پیام سپاهان
پیش بینی وقوع زلزله علمی نیست
پنجشنبه 15 آذر 1397 - 08:44:31
پیام سپاهان - اصفهان - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اخباری که درباره پیش بینی زلزله در اصفهان و برخی شهرهای اطراف آن در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، علمی نیست.
به گزارش ایرنا، مطالب و اخباری در چند روز گذشته در برخی شبکه های اجتماعی مبنی بر پیش بینی زلزله در مناطقی از استان اصفهان در روزهای آینده به مقدار چهار درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) منتشر شده است.
منصور شیشه فروش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هیچکس نمی تواند به طور علمی زلزله را پیش بینی کند و همه ادعاها در این زمینه، نادرست و کذب است.
وی در پاسخ به اینکه چند روز گذشته خبری به نقل از وی درباره در کمین بودن زلزله برای اصفهان منتشر شد، تاکید کرد که آن مطلب به اشتباه منتشر شده است.
وی ادامه داد : با این وجود، همواره توصیه می شود که آمادگی لازم برای هرگونه حادثه طبیعی و غیر مترقبه مانند زلزله در بین مردم و دستگاه های اجرایی بویژه نهادهای خدمات رسان وجود داشته باشد.
آخرین زلزله بیشتر از چهار درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ثبت شده برای استان اصفهان مربوط به دوشنبه شب دوازدهم آذر جاری است که زلزله ای به بزرگی 4.1 ریشتر در 25 کیلومتری جنوب غربی فریدونشهر رخ داد.
این زلزله به 300 واحد مسکونی روستایی در منطقه پشتکوه اول و دوم شهرستان فریدونشهر آسیب رساند اما تلفات جانی نداشت.
ششم شهریور امسال زلزله ای به بزرگی 4.9 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) شرق اصفهان حوالی حسن آباد و ورزنه را لرزاند اما خسارت جانی و مالی در پی نداشت.
به گفته همایون صفایی رییس دانشکده علوم و استاد زمین شناسی دانشگاه اصفهان، بر اساس مطالعه صورت گرفته، 63 گُسل در شعاع یکصد کیلومتری کلانشهر اصفهان شناسایی شده اما احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ در این منطقه کم است.
این استاد دانشگاه افزود: یکی از این گُسل ها به نام 'گَوَرت' از منطقه حبیب آباد در شمال اصفهان عبور می کند که کانون زلزله فروردین سال 92 در اصفهان به میزان 4.1 ریشتر بود و هشت سال قبل از وقوع این زمین لرزه، شناسایی شده بود.
وی با بیان اینکه اصفهان از نظر پهنه بندی زمین شناسی در محدوده 'سنندج - سیرجان ' قرار دارد، اظهارداشت: گُسل های این محدوده از نظر لرزه ای نسبت به گسل های 'زاگرس-البرز' فعالیت کمتری دارند و احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ در آن کم است.
بر اساس اطلاعات پایگاه اینترنتی مرکز لرزه‌نگاری کشور، آخرین زمین لرزه رخ داده در استان اصفهان مربوط به امروز 14 آذر به مقدار 2.7 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در شهرضاست.
3011/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/78211/پیش-بینی-وقوع-زلزله-علمی-نیست
بستن   چاپ