترین  ویژگی‌های پروژه اطلس را پیشگام بودن و نمایش دهندگی خلأهای ادارات عنوان کرد و افزود: واحد GIS شهرداری‌ها و دفتر فنی فرمانداری ایجاد شده و در حال تکمیل اطلاعات است. در این اطلس 17 محله خمینی‌شهر ، 3 شهر اصغرآباد و کوشک و درچه و 2 روستای قلعه امیریه و تیرانچی در پروژه مطالعاتی اطلس جمعیتی و جغرافیایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فرماندار خمینی‌شهر یکی از مزیت‌های این اطلس را مشخص شدن سرانه‌های شهرستان دانست و گفت: در این اطلس با رویکرد محله محوری سرانه‌های آموزش، بهداشت، درمان، تعداد کتابخانه‌ها، فضای سبز، معابر و ... در محله‌ها دقیق مشخص می‌شود و با توجه به شاخصه‌های جمعیت، سن و جنسیت برنامه‌ریزی خواهد شد.

خمینی‌شهر رتبه دوم کسب و کار استان را داراست

مسلم زاده با اعلام رتبه دوم کسب و کار خمینی‌شهر در استان گفت: مهم این است که بتوانیم این رتبه را تثبیت کنیم. بر همین اساس باید محیط‌های کسب و کار و فضاهای تجاری را بهبود ببخشیم و در همین راستا دستگاه‌ها باید بر اساس روش‌های مختلفی که وجود دارد با واگذاری پروژه‌ها سرمایه‌گذار جذب کنند. قسمتی از این پروژه‌ها به صنعت و قسمتی به جهاد کشاورزی بر می‌گردد.
 
وی با اعلام رتبه دهم صنعت خمینی‌شهر در اصفهان، در مورد پروژه‌های بخش صنعت، گفت: در خمینی‌شهر شهرک‌های صنعتی حوله بافی، برق و الکترونیک و صنایع غذایی وجود دارد که بر اساس اطلس جمعیتی همه اطلاعات آماری این شهرک‌ها به صورت دقیق و علمی مشخص می‌شود، این‌گونه می‌توانیم وضعیت شهرستان را به طور کامل مشخص کنیم.

فرماندار خمینی‌شهر رتبه صنایع دستی و گردشگری را در زمینه هتل و رستوران در استان، رتبه سوم اعلام کرد و گفت: با وجود مشکلات خشکسالی استان و شهر باید اشتغال را به سوی گردشگری سمت و جهت دهیم.


وی ادامه داد: با استناد به این اطلس که محله محور است در سال آینده بودجه‌ریزی دقیق‌تر خواهد بود یعنی با سرانه‌های موجود و شفاف مشخص می‌شود که دستگاه‌ها باید بودجه خود را به صورت علمی و دقیق چگونه برنامه‌ریزی کنند.

ارتقای رتبه فرمانداری خمینی‌شهر بعد از 15 سال

فرماندار خمینی‌شهر، ادامه داد: بعد از قریب به 15 سال رتبه فرمانداری خمینی‌شهر با ارائه آمار دقیق و اطلاعات علمی از 2 به 3 ارتقا یافت. این ارتقا در سرانه‌ها و بودجه شهرستان تأثیرگذار خواهد بود. در پی این ارتقا به دنبال این هستیم که در درجه نیروی انتظامی و دستگاه‌های دیگر نیز ارتقا داشته باشیم. معتقدم با طرح‌های آمایشی شهرستان این خواسته پیشرفت چشم‌گیری خواهد داشت.

اولویت شهرستان طرح‌های نیمه‌تمام است

وی در مورد پروژه‌های تملک و دارایی، گفت: نسبت به سال قبل بخش زیادی از بودجه‌مان کاهش‌یافته است. با توجه به این موضوع طرح‌های نیمه‌تمام دستگاه‌ها بررسی و اولویت طرح‌های نیمه‌تمام است و هیچ طرحی را آغاز نخواهیم کرد مگر به ضرورت.

مسلم زاده افزود: با سازمان برنامه و بودجه مکاتبه شده تا از تبصره‌ها استفاده شود و دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که طرح‌های نیمه تمام خود را اعلام کنند تا در سایت سرمایه‌گذاری استان در راستای برون سپاری بارگذاری شود . 30 درصد پروژه‌های خمینی‌شهر قابل واگذاری است.
داشتن اطلس فرهنگی نیاز شهرستان خمینی‌شهر است

فرماندار خمینی‌شهر در مورد اطلس فرهنگی این شهرستان، گفت: این اطلس یکی از مواردی است که ضروری به نظر می‌رسد. اعتقاد داریم که شهرستان باید اطلس فرهنگی داشته باشد، چون بدون آن شناسایی آسیب‌های اجتماعی، مشکلات و تنگناها سخت خواهد شد. این اطلس داشته‌ها و نداشته های فرهنگی ما را مشخص می‌کند.

وی افزود: اطلس فرهنگی می‌تواند آینده شهرستان را تأمین کند، اما متأسفانه اداره ارشاد که متولی آن شده هنوز اقدامی انجام نداده است. این نکته را باید مد نظر قرار دهیم که مهم‌ترین مطالبه خمینی‌شهر فرمانداری ویژه است

http://www.sepahannews.ir/fa/News/78013/با-"اطلس-جغرافیایی--جمعیتی"-منابع-عادلانه-توزیع-می‌شود
بستن   چاپ