پیام سپاهان
عرضه خوراکی غیربهداشتی در بوفه های مدارس ممنوع است
سه شنبه 20 آذر 1397 - 15:40:07
پیام سپاهان - اصفهان- رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: عرضه خوراکی ها و مواد غذایی غیربهداشتی در بوفه های مدارس ممنوع است.
حسین عباسیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از ابتدای سال تحصیلی در قالب بخشنامه هایی با همکاری مرکز بهداشت محتی استان، فهرست مواد غذایی مجاز و غیر مجاز در بوفه ها تهیه و به مدارس اعلام شده است.
وی اضافه کرد: در این بخشنامه بر عرضه مواد غذایی سالم، دارای مجوز وزارت بهداشت شامل خشکبار از جمله خرما، کشمش، مغز و دانه ها، نخودچی، توت خشک، انجیر خشک و انواع برگ ها، برنجک و همچنین لقمه سالم در مدارس تاکید شده است.
رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش اصفهان ادامه داد : همچنین عرضه مواد غذایی غیر مجاز شامل توزیع مواد انواع لواشک، بستنی یخی، سوسیس و کالباس، سس، فلافل، سمبوسه و استفاده از نوشابه ها و دوغ های گاز دار در بوفه های مدارس ممنوع است.
وی با بیان اینکه فهرست مواد غذایی سالم بر دیوار بوفه ها برای مشاهده دانش آموزان و اولیای آنها نصب است، گفت: همچنین توزیع شیر، ماست و پنیرهای استرلیزه شده و غنی از ویتامین دی، نوشیدنی دوغ بدون گاز و آب معدنی در بوفه ها مجاز است.
عباسیان یادآور شد: مطابق دستورالعمل بهداشت مکان هایی با استاندارهای ایمنی و با فاصله از آزمایشگاه ها و سرویس های بهداشتی برای بوفه ها به عنوان پایگاه های تغذیه سالم در مدارس باید پیش بینی شود.
وی در پاسخ به علت نبود بوفه عرضه مواد غذایی در برخی مدارس تصریح کرد: اگر بنا به تشخیص مدیر، فضای مناسب برای عرضه مواد غذایی در مدرسه وجود نداشته باشد نمی توان در آنجا بوفه دایر کرد.
رییس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: نظارت بر بوفه های مدارس با توجه به تفاهم نامه هایی که با دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شد از طریق کارشناسان مرکز بهداشت و آموزش و پرورش انجام می‌ شود و در صورت مشاهده تخلف ابتدا تذکر داده و در صورت تکرار از فعالیت آنها ممانعت می شود.
وی از والدین دانش آموزان خواست در صورت مشاهده هر نوع تخلفی در بوفه های مدارس و توزیع مواد غیر بهداشتی و توجه نکردن مدیر مدرسه به این مهم، موارد را با شماره تلفن های 32201014 2 به متولیان امر در آموزش و پرورش گزارش دهند.
عباسیان با تاکید بر فرهنگ سازی برای تغذیه سالم بین دانش آموزان گفت: در این رابطه حدود چهار سال است که برنامه سفیران سلامت در مدارس اجرا می شود و در این برنامه از هر کلاسی پنج دانش آموز انتخاب می‌ شوند و دستورالعمل های بهداشتی و نوع تغذیه بهداشت بدن و محیط به این سفیران آموزش داده می شود.
عباسیان به دانش آموزان توصیه کرد که وعده صبحانه را جدی بگیرند تا بتوانند با انرژی بیشتری بر سر کلاس های درس حاضر شوند.
هم اکنون 850 هزار دانش‌ آموز در بیش از پنج هزار مدرسه استان اصفهان به تحصیل مشغول هستند که
از این تعداد 470 هزار نفر ابتدایی هستند.
/6026/6994

http://www.sepahannews.ir/fa/News/78665/عرضه-خوراکی-غیربهداشتی-در-بوفه-های-مدارس-ممنوع-است
بستن   چاپ