پیام سپاهان
روحانی: کشور در بحران نیست و نخواهد بود
چهارشنبه 14 آذر 1397 - 16:58:33
پیام سپاهان - رئیس‌جمهور گفت: آمریکا قادر نیست روابط تجاری ما را با منطقه و جهان قطع کند و باید بداند مردم ما با کشورهای منطقه و جهان روابط فرهنگی و اقتصادی و سیاسی را حفظ خواهند کرد و ارتباطات خود را با همسایگان و کشورهای اسلامی و جهان توسعه خواهیم داد
روحانی: کشور در بحران نیست و نخواهد بود
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی که در سفر استانی به سمنان به سر می برد روز سه شنبه در جمع مردم شاهرود با بیان این که امروز روز آزمایش و امتحان بزرگ تاریخی برای ملت ایران است افزود: امروز روزی است که برای اولین بار بعد از 40 سال مبارزه با دشمن ظالم و ستمگر (آمریکا) به پیروزی های کم نظیری دست یافته ایم و ملت بزرگ ما نخواهد گذاشت لبخند بر لبان دشمن نقش ببندد. وی تصریح کرد: آمریکا بدنبال کودتا در کشور ما ناموفق بود، آن ها در پی تجزیه و جدا کردن خوزستان، تحریم ایران و شکستن قدرت کشورمان بودند اما موفق نشدند و باید بررسی شود چرا آمریکا این همه از ملت ایران و ایرانی ها عصبانی است. ایران قدرتمند غیر قابل تحمل برای آمریکا و صهیونیست ها است و ملت ایران ملت غیوری است که در برابر آن ها هرگز سر فرود نیاورده و نخواهند آورد. وی ابراز داشت: آمریکا اعلام کرد که ایران را از صادرات نفت محروم می کند، اعلام کرد ایران را از تبادل تجاری با دنیا باز می دارد و می خواست ایران را در منطقه و جهان منزوی کند و اعلام کرد در منطقه اهدافی دارد تا به آن ها دست یابد، اما ملت بزرگ ما در تمام این صحنه ها ثابت کرد که پیروز نهایی این نبرد خواهد بود.
روحانی افزود: آمریکا بداند نفت خود را می فروشیم و خواهیم فروخت و قادر نیست جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد و باید بداند اگر روزی بخواهد جلوی نفت ایران را بگیرد نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد. وی با اشاره به این که آمریکا در صدد است رابطه ما را با جهان تضعیف کند ابراز داشت: امروز رابطه ملت ایران از هر زمان دیگر در غرب با عراق و ترکیه، در شمال با آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان و در شرق با افغانستان و پاکستان و در جنوب با عمان، قطر و کویت صمیمی تر است. آمریکا قادر نیست روابط تجاری ما را با منطقه و جهان قطع کند و باید بداند در سراسر این سرزمین مردم ما با کشورهای منطقه و جهان روابط فرهنگی و اقتصادی و سیاسی شان را حفظ خواهند کرد و ما ارتباطات خود را با همسایگان و کشورهای اسلامی و جهان توسعه خواهیم داد. آمریکا تلاش می کند اروپا را از ایران جدا کند و در پی جدا کردن چین، هندوستان و همسایگان از ایران است و ایران هراسی را در منطقه ترویج می کند؛ ما دشمن هیچ ملتی از همسایگان خود نیستیم و نخواهیم بود و آمریکا نمی تواند بین ما و کشورهای همسایه و نیز کشورهای اسلامی تفرقه، نزاع و دشمنی ایجاد کند و ما روابط مان با جهان را روز به روز گسترش می دهیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه آمریکا حداقل در دو سه زمینه ناموفق بوده است، بیان کرد: در اولین مورد، در مبارزه با قدرت ایران کشورهای جهان و سیاستمداران جهان از آمریکا حمایت نکردند، جز یکی دو کشور کوچک و رژیم منحوس صهیونیستی هیچ کشوری در دنیا از آمریکا حمایت نکرد. همه کشورها تحریم آمریکا را محکوم کردند، امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل شکست خورد، آمریکا در سازمان ملل، شورای امنیت و در دادگاه بین المللی لاهه شکست خورد. مردم بدانند در این دو سه ماه آمریکا را در شورای امنیت سازمان، در مجمع عمومی سازمان ملل، در دادگاه لاهه و در دادگاه عالی ایتالیا، در هر چهار مورد به شکست کشاندیم. رئیس جمهوری گفت: این به معنای پیروزی دیپلمات ها، حقوق دانان ایران، ملت بزرگ ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است که در سراسر این منطقه با تلاش و ایثارشان امنیت را در سراسر منطقه برقرار کردند.
وی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح، نظام اسلامی، رهبری و ارکان نظام ما فقط برای ایران امنیتی نیاوردند، برای امنیت عراق، سوریه، لبنان هم به ملت های منطقه کمک کردند، اضافه کرد: امروز ایران تلاش می کند تا مردم مظلوم یمن را در برابر متجاوزین آل سعود در صحنه نبرد نظامی و سیاسی موفق سازد. ملت یمن در این نبرد پیروز می شود و آل سعود و آمریکا شکست خواهند خورد. رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت، ملت، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و در راس نظام رهبری با همراهی ملت ایران، برای رشد، توسعه و عظمت هر آنچه داریم به کار می بریم، افزود: ایران قدرتمندتر از گذشته را به قول و قوه الهی می سازیم. نمی گذاریم دشمنان، ایران را به شکست بکشانند، ایران سرزمین مقدس عبادتگاه حق، سرزمین مولا علی بن موسی الرضا(ع)، سرزمین ولی عصر(عج) و قرآن و سرزمین مردانگی و ایستادگی است. روحانی اضافه کرد: ایران سرزمین پربرکتی است، دشمنان قادر نیستند این سرزمین و ملت را به شکست بکشانند، ما ارتباط مان را علیرغم میل آمریکا روز به روز قوی تر خواهیم ساخت.
** بودجه سال آینده 25 آذر تقدیم مجلس می شود
وی با بیان اینکه ایران تجارت و صادرات خود را با دنیا توسعه می دهد، خاطرنشان کرد: مردم در هفته های آتی شاهد خواهند بود که در این شرایطی که آمریکا می خواست نتوانیم بودجه متعادلِ سالم به مجلس تقدیم کنیم، به امید خدا در 25 آذر امسال دولت بودجه سال آینده را تقدیم مجلس خواهد کرد.
روحانی بیان کرد: در این بودجه سال آینده دولت 433 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمومی پیش بینی کرده است، برخلاف میل آمریکا، با همت و ایثار مردم و وحت دولت و ملت و تلاش مجلس، بودجه سال آینده مصوب می شود و اجرایی خواهیم کرد. وی تاکید کرد: دولت در بودجه 98 کالاهای اساسی مردم را با قیمت مناسب تضمین می کند و حقوق بگیرانی که حقوق ثابت دارند و در فشار هستند در حد توان و امکان کمک می شوند و حقوق تمام بازنشستگان و حقوق بگیران 20 درصد اضافه خواهد شد. در بودجه سال آینده برای اشتغال مردم به منظور حرکت تولید، صنعت، کشاورزی و خدمات، در سراسر کشور تلاش می شود.
وی تاکید کرد: سال آینده شاهد تحول خوب در زمینه مسکن خواهیم بود و نگرانی های مردم برای مسکن دارشدن خانه اولی ها و بافت های فرسوده برطرف می شود. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه دولت با فقر مطلق مبارزه می کند، افزود: به تمام وعده هایی که سال 96 به مردم دادم عمل خواهم کرد، از وعده مان عقب نشینی نخواهیم کرد، آنچه به مردم قول دادیم عمل می کنیم و همکاری و انسجام باید بیش از گذشته در میان مردم باشد. رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه با انسجام و وحدت از این مشکل تاریخی عبور خواهیم کرد، اضافه کرد: باز هم تکرار می کنم کشور در بحران نیست و نخواهد بود، ابرتورم و ابربیکاری ما را تهدید نخواهد کرد. عده ای به ناروا و نادانسته این حرف ها را در روزنامه ها و تبلیغات نزنند، اما مشکلاتی داریم و مردم باید مشکلات را بدانند، باید دست به دست هم بدهیم و از مشکلات عبور کنیم همان طور که در ماه های گذشته قدم های خوبی از سوی مردم برداشته شد. روحانی بیان کرد: مقداری فشارها کمتر شده ولی هنوز باید کار زیادی انجام شود تا فشار در زندگی از دوش مردم عزیر برداشته شود. تلاش و امید ما این است که روند صعودی و رشد تورمی که در ماه های گذشته مردم را آزار می داد کاهش دهیم، تا مردم آرام تر باشند تا در برابر دشمن بایستیم و به پیروزی نهایی دست پیدا کنیم.
** مساله کم آبی ملی است
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جمع مردم شاهرود بیان کرد: اولین نکته ای که می خواهم برای مردم عزیز و قهرمان سمنان عرض کنم، مساله آب است، کشور در معضل کم آبی است و تقریبا این مساله در تمام استان های کشور وجود دارد و در استان کویری سمنان این موضوع بیشتر به چشم می خورد. وی آب را مهم ترین مساله سرزمین ایران و استان سمنان ذکر کرد و افزود: از همه ملت خواهش می کنم به این مساله توجه کنند که موضوع آب ملی است و استانی نیست که نام استان های مختلف کشور آورده شود، مشکل آب مشکل بزرگ عمومی و ملی است که باید برای آن فکر جمعی کرد.
وی ادامه داد: امسال باران رحمت الهی بیش از گذشته بر ما نازل شد و امیدواریم در بقیه سال آبی هم شاهد این رحمت الهی باشیم.
** انجام مطالعات لازم برای انتقال آب به مرکز کشور
روحانی گفت: در عین حال نیاز داریم آب را از حاشیه کشور به مرکز ایران بیاوریم، آب مورد نیاز برخی از استان های کشور را از آب های جنوب، خلیج فارس و دریای عمان و آب برخی دیگر از استان های کشور را باید از دریای خزر تامین کنیم، این مساله ملی است و به همه نکات آن توجه شده است. وی با اشاره به این که اجازه نخواهیم داد در جریان این کار به محیط زیست آسیب وارد شود و استان های دیگر کشور دچار مشکل شوند، افزود: در شورای عالی آب جلسه ای در این خصوص برگزار و با مسئولان محیط زیست و کارشناسان در این مورد تصمیم گیری های لازم انجام شد.
** آب دریای خزر به سمنان می رسد
رئیس جمهوری با بیان این که از نظر دولت تمام مسائل بحث انتقال آب از شمال کشور به استان سمنان حل شده است، گفت: از قبل مشکلاتی در این زمینه مطرح می شد که پیش بینی های لازم برای رفع آن انجام شد تا مردم این استان از آب سالم برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعت برخوردار شوند و از نظر محیط زیستی نیز ضربه ای به منطقه و سایر استان ها وارد نشود. وی افزود: از فردا صبح اگر سرمایه گذاری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکز ایران و استان سمنان اقدام کند، دولت آمادگی دارد تا در مدت کوتاهی مجوزهای لازم را صادر کند و کارهای مطالعاتی این اقدام انجام شده است.
** فرودگاه شاهرود بین المللی می شود
روحانی گفت: مساله دوم، مساله فرودگاه شاهرود است، شاهرود به عنوان شهرستان مهم زرخیز استان سمنان مطرح می باشد و شاهرود و دامغان دو شهرستانی هستند که در مسیر صادارت محصولات کشاورزی قرار دارند. وی ادامه داد: اگر در کنار این دو شهرستان، به ظرفیت سمنان و گرمسار که آماده صادرات مواد معدنی و سایر محصولات هستند توجه کنیم، استان سمنان در کل آمادگی بسیار مطلوبی برای صادرات دارد و خوشحالیم که در طول پنج سال گذشته حجم صادرات محصولات غذایی از شاهرود چهار برابر افزایش یافته و از هفت میلیون دلار به 30 میلیون دلار رسیده است. وی افزود: استان سمنان و شهرستان شاهرود آمادگی خوبی برای صادرات مواد معدنی و غذایی و سایر محصولات دارند و شاهرود مرکز صادرات انگور و زردآلو است که می تواند محصولات مختلف غذایی و کشاورزی را به کشورهای دیگر صادر کند اما مانع این است که فرودگاه محلی شاهرود، شهرستانی و استانی است. امروز محضر شما مردم شاهرود اعلام می کنم که از فردا فرودگاه شاهرود بین المللی است، تمام مقدمات این امر در کمیسیون های مختلف دولت انجام و به تصویب هیات وزیران رسیده است و وزرات راه و شهرسازی باید به سرعت این مصوبه را اجرایی و عملیاتی کند. این حق مردم عزیز و دلاور شاهرود است که بتوانند در کوتاه ترین زمان محصولات خود را به کشورهای هدف صادر کنند. وی افزود: در این سفر قدم های دیگری را هم برای همه استان برخواهیم داشت، در سال های گذشته نیز قدم های خوبی برای توسعه این استان برداشته شده است.
** تلاش برای گاز رسانی به همه روستاهای استان
وی ادامه داد: در تهران با وزیر نفت برای گاز رسانی به روستاهای باقیمانده استان صحبت کردم، در استان سمنان اکثر روستاها و 97 درصد جمعیت از نعمت گاز برخوردارند و اقدام های لازم برای گاز رسانی به 18 روستای استان نیز از امروز در دست انجام است. میزان گاز رسانی برای روستاهای سمنان در آغاز دولت 69 درصد بود که تا پایان دولت به بالای 90 درصد خواهد رسید و تقریبا تمام مناطق شهری و روستایی از نعمت گاز برخوردار خواهند شد. این استان دارای استعداد کشاورزی است و باید آبیاری مدرن و کشت های گلخانه ای در سطح استان توسعه یابد تا با آب کمتر محصول بیشتر و بهتر برداشت کنیم.
وی با اشاره به این که در این سفر صدها طرح کوچک و بزرگ افتتاح خواهد شد، ادامه داد: عصر امروز در میان فرهیختگان استان سمنان 434 طرح در بخش کشاورزی و عمرانی با اعتبار 319 میلیارد تومان افتتاح خواهد شد. رئیس جمهوری با اشاره به این که دولت به فکر کشاورزان و خدمتگزاران است و دست آنان را می بوسد، گفت: قیمت خرید تضمینی گندم کیلویی یک هزار و 600 تومان تعیین شد در حالی که این رقم در آغاز دولت 400 تومان بود. کار بزرگی در این زمینه صورت گرفت و تلاش کردیم کشاورزان زندگی بهتری داشته باشند و در همین رابطه برای چهارمین سال پیاپی نه مانند قبل که تنها در یک سال شاهد این اتفاق بودیم، در تولید گندم آن هم گندم باکیفیت خودکفا شدیم.
** توسعه آبیاری های نوین در مزرعه های استان سمنان
وی ادامه داد: دربحث آبیاری تحت فشار از آغاز انقلاب تا سال 92، تنها 16 هزار و 200 هکتار از مزرعه های استان سمنان به این شیوه آبیاری شد اما از سال 92 تا کنون 16 هزار و 700 هکتار از مزرعه ها به سیستم های آبیاری نوین مجهز شدند و این به معنای حرکت استان در مسیر توسعه است. باید آبیاری را مدرن کنیم تا بتوانیم آب مورد نیاز مردم در شهرها و روستاها را در زمینه آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت تامین کنیم.
** دولت تلاش فراوان برای روستاها انجام داد
رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود گفت: تمام روستاهای بالای 20 خانوار کشور از نعمت آب آشامیدنی، گاز و ارتباطات زیرساخت هم چون اینترنت برخوردارند و تلاش برای رساندن امکانات لازم به روستاهای باقیمانده نیز به سرعت ادامه دارد. امروز روستائیان ما با اینترنت محصول و صنایع دستی خود را به فروش رسانده و خانه های خود را برای بومگردی اجاره می دهند و سطح تعامل های مردم در حوزه تجارت و سایر امور در شهرها و روستاهای کشور از این طریق بسیار بیشتر شده است. وی ادامه داد: این به این معنا نیست که مشکل نداریم، معنای این موضوع آن است که دولت و مردم در کنار هم قدم های بالایی برداشتند و علیرغم میل دشمنان که نمی توانند راه به جایی ببرند در مسیر توسعه گام برمی دارند.
** پیگیری مصوبه های سفر قبل در کنار تعیین مصوبه های جدید
حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: در سفر قبل به استان سمنان بیش از 900 میلیارد تومان طرح و برنامه را قول دادیم و قرار بر این بود که تا پایان سال 96 طرح ها تمام شود اما از قولمان عقب هستیم، در جمع مقام های استانی و وزیران اعلام کردم این عقب ماندگی باید به سرعت جبران شود.
وی بیان کرد: برای سفر قبلی استانی هیات دولت، 71 طرح با اعتبار 948 میلیارد تومان تعیین شده بود که 593 میلیارد تومان آن پرداخت شد، باقیمانده این اعتبار نیز به استان اختصاص خواهد یافت و به سازمان برنامه و بودجه دستور می دهم تا این اعتبار را تامین کند تا به وعده های سفر قبل عمل شود.
روحانی افزود: برای این سفر 78 طرح با اعتبار یک هزار و 466 میلیارد تومان مدنظر است تا در سال های آینده انجام شود. رئیس جمهوری ادامه داد: این طرح ها را در شورای اداری استان اعلام و دنبال می کنیم و از مسئولان استان هم می خواهیم آن ها را پیگیری کنند تا این طرح ها به طور کامل اجرا شود. خوشحالم که در این سفر در جمع دانشگاهیان به مناسبت 16 آذر و هم چنین اجلاس مهم سراسری نماز در استان سمنان حضور پیدا خواهم کرد.
حجت الاسلام روحانی امروز سه شنبه وارد استان سمنان شد و تا فردا برنامه های مختلفی در این استان دارد. سخنرانی مردمی در جمع مردم شاهرود، شرکت در اجلاس سراسری نماز، سخنرانی به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان استان و حضور در شورای اداری استان سمنان از جمله برنامه های رئیس جمهوری در این سفر دو روزه است. همزمان با سفر کاروان تدبیر و امید به استان سمنان ، جمعی از وزرای کابینه روحانی نیز برای افتتاح و آغاز عملیات اجرای ده ها طرح مختلف به شهرستان ها سفر خواهند کرد. روحانی پیش از این در فروردین ماه 95 همراه با کاروان تدبیر و امید به استان سمنان سفر کرده بود.
منبع: baharnews.ir

http://www.sepahannews.ir/fa/News/78178/روحانی--کشور-در-بحران-نیست-و-نخواهد-بود
بستن   چاپ