پیام سپاهان
عضو هیئت علمی گروه سنجش از راه دور دانشگاه اصفهان مطرح کرد:
مشاهده تصاویر سه بعدی بناهای تاریخی اصفهان در گوگل ارث
پنجشنبه 15 آذر 1397 - 12:57:46
پیام سپاهان - عضو هیئت علمی گروه سنجش از راه دور دانشگاه اصفهان گفت: گوگل ارث، برنامه‌ای برای دریافت و مشاهده اطلاعات جغرافیای جهان است و در حال حاضر در تصاویر این نرم افزار امکان مشاهده تصاویر سه بعدی بناهای تاریخی اصفهان ممکن است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، سید باقر فاطمی شامگاه دیشب (چهارشنبه) در صدوهشتادمین نشست باشگاه نجوم ادیب اصفهان با عنوان "کاربرد تصاویر ماهواره ای گوگل ارث در زندگی روزمره و پژوهش‌های علمی"، اظهار کرد: با گوگل ارث می‌توان در فضای مجازی به همه جای زمین پرواز کرد و تصاویر ماهواره‌ای، نقشه‌ها، پستی‌وبلندی‌ها و ساختمان‌های سه‌بعدی، کهکشان‌های خارج از جو زمین و ژرفای اقیانوس‌ها را مشاهده کرد. از دیگر امکانات این برنامه، جستجوی هتل‌ها، رستوران‌ها و دیگر اماکن مختلف است.
وی با بیان اینکه گوگل ارث از سال 2001 برای نخستین بار به بازار عرضه شد، گفت: درحال حاضر اطلاعات این نرم افزار به صورت رایگان در اختیار همه قرار دارد و علاوه بر گوگل ارث که اطلاعات و تصاویر زمین را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد، گوگل در نرم افزاهای دیگری با نام های، گوگل اسکای، گوگل مپ، گوگل مون و گوگل مارس نیز بسیار مورد توجه علاقه مندان به نجوم قرار گرفته است که برای موضوعات آموزشی بسیار مفید هستند. 
عضو هیئت علمی گروه سنجش از راه دور دانشگاه اصفهان توضیح داد: "گوگل اسکای" این امکان را می‌دهد که به صورت یک ‌دست تصاویر ماهواره‌ای ناسا (تلسکوپ فضایی هابل و نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون) را تماشا کنند. "گوگل مارس" در مورد مریخ است و اطلاعات موجود در سطح این سیاره سرخ را در اختیار قرار می دهد، همچنین علاقه مندان به نجوم می توانند در "گوگل مون"، اطلاعات مربوط به ماه، ربات های موجود در کره ماه و اطلاعات متنوع وجود دارد.
وی با بیان اینکه اطلاعات گوگل ارث در مورد زمین است، گفت: اطلاعات بسیاری از جمله مرزهای سیاسی، تقسیمات کشوری و نام های جغرافیایی، شهرها و جاده ها به تفکیک وجود دارد . حتی می توان اطلاعات سه بعدی می توانید برخی مکان ها را نیز مشاهده کرد. در اصفهان عوارض بناهای تاریخی مهم را می توان به صورت سه بعدی مشاهده کرد.
استفاده از تصاویر ماهواره ای برای قضاوت در دادگستری
فاطمی خاطرنشان کرد: امروزه استفاده تکنولوژی تصاویر ماهواره ای بسیار زیاد شده است، استفاده از تصاویر ماهواره ای گوگل ارث به صورت یک شاخص متداول در کاربردهای روزمره استفاده می شود و حتی در اسناد قضایی و حقوقی نیز از داده های مکانمند استفاده می شود. 
عضو هیئت علمی گروه سنجش از راه دور دانشگاه اصفهان در توضیح این مطلب افزود: از عکس های فضایی برای مشاهده تغییر وضعیت مکان های مختلف استفاده می شود و کارشناسان رسمی دادگستری از این تصاویر برای تصمیم گیری قضاوت بسیار استفاده می کنند. مرجع تهیه این تصاویر، سازمان نقشه برداری و سازمان جغرافیایی کشور است. 
وی با تاکید بر اینکه از سال 1336 تاکنوو تصاویر ماهواره ای از ایران به صورت پوششی ثبت شده است، گفت: در ایران استفاده از تصاویر ماهواره ای در بخش های مختلف از جمله کاربردهای مهندسی، تحقیقاتی، قضاوت و ... استفاده می شود و می توان به جرات گفت که هیچ پروژه عمرانی در کشور وجود ندارد که از تصاویر ماهواره ای در طول اجرای آن استفاده نشود. ایران در زمینه استفاده از تصاویر ماهواره ای پیشرفت کرده است و همپای کشورهای تولید کننده این تکنولوژی در حال حرکت است. 
فاطمی درخصوص استفاده از تصاویر ماهواره ای در کاربرد نظامی، گفت: از این تصاویر در هدایت موشک ها، پهپادهای نظامی و تعیین موقعیت و ناوبری وسایل هوابرد، دریایی و زمینی استفاده های بسیاری می شود. امروزه در کشور، استفاده از تصاویر داده ها در پهپادها بدون تکیه بر جی پی اس بسیار متداول شده است . به گونه ای که بر اساس تصویربرداری و پایگاه داده تصاویر ثبت شده در پهباد، بدون استفاده از جی پی اس مسیر خود را پیدا کند.
عضو هیئت علمی گروه سنجش از راه دور دانشگاه اصفهان اظهار کرد: اطلاعات تصویری به صورت پایه بر روی گوگل ارث وجود دارد و تصاویر با کیفیت های مختلف از کیفیت پایین تا کیفیت بهینه ثبت می شود . گوگل این اجازه را دارد که بر اساس قوانین خود، اطلاعات برخی مکان ها را حذف کند. 
فاطمی در توضیح تصاویر ماهواره ای گفت: هرتصویری که توسط هرنوع پلتفرمی در فضا گرفته شود، تصویر ماهواره ای می گویند. تصاویر از دریافت و ثبت انرژی الکترومغناطیس شکل می گیرد و هر تصویر مقادیری متناسب با انرژی است که از سطح انرژی به سمت سنجنده می اید و باید دارای چهار قابلیت ویژه شامل قدرت تفکیک مکانی (نمایش جزییات مکانی)، قدرت تفکیک طیفی، قدرت تفکیک زمانی و قدرت تفکیک رادیومتری (دقت سنجنده در تشخیص میزان انرژی رسیده ) است.
وی خاطرنشان کرد: هر سنجنده ای که در دریافت انرژی دقیقتر باشد، قدرت نفکیک طیفی بیشتری دارد و اطلاعات بیشتری دریافت می شود. و هرچه قدرت تفکیک مکانی بیشتر باشد جزیات بیشتری از تصویر دریافت می شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/78220/مشاهده-تصاویر-سه-بعدی-بناهای-تاریخی-اصفهان-در-گوگل-ارث
بستن   چاپ