پیام سپاهان
دانشگاه‌ها باید نقش تغذیه کننده سیاسی و اجتماعی جامعه باشند
سه شنبه 20 آذر 1397 - 10:25:16 AM
ایسنا
پیام سپاهان- تقی شامخی در تالار آزادی دانشگاه کاشان در جلسه‌ای با عنوان " نقد دانشجوی امروز و دیروز" اظهار کرد: بدون شک نقش دانشجوی قبل و بعد از انقلاب تفاوت‌هایی را نشان می‌دهد که با توجه به اقتضای جامعه باید در بعضی موارد پافشاری بیشتری را از طرف دانشجو و استاد شاهد باشیم تا جامعه به سوی رشد و ترقی حرکت کند.

وی افزود: بعد از انقلاب شاهد رشد کمی چندین برابری در حوزه آموزش عالی هستیم و این جای تقدیر دارد٬ طبق آمار بیش از 3 میلیون و 800 هزار دانشجو داریم که رشد 20 برابری را نسبت به قبل از انقلاب نشان می‌دهد و نکته منفی آمار علمی و آموزشگاهی توزیع نامناسب و نامتوازن آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها است به شکلی که حدود یک چهارم این منابع و امکانات در حوزه تهران و اطراف آن فعالیت می‌کند.

شامخی ادامه داد: در گذشته به دلیل محدودیت در حوزه آموزش عالی فارغ‌التحصیل بیکار معنایی نداشت و معمولاً افراد در شهر و نخبه‌های شهری به مدارج بالا و دانشگاه‌ها وارد می‌شدند، ولی امروز روستاها نیز در دانشگاه نماینده دارد و آمار فارغ التحصیلان بیکار جامعه چیزی حدود 8 میلیون نفر برآورد شده است.

رئیس سابق دانشگاه کاشان به نقش امروز دانشجویان اشاره کرد و گفت: دانشجوی زمان رژیم شاه دو هدف را دنبال می‌کرد و محور اصلی فعالیت دانشجویان مبارزات اجتماعی و سیاسی در راه کسب آزادی‌های فردی و اجتماعی همراه با رشد و تعالی، مبارزات ضد استعماری بر علیه استبداد داخلی و خارجی بود که دانشجو فعالیت پر رنگی را از خود در مبارزات نشان می‌داد. به واقع دانشجویان در آن زمان نقش روشنگری و استبداد ستیزی را در جامعه ایفا می‌کردند.

وی ادامه داد: دانشگاه مرکز خلاقیت است، نباید دانشجو سرخورده باشد، باید خط دهی و نقش رهبری را نزد افکار عمومی جامعه زنده نگه دارد و با حرکت آزادی خواهانه و رو به جلو شکوفایی جامعه را برای عموم مردم به ارمغان آورد.

شامخی گفت: از دهه 70 و 80 به بعد رشد خوب کیفی را در سطح آموزش عالی شاهد هستیم، ولی از نظر کیفی فاصله زیادی تا آرمان‌های اجتماعی و سیاسی داریم و بهترین واژه این است که بگوییم در حال گذار به سوی شرایط جدید هستیم.

رییس سابق دانشگاه کاشان تصریح کرد: اما اینکه نقش دانشجو با وقوع و ظهور انقلاب تغییر کرد از این جهت بود که با به قدرت رسیدن انقلاب اسلامی هدف استعمارستیزی در بطن انقلاب وجود داشت و شاهد این واقعیت در زمان جنگ سوریه٬ لبنان و یمن هستیم و دانشجو نیازی به تلاش در حوزه مبارزه ندید و فقط محور آزادی‌خواهی فردی و اجتماعی تنها هدف باقی مانده برای دانشجو بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید نقش تغذیه کننده سیاسی و اجتماعی جامعه باشند، خاطرنشان کرد: گهگاهی دانشجو حرکتی کرد و حکومت را به واکنش وادار کرد، پس دانشجو باید بیدار باشد و هر جا احتیاج به روشنگری بود در صحنه باشد که رسالت دانشجو روشنگری درست و به دور از حب و بغض‌های سیاسی و بر اساس منافع ملی و اجتماعی است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/78642/دانشگاه‌ها-باید-نقش-تغذیه-کننده-سیاسی-و-اجتماعی-جامعه-باشند
بستن   چاپ