پیام سپاهان
مدیر پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب رودخانه زاینده‌رود:
برگرداندن حیات زاینده‌رود مهمترین اصل پروژه آلمان و ایران است
يکشنبه 18 آذر 1397 - 19:10:18
پیام سپاهان - اصفهان- مدیر پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب رودخانه زاینده‌رود گفت: برگرداندن حیات زاینده‌رود مهمترین اصل پروژه مشترک آلمان و ایران است.

به گزارش خبرنگار مهر ، شهروز مهاجر ظهر یک شنبه در نشست هم اندیشی پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب رودخانه زاینده رود در خصوص اهداف، پیشینه و نتایج این پروژه، اظهار داشت: این پروژه از سال 2010 با دو تیم از آلمان و ایران استارت خورد و با اجرای فاز اول و دوم آن در ابتدا با ایجاد یک اعتمادسازی، مرزهای بین کشوری از میان رفت.
وی بیان داشت: در قالب این پروژه تلاش کردیم تمام تمرکزمان روی حیات زاینده رود باشد و به عنوان یک تیم کارشناسی بی طرف بدون اینکه نگاهی به بالا و پایین رودخانه داشته باشیم بگوئیم این پروژه متعلق به سازمان آب اصفهان و ذی نفعان آن نیست و حتی برای منطقه چهار محال و بختیاری نیست، تنها نجات زاینده رود برای ما مهم است.
مدیر پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب رودخانه زاینده‌رود ادامه داد: در قالب اجرای این پروژه دو قول به طرف ایرانی دادیم که تیم آلمانی به عنوان یک تیم کاملا بی طرف وارد شود، با توجه به اینکه هزینه ها از سوی وزارتخانه آلمان تامین می شود قطعا این نگاه بی طرفانه وجود دارد و گردآوری یک تیم خلاق از آلمان و وارد کردن آنها برای اجرای پروژه از وعده‌های ما بود.
وی بیان داشت: در همین راستا از متخصصان دانشگاه فناوری برلین با ابعاد تکنولوژی‌های نوین به عنوان مهمترین و بزرگترین مجموعه آلمانی برای انجام مطالعات علمی پروژه استفاده شد.
مهاجر با اظهار اینکه عمده هدف ما در اجرای پروژه طی دو فاز رسیدن به مدیریت یکپارچه بین حوزه‌های مختلف است که کماکان به آن رسیدیم، ادامه داد: باید دولت و سیاستمداران به این نتیجه برسند که قبل از هر گونه اتخاذ تصمیمی نظر کارشناسان را بگیرند.
رسیدن به مدیریت یکپارچه زاینده‌رود نیازمند اعتماد بین کشاورزان و مسئولان است
وی با اشاره به اینکه همانگونه که در دو فاز مطالعاتی که انجام دادیم نظر کشاورزان و تمام ذی نفعان در خصوص احیای زاینده رود را برای رسیدن به مدیریت یکپارچه به صورت داده جمع آوری و بر پایه آن مدیریت یکپارچه زاینده رود را تعریف کردیم، اعلام داشت: آلمان بعد از جنگ جهانی دوم توانست با ایجاد مدیریت یکپارچه بین تمام کشورهای اروپایی ذی نفع رودخانه راین ضمن نگه داشتن کمیت و کیفی آب این رودخانه از وجود آن نفع ببرند و با این موفقیت میخواهیم با همین استراتژی زاینده رود را احیا کنیم.
مدیر پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب رودخانه زاینده‌رود اعلام کرد: هشت سال پیش که به خاطر پروژه به اصفهان سفر کردم تمام بحث روی کاشت برنج بود که نظرات مخالف وموافق بسیاری طرح شد، امروز ما به مدل‌های رسیدیم که نشان دهد که آیا کاشت برنج اطراف زاینده رود اثر مثبت ،‌ منفی یا هیچ اثری دارد.
وی با بیان اینکه آنچه بسیار مهم است حفظ و حیات زاینده رود است و نقش موسسات اصلا برای ما مهم نیست، بیان داشت: ما در قالب این پروژه کار مشترکی با کشاورزان اصفهان و چهارمحال و بختیاری انجام دادیم که بسیار برایم جذاب بود.
مهاجر با بیان اینکه سه روز مداوم با کشاورزان بودیم که با شادی و خنده گذشت، ابراز داشت: برای رسیدن به مدیریت یکپارچه تنها باید اعتماد بین کشاورزان و مسئولان شکل بگیرد که نیاز به صرف هزینه نیست.
وی گفت: با اجرای این پروژه می خواهیم از فناوری‌های نوین آلمان در ایران به صورت آزمایشی استفاده کنیم.
مدیر پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب رودخانه زاینده‌رود ادامه داد: بازسازی کانال‌های فاضلاب اصفهان که دارای قدیمی‌ترین کانال کشور است با استفاده از تکنولوژی‌های نوین یکی از طرح‌های تعریف شده در این پروژه است.
وی افزود: اینکه چه فاکتورهایی در مقاوم سازی کانال ها نقش دارد و بهره‌وری انرژی و تصفیه آب نامناسب در مصارف کشاورزی از دیگر اقدامات ماست.
وی بیان داشت: بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان آلمانی که امروز در اصفهان هستند برای اولین بار به ایران آمدند و تا قبل از آن ایران را از رسانه‌ها شناخته بودند، در واقع در قالب این پروژه دوستی‌های زیادی بین دو کشور به وجود آمد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/78520/برگرداندن-حیات-زاینده‌رود-مهمترین-اصل-پروژه-آلمان-و-ایران-است
بستن   چاپ