پیام سپاهان
حوضه زاینده رود در وضع بحرانی قرار دارد
سه شنبه 20 آذر 1397 - 19:50:26
پیام سپاهان - اصفهان- مدیر سد و نیروگاه زاینده رود آب منطقه ای اصفهان گفت: با توجه به خشکسالی، تغییرات اقلیم و کاهش رطوبت خاک، وضعیت کنونی حوضه زاینده رود بحرانی است.
محمود چیتیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: احیای زاینده رود دغدغه دولت است و دلواپسی های زیادی برای تامین آب وجود دارد.
وی گفت: میزان بارش ها در محل شاخص کوهرنگ(کوه های زاگرس مرکزی) در زمان حاضر خوب است اما با توجه سیر خشکسالی، تغییرات اقلیم و رطوبت خاک، این حوضه در شرایط بحرانی قرار دارد.
به گفته چیتیان، نیروگاه سد زاینده رود هم اینک از مدار خارج است و آب آشامیدنی مورد نیاز از دریچه های تحتانی سد خارج می شود.
مدیر سد و نیروگاه زاینده رود آب منطقه ای اصفهان اظهار داشت: با توجه به بارگذاری های زیادی که روی حوضه زاینده رود انجام شده، تامین آب جدید(آب بین حوضه ای) ضروری است.
وی با اشاره به این که منابع آب صنایع باید تامین شود، گفت: استفاده از پساب بعنوان یک منبع دائمی برای صنایع باید مورد توجه قرار گیرد.
چیتیان تصریح کرد: آب رودخانه یک منبع غیردائمی اما پساب یک منبع دائمی است و صنایع بزرگ برای رفع نیاز آبی خود باید پساب را بازیابی و به اندازه استاندارد استفاده کنند.
وی صرفه جویی در همه مصارف اعم از آشامیدنی، صنعتی و کشاورزی در شرایط کنونی را ضروری و اجتناب ناپذیر دانست.
چیتیان یادآور شد: آمایش سرزمینی مناسبی برای استقرار صنایع از نظر منابع آبی و تراکم جمعیت استان اصفهان در نظر گرفته نشده است.
مدیر سد و نیروگاه زاینده رود افزود: تونل های کوهرنگ و بهشت آباد از طرح هایی است که برای احیای حوضه آبریز زاینده رود پیش بینی شده است و با تکمیل آنها، مقداری از مشکل های این حوضه برطرف خواهد شد.
بهشت‌آباد، طرح انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان است که طبق آن قرار است با احداث سدها و تونل‌هایی، سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب آب به فلات مرکزی ایران انتقال داده شود.
حوضه آبریز زاینده رود دارای 26 هزار و 917 کیلومتر مربع است که 92.9 درصد آن در استان اصفهان و 7.1 درصد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
اکنون از یکهزار و 400 میلیون مترمکعب حجم سد زاینده رود تنها 135 میلیون مترمکعب یعنی 9 درصد آن آب دارد.
زاینده رود به طول بیش از 360 کیلومتر، بعنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد.
این رودخانه در یک دهه اخیر بدلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی به رودخانه فصلی تبدیل شده و در بیشتر ماه های سال در سطح استان اصفهان خشک است که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش های کشاورزی و محیط زیست بوجود آورده است.
7150 /6027

http://www.sepahannews.ir/fa/News/78709/حوضه-زاینده-رود-در-وضع-بحرانی-قرار-دارد
بستن   چاپ