پیام سپاهان
انتقاد مدیرکل دامپزشکی استان از طرح تحول سلامت
دوشنبه 19 آذر 1397 - 12:07:35 PM
ایسنا
پیام سپاهان- شهرام موحدی  در آیین تودیع و معارفه رئیس دامپزشکی شهرستان گلپایگان، اظهار کرد: امنیت یکی از موضوعات بسیار مهمی است که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، امنیت بعدهای مختلفی دارد، اما امنیت غذایی برای هر جامعه بسیار مهم است و اهمیت آن کمتر از امنیت روحی و اجتماعی نیست.

وی با بیان اینکه کشاورزی محور توسعه است، ادامه داد: امروز با کوچک‌ترین بحث روانی در زمینه تحریم‌ها شرکت‌های تولید کننده خودرو که همیشه فریاد خود کفایی‌شان به آسمان بود به بیچارگی افتادند، این واقعیت‌ها را نباید پنهان کنیم، اما در همین وانفسایی که شرکت‌های تولید کننده خودرو که بی‌کیفیت‌ترین خودروها را هم تولید می‌کنند با کوچک‌ترین تحریمی به چه کنم چه کنم افتاده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در همین خصوص، ادامه داد: امروز شیر و تخم‌مرغ از فرانسه و پنیر از دانمارک وارد نمی‌کنیم،امیدوارم که مسئولان قدر تولیدکنندگان را بدانند. یادمان باشد در حوزه وابستگی غذایی معضلات بسیار فراتر از خودروهایی است که ساخته می‌شود.

موحدی گفت: تخم‌مرغ یک کالای فوق استراتژیک است چرا که زمان مصرف آن نهایتاً یک ماه است و نمی‌توان آن را منجمد کرد ضمن اینکه در دنیا تجارت تخم مرغ معنایی ندارد چرا که ماده بسیار فساد پذیری است، بنابراین اگر صنعت مرغ تخم‌گذار کشور آسیب ببیند تخم مرغ را از کجا تأمین کنیم؟ پس چرا به درستی از بخش کشاورزی، دامداری، آبزی پروری و... حمایت نمی‌کنیم.

وی افزود: امروز برای مردم مهم نیست که سانتافه 170 میلیون تومانی به 500 میلیون تومان رسیده است، اما قیمت تخم مرغ برای همه مهم است. برای کودکان مهم است که قیمت شیر چقدر است و یا گوشت چرا این قیمت را دارد. با خود روزی ده بار تکرار کنیم که کشاورزی محور توسعه است.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: اعتباراتی در مجلس شورای اسلامی تحت عنوان طرح تحول سلامت تصویب شده است، طرحی که میلیاردها تومان وارد آن شد. طرح خوبی است، اما اسم این طرح باید طرح تحول درمان باشد چرا که سلامت ابعاد زیادی دارد، اگر قبول داریم که بیش از نیمی از عوامل  عفونت‌زای انسانی جز بیماری‌های مشترک انسان و دام است از جمله هاری، سیاه زخم، تب مالت ، ...و خط مقدم مبارزه با این بیماری‌ها دامپزشکی است، چرا در طرح تحول سلامت یک ریال به حوزه پیشگیری که دامپزشکی است داده نشده است.

موحدی یادآورشد: خیلی خوب می‌گوییم که پیشگیری بهتر از درمان است، اما در واقعیت به این موضوع نمی‌رسیم. در سال 96 نسبت به سال 95 به دلیل گسترش واکسیناسیون علیه تب مالت در دام‌ها، میزان ابتلای انسانی به این بیماری کاهش پیدا کرده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/78578/انتقاد-مدیرکل-دامپزشکی-استان-از-طرح-تحول-سلامت
بستن   چاپ