پیام سپاهان
گرمایش جهانی، تهدید آینده زمین
يکشنبه 25 آذر 1397 - 14:23:16
پیام سپاهان - گرم شدن جهانی یک تعریف ساده دارد. طی پنجاه سال گذشته، متوسط گرم شدن زمین سرعت بیشتری داشته و امروز تهدیدی جدی برای زندگی بشر بر روی کره زمین است.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان و به نقل از"NRDC"، یکی از گرم‌ترین دوره‌ها در طی 130 سال گذشته، از سال 2000 آغاز شده است. منکران تغییرات آب و هوا ادعا می‌کند که در حال حاضر روند سرعت بالارفتن دمای هوا کند شده است، اما چند مطالعه اخیر، این ادعا را رد کرده است. دانشمندان معتقدند جز در مواردی که از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری می‌شود، متوسط افزایش دما به بالای ده درجه در قرن بعدی می‌رسد.
گرم شدن جهانی، از زمانی آغاز شد که دی اکسید کربن و آلودگی‌های دیگر هوا به همراه گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر جمع شدند و باجذب نور خورشید و پرتوهای خورشیدی روند گرمایش جهانی تشدید می‌شود. به طور نرمال، این پرتوها به فضا فرار می‌کنند، اما این آلودگی‌ها که در طی سال‌ها در اتمسفر می‌مانند، گرما را به دام می‌اندازند و سبب گرم شدن زمین می‌شود. این رخداد را به عنوان اثرات گلخانه ای در نظر می گیرند.
سوخت‌های فسیلی بزگترین منبع آلودگی هوا
در آمریکا، سوخت‌های فسیلی که برای ایجاد الکتریسیته استفاده می‌شود، بزرگترین منبع آلودگی به شمار می‌آید که سالانه دو بیلیون تن دی اکسید کربن تولید می‌کند. سوختن زغال سنگ بزرگترین منبع آلوده کننده هوا است. منبع دوم آلودگی کربن مربوط به حمل و نقل است که هر سال 1.7بیلیون تن دی اکسید کربن ایجاد می‌کند .مهار تغییرات خطرناک آب و هوایی نیاز به قطع انتشار آلاینده‎ها و استفاده از منابع پاکتر جایگزین سوخت‌های فسیلی در جهان دارد. خبرهای خوب این است که چرخش روند استفاده از سوخت های آلوده کننده آغاز شده است و به دنبال آن انتشار دی اکسید کربن در آمریکا از سال 2005تا 2014 کاهش یافته است.
در حال حاضر، دانشمندان به فکر گسترش روش‌های جدید برای مدرن‌سازی قدرت سیاره، ایجاد الکتریسته پاک‌تر و سوختن گازوییل کمتر در زمان رانندگی، هستند. با این وجود دونالد ترامپ در بهمن 1396، برای چندمین بار با انکار سال‌ها تحقیقات و مستندات دانشمندان جهان، گرمایش جهانی را تکذیب کرده و گفته است که آب و هوای جهان به‌صورت همزمان در حال گرم و سرد شدن است و تصمیم به خروج از معاهده پاریس گرفته است.
توافقنامه پاریس در سال 2015 و در پایان کنفرانس دو هفته‌ای در حومه پایتخت فرانسه منعقد شد. در مراسم آغازین این کنفرانس رهبران جهانی، از جمله "باراک اوباما" رئیس جمهور پیشین آمریکا، "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، "شی جین پینگ" رئیس جمهور چین و دیگران حضور داشتند که همگی از مسئولیت تاریخی نسل کنونی برای ممانعت از ادامه گرم شدن کره زمین صحبت کردند. به همین منظور نیز در نهایت توافقنامه‌ای به تصویب رسید که جایگزین پروتکل کیوتو مصوبه سال 1997 شد که در آن کشورها را موظف به کاهش یا با ثبات کردن انتشار گازهای گلخانه ای می‌کرد. ایالات متحده آمریکا در این توافقنامه، تضمین کرده بود که تا سال 2025 انتشار گازهای گلخانه ای در این کشور را به میزان 26 الی 28 درصد از سطح آنچه در سال 2005 است، کاهش دهد و تا سال 2020 نیز 3 میلیارد دلار به کشورهای فقیر کمک کند. آمریکا بعد از چین، دومین منشاء انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است و بر اساس اطلاعات کمیسیون اروپایی، در سال 2015 گازهای گلخانه ای منتشره در آمریکا بیش از پنج تن بوده که به تنهایی بیشتر از کل گازهایی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا منتشر می‌شود. خروج کامل آمریکا از معاهده آب و هوای پاریس، می‌تواند به بدتر شدن وضعیت گرمایش زمین منجر شود، اما این خروج تا 2020 طول خواهد کشید و بایدامیدوار بود که رییس جمهورهای آینده آمریکا آینده نگر باشند و اهمیت تاثیر تغییر آب و هوا بر زندگی بشر و حیوانات را در نظر بگیرند.
گرم شدن جهان چگونه با تغییرات آب و هوا مرتبط است؟
دانشمندان معتقدند که افزایش دمای اتمسفر زمین شامل امواج گرمایی گرمتر و طویل‌تر است که سبب خشکسالی های مکرر، بارندگی سنگین و گردبادهای قدرتمند می‌شود. در سال 2015دانشمندان اعلام کردند که خشکسالی در حال وقوع در کالیفرنیا و کمبود آب در کشور طی 1200سال به علت تشدید 15 تا 20 درصدی گرم شدن زمین است. آنها همچنین احتمال وقوع خشکسالی‌های مشابه را خبر دادند که نسبت به قرن گذشته دو برابر شده است. در 2016، اکادمی "طبیعت، مهندسی و پزشکی" برگزار شد که در این آکادمی ایجاد حوادث طبیعی به گرم شدن جهانی نسبت داده شد، حوادثی مانند برخی امواج گرمایی که به طور مستقیم آب و هوا را تغییر می دهد. 
درحال حاضر، دمای اقیانوس‌های زمین نیز در حال گرم شدن است. این سخن به این معنی است که طوفان‌های گرمسیری می‌توانند انرژی بیشتری داشته باشند. گرم شدم زمین می‌تواند طوفانهای درجه سه را به چهار تبدیل کند و در حقیقت دانشمندان دریافتند که فراوانی طوفان‌های قطب شمال از اوایل 1980، شروع به افزایش کرده است. همچنین در تعداد طوفان‌هایی با درجه چهار و پنج نیز افزایش داشته است.
تغییر در چرخه اکوسیستم نتیجه گرم شدن زمین
اثرات گرم شدن زمین در کل جهان احساس می‌شود. امواج گرم کننده مسبب ده‌ها تا صدها مرگ در جهان در طی سال‌های اخیر است و علایم هشدار دهنده از حوادث پیش رو، در قطب شمال رخ می‌دهد که تقریبا 124بیلیون تن از یخها را تا سال 2002 از دست داده است. این روند سرعت خواهد گرفت، اگر ما به استفاده از سوخت‌های فسیلی ادامه دهیم. برخی متخصصان معتقدند که سطح دریاها در طی 50 تا 150 سال آینده تغییر خواهد کرد و از طرفی، امروزه با از دست رفتن یخچال‌ها، با مرگ خرس‌های قطبی مواجه هستیم و اگر این وضعیت ادامه یابد، انقراض این گونه و گونه های دیگر حتمی خواهد بود. حیوانات و انسان‌ها در یک چرخه غذایی قرار دارند و نظم در اکوسیستم مدیون نظم در چرخه های انرژی و غذایی است و حذف هر کدام از عناصر آن سبب ایجاد بی نظمی شده و موجودات دیگر مخصوصا انسان با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد .این مشکلات می‌تواند شامل ازدیاد آفتها وحیوانات قرار گرفته در سطوح پایینی چرخه‌های غذایی شود. به علت مشترک بودن برخی منابع غذایی بین انسان و حیوانات اشاره شده در بالا، رقابت غذایی افزایش یافته و انسان‌های بیشتری با کمبود غذا مواجه خواهند شد. به علاوه آب شدن یخچال‌ها با بالا رفتن سطح دریاها و اقیانوس‌ها، سبب کاهش سطح خشکی‌ها و در خطر افتادن زندگی در کشورهایی می‌شود که پایین‌تر از سطح دریا قرار دارند.
اثرات دیگر گرم شدن جهان چیست؟ هرساله، دانشمندان حقایق بیشتری از نتایج گرم شدن جهان گوشزد می‌کنند و بیشتر توافق دارند که رویدادهای مربوط به سلامتی، اقتصادی و محیطی اتفاق می‌افتد. اگر این روند ادامه یابد ذوب شدن یخچال‌ها، خشکسالی‌های جدید که می‌تواند سبب کمبود آب شدید شود و افزایش خطر آتش سوزی، بالا رفتن سطح دریاها که منجر به سیلاب‌ها می‌شود، ازدیاد جنگل‌ها، مزارع و شهرها که با افت‌های جدید مواجه می شود، امواج گرمایی، بارندگی شدید و افزایش سیل از جمله فاکتورهایی است که سبب تخریب کشاورزی و ماهیگیری می‌شود.
از سویی دیگر، تخریب زیستگاه مثل تپه‌های مرجانی و مراتع آلپی که سبب انقراض گیاهان و حیوانات بیشتری می‌شود، شدت می‌گیرد، بیماری‌هایی همچون آلرژی، آسم و بیماری عفونی شایع می‌شود و افزایش گرده‌های گلخانه‌ای، سطح آلودگی هوا و تسریع شرایطی مطلوب برای پاتوژنها و پشه‌ها می شود. 
گرم شدن جهان یک مشکل بزرگ برای بشر است که باید برای رفع آن اقدام کرد. صرفه جویی در مصرف انرژی و تضمین مصرف کننده، راهکاری مفید برای مبارزه با این معضل است. زمانیکه وسایل جدید مانند یخچال‌ها، ماشین لباسشویی، خشک کن می‌خرید، به برچسب مصرف انرژی توجه کنید و خودرویی انتخاب کنید که مسافت طولانی‌تری با مقدار کم گاز بپیماید و کمترین میزان انتشار دی اکسیدکربن را داشته باشد و یا حتی می توان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از آلودگی هوا بکاهیم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/79997/گرمایش-جهانی،-تهدید-آینده-زمین
بستن   چاپ