پیام سپاهان
/مقاله/
شیب تغییرات بیوم‌های کشاورزی
چهارشنبه 14 آذر 1397 - 09:40:49
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد بیشترین و کمترین میزان شیب تغییرات به ترتیب در بیوم‌های جنگل و بیابان دیده می‌شود. مقدار تولید خالص اولیه بیوم‌های مرتع، بیابان و تاغزارها تحت تاثیر فاکتور بارش قرار دارد، در حالی که درجه حرارت فاکتور کنترل کننده اصلی در بیوم‌های جنگل و کشاورزی است.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، مرجان ساکی، سعید سلطانی کوپایی، مصطفی ترکش اصفهانی و رضا جعفری در یک مقاله تحقیقی به بررسی "تغییرات مکانی و زمانی تولید خالص اولیه (NPP) و ارتباط آن با فاکتورهای اقلیمی طی سال های 2000 تا 2014 در استان اصفهان" پرداختند.
برای انجام این تحقیق، داده‌های تولید خالص اولیه سنجنده MODIS جمع آوری و نقشه متغیرهای اقلیمی با استفاده از روش‌های مختلف میان یابی تولید شد و ترکیب این داده‌ها برای ارزیابی تغییرات زمانی- مکانی تولید خالص اولیه مورد استفاده قرار گرفت. این مطالعه با هدف بررسی تغییرات مکانی و زمانی تولید خالص اولیه بیوم‌های مختلف استان اصفهان در سال های 2000 تا 2014 و پاسخ آن به فاکتورهای اقلیمی انجام شد.
نتایج پژوهش نشان داد پراکنش مکانی تولید خالص اولیه در منطقه روند معنی دار دارد. بیشترین میزان تولید خالص اولیه مربوط به قسمت‌های غربی استان است که به سمت مناطق شرقی کاهش می‌یابد. 
این مطالعه همچنین حاکی از آن است که تغییرات زمانی میانگین سالانه تولید خالص اولیه طی این سال ها روند معنا داری نداشته است. 
طبق این یافته‌ها بیشترین و کمترین میزان شیب تغییرات به ترتیب در بیوم های جنگل و بیابان دیده می شود. مقدار تولید خالص اولیه بیوم های مرتع، بیابان و تاغزارها تحت تاثیر فاکتور بارش قرار دارد، در حالی که درجه حرارت فاکتور کنترل کننده اصلی در بیوم های جنگل و کشاورزی است.
به گزارش ایسنا، این مقاله در فصلنامه علمی، پژوهشی (کشاورزی) بوم شناسی کاربردی دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/78113/شیب-تغییرات-بیوم‌های-کشاورزی
بستن   چاپ