پیام سپاهان
نماینده مجلس:
ظریف سیاست خارجی کشور را به موازنه مثبت تغییر داد
سه شنبه 13 آذر 1397 - 17:04:58
پیام سپاهان - اصفهان - نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با تصدی دکتر ظریف بر وزارت امورخارجه و در جریان مذاکرات برجام برای اولین بار سیاست خارجی ایران با حفظ منافع ملی و اقتدار و عزتمندی ایران مبتنی بر موازنه مثبت تعریف شد.
ناهید تاج الدین روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره عملکرد محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه افزود: پیش از این در طول تاریخ همواره سیاست خارجی ایران مبتنی بر موازنه منفی یعنی نزدیک شدن و اتحاد با یک قدرت جهانی علیه قدرتی دیگر بود.
وی اظهارداشت: در جریان مذاکرات هسته ای که دیپلمات های کشورمان به ریاست دکتر ظریف انجام دادند، ایران با روسیه و آمریکا وارد مذاکره شد و ژئوپلتیک منطقه را دستخوش تغییر کرد.
این نماینده مجلس افزود: با اجرایی شدن برجام عربستان و دیگر کشورهایی که از تحریم های ایران سود می بردند در حاشیه قرار گرفتند و برای همین برجام به مذاق آنها خوش نیامد.
وی تصریح کرد: برجام در واقع از این لحاظ جریان ساز بود و باعث تغییری بزرگ شد و این هنر آقای ظریف بود.
تاج الدین با اشاره به بد عهدی آمریکا و خروج این کشور از برجام گفت: سیاست های یکجانبه آمریکا در برجام، موازنه منفی میان اروپا و آمریکا رقم زده است و به جای اینکه ایران ذیل فصل هفتم منشور حقوق بین الملل و انزوای جهانی قرار گیرد این آمریکا و ترامپ هستند که منزوی شده اند.
وی رای دیوان لاهه به نفع ایران و حفظ قدرت منطقه ای ایران را از دیگر موفقیت های وزارت امورخارجه در دوره تصدی ظریف بیان کرد و افزود: همه این دستاوردها نشان می دهد که ظریف دیپلماتی برجسته و آگاه به مسائل بین الملل است.
خاطرنشان می شود، قضات دیوان لاهه 11 مهر امسال به اتفاق با اعلام اینکه صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به سبب نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال 1955بین دو کشور را دارند، رای به لغو تحریم های دارویی، غذایی،بشردوستانه و هوایی آمریکا علیه ایران دادند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ظریف از دیپلمات های خوشنام و صاحب سبک جمهوری اسلامی است که پس از عهده دارد شدن مسئولیت وزارت امورخارجه به بهترین وجه توانست بزرگترین خلا سیاست خارجی یعنی دیپلماسی عمومی را برطرف کند.
وی اظهارداشت: ایشان ( ظریف ) از همان ابتدا تا انتهای مذاکرات هسته ای مردم ایران و جهان را از طریق فضای مجازی در جریان پیشرفت مذاکرات و روند آن گذاشت و در روزنامه های معتبر دنیا سرمقاله می نوشت.
تاج الدین افزود: به اعتقاد من بزرگترین ضعف سیاست خارجی کشورمان، دیپلماسی عمومی بود که محمد جواد ظریف باتوجه به دانش و منش خود این ضعف را برطرف کرد.
وی از دیپلماسی عمومی به عنوان قدرت نرم نام برد و گفت: ظریف قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را در دنیا احیا کرد و این بسیار مهم است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه توسط چند نماینده را اشتباه دانست و گفت: افکار عمومی درک می کنند و من هم معتقدم که استیضاح دکتر ظریف به بیشتر جنبه سیاسی دارد و رای هم نخواهد آورد.
وی ادامه داد: در چنین شرایط خطیری نمایندگان مجلس باید به دنبال تقویت تیم سیاست خارجی دولت و کمک به حل بحران های بین المللی کشور باشند از تسویه حساب های سیاسی بپرهیزند.
به گزارش ایرنا، طرح استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با 24 امضا و در 11 محور روز سه شنبه ششم آذرماه 97 تحویل هیات رییسه مجلس شورای اسلامی شد که یکی از محورهای آن اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشویی به جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است.
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی طراح این استیضاح است.
2093

http://www.sepahannews.ir/fa/News/78035/ظریف-سیاست-خارجی-کشور-را-به-موازنه-مثبت-تغییر-داد
بستن   چاپ