پیام سپاهان
دیپلماسی علمی ایران توسعه می یابد
چهارشنبه 28 آذر 1397 - 20:13:09
پیام سپاهان - کاشان - قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل از اجرای طرح های پژوهشی مشترک با کشورهای آلمان، فرانسه، اتریش، مجارستان و هند خبر داد.
به گزارش ایرنا، حسین سالار آملی روز چهارشنبه در نشست مشورتی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها و مرکزهای علمی پژوهشی کشور در دانشگاه کاشان افزود: دانشمندان ایرانی که به انجام طرح های مشترک پژوهشی با کشور آلمان علاقه دارند، باید به سامانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مراجعه و در این حرکت بزرگ شرکت کنند.
وی با اشاره به بسیج دانشگاه های آلمان در اجرای این طرح بیان کرد: امید می رود که دانشمندان و دانشگاه های ایرانی نیز برای مشارکت در این طرح ها بسیج شوند.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل اضافه کرد: پس از بررسی همه پیشنهادها در نهایت 15 طرح پژوهشی برای اجرا انتخاب شده و مورد حمایت مالی وزارت علوم و دولت آلمان قرار خواهد گرفت.
وی همچنین به تعریف سالانه 20 طرح پژوهشی مشترک با کشور فرانسه اشاره کرد و گفت: اتریش در زمینه اجرای 18 طرح پژوهشی با ما همکاری داشته و برنامه های آن نیز آغاز شده است.
سالار آملی اضافه کرد : برای انجام طرح های پژوهشی با برخی کشورها از جمله مجارستان و هند وارد عمل شدیم که این مهم مبنای یک دیپلماسی گسترده علمی پژوهشی با کشورهای خارجی است و مبنای مبادلات و نزدیکی نخبگان ایران و سایر کشورها را تسهیل می کند.
وی ادامه داد : نزدیکی نخبگان با دانشمندان سایر کشورها موجب می شود که اثرگذاری جامعه علمی ایران برای همه قشرهای جامعه و همچنین دیگر کشورها موثرتر و مشخص تر باشد.
قادم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل یادآور شد: یکی از محورهای مطرح در روند توسعه همکاری ها ایجاد مجموعه ای است که بتواند مراوده های بین المللی را سامان دهد که در این راستا گروه های آموزشی مشترک تشکیل شده تا با برگزاری دوره هایی بتوان نسبت به اعزام دانشمندان یا دانشجویان ایرانی به کشورهای خارجی اقدام کنیم.
وی تاکید کرد: در این مجموعه استفاده از فناوری برای رفع نیازهای جامعه مقوله ای بسیار کلیدی است و در راس آن با بهره گیری از ظرفیت هایی که در خارج از کشور وجود دارد، بستری فراهم می شود تا نوآوری، کارآفرینی و انتقال فناوری شکل بگیرد.
سالار آملی در ادامه به آموزش های فنی و حرفه ای اشاره و اضافه کرد: مذاکره هایی در این زمینه با چند کشور از جمله افغانستان، سوریه و عراق در جریان است تا دانش ایرانی با این دوره ها به کشورهای مقصد منتقل شود.
وی بیان کرد: مذاکره و بررسی با کشور آلمان انجام و تا حدودی نهایی شده تا مربیان فنی حرفه ای ایران در کشور آلمان دوره های عالی را فرا گرفته و بتوانند دوره های آموزشی بهتری در کشور برگزار کنند.
برپایه سند توسعه دیپلماسی علمی و فناوری کشور می‌‌توان دیپلماسی علمی را تعامل و ارتباطات با دولت ‌‌ها، موسسات، متخصصان و مردم قلمداد کرد که از طریق به کارگیری ساز و کار دیپلماسی جهت ایجاد فرصت‌‌ هایی برای توسعه علمی و فناوری و نوآوری کشور و استفاده از این ظرفیت برای پیشبرد هدف های سیاست خارجی صورت می پذیرد.
6136/8123/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/81246/دیپلماسی-علمی-ایران-توسعه-می-یابد
بستن   چاپ