پیام سپاهان
ضرورت پژوهش‌های معطوف به مدیریت برای اداره جامعه
پنجشنبه 29 آذر 1397 - 11:28:29
پیام سپاهان - مدیر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: پژوهش‌های معطوف به مدیریت از جنس آمایش، پیمایش، آسیب شناسی و پایش است که برای اداره جامعه مفید هستند.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی در نشست تبیین دستاوردهای پژوهش و فناوری مرکز تبلیغات اسلامی اصفهان، اظهار کرد: پژوهش به چند شکل دسته تقسیم می‌شود، دسته اول پژوهش تفسیری است که ناظر به تبیین و توضیح در منابع و متون دینی است و عمده پژوهش‌ها در این سنخ است. دسته دوم پژوهش‌های بنیادین هستند که فعلا معلوم نیست در کجا استفاده شود و بشر به دنبال یافته‌های جدید است و زیربنای پژوهش های دیگر است.
وی ادامه داد: دسته سوم پژوهش‌های معطوف به مدیریت از جنس آمایش، پیمایش، آسیب شناسی و پایش است که برای اداره جامعه مفید هستند. دسته چهارم پژوهش فناورانه است که یافته‌های بشری را چه از جنس پژوهش تفسیری و ... با یک نوع نگاه جدید به مقوله های قابل استفاده و کاربردی تبدیل می کند.
در ادامه این نشست، معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: در دو موسسه آموزش عالی علامه مجلسی و مجتهده امین 55 دوره تحصیلات تکمیلی برگذار شده است و تعداد طلاب در حال تحصیل 211 نفر هستند که 152 نفر در سطح سه و 32 نفر در سطح 4 مشغول تحصیل هستند.
حجت الاسلام علی اکبر صافی اصفهانی در خصوص برنامه‌های پژوهشی این موسسه گفت: موسسه آموزش عالی مجتهده امین هشت فعالیت شاخص پژوهشی انجام داده است که در حوزه استعدادهای برتر کشوری انتخاب شده اند و همچنین در حوزه تالیفات 9 اثر به چاپ رسانده است. 
وی گفت: سه کرسی آزاد اندیشی در مجتهده امین و در زمینه تقویت پژوهشگر 6 دوره، 20 کارگاه پژوهشی در دو سال اخیر و 22 نشست علمی در موسسه برگزار شده است. در موسسه آموزش عالی علامه مجلسی نیز 21 کارگاه عملی پژوهشی، 88 نشست تخصصی، 33 شورای علمی برگزار شده و چهار شورای علمی پژوهشی در هر دو موسسه وجود دارد. 
در ادامه، نماینده مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: مرکز پاسخگویی به سوالات ملی به صورت های تلفنی، مکتوب و مجازی فعالیت دارد. در حوزه فناوری از سوالاتی که در بانک نرم افزاری پرسش و پاسخ های مکتوب ارسال شده است در 6 گروه تخصصی 26 هزار سوال جمع آوری و در کتابی با 552 صفحه چاپ شده است.
علیجانی گفت: کتاب پرسمان کلامی با رویکرد پرسمان معاد در دست تالیف است و همچنین کتاب پرسش ها و پاسخ های خانواده با موضوع پرسمان طلاق رو به اتمام است. 
وی ادامه داد: علاوه بر همکاری با روزنامه ها، مجله الکترونیکی به نام مجله پرسش و پاسخ در عرصه خانواده و سبک زندگی اسلامی در دو شماره 100 صفحه ای منتشر شده است. 
فریبرز راهدان نیز در این نشست با بیان اینکه سه رویکرد در میز تمدن وجود دارد، تصریح کرد: رویکرد مدیریتی, دانشی و پژوهشی است. در رویکرد پژهشی مخاطبان مدیران ارشد نظام هستند و در رویکرد دانشی مخاطبان متخصصان و افراد داری تحصیلات تکمیلی و در رویکرد بینشی عموم مردم مخاطب هستند. 
نماینده شعبه اصفهان در میز تمدن ادامه داد: این میز برای حل مسائل تشکیل شده و تمرکز میز به رویکرد سوم است. جامعه ما در بینش تمدنی ضعیف است ومیز تمدن برای حل آن مباحث علمی و عمومی را مد نظر قرار داده است. 
وی ادامه داد: برگزاری سلسله نشست های علمی و کرسی های آزاد اندیشی ارتقای بینش تمدنی طلاب حوزه علمیه اصفهان از جمله برنامه های گیش رو است که تاکنون 20 برنامه از این دست برگزار شده است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/81279/ضرورت-پژوهش‌های-معطوف-به-مدیریت-برای-اداره-جامعه
بستن   چاپ