پیام سپاهان
استاندار اصفهان:
مقاله محوری بلای جان ما شده است
چهارشنبه 5 دي 1397 - 18:28:53
پیام سپاهان - استاندار اصفهان با بیان اینکه متاسفانه جایگاه پژوهش در کشور درست تعریف نشده است، گفت: مقاله محوری بلای جان ما شده که متاسفانه اشکال از ما سیاست گذاران است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، عباس رضایی عصر امروز (چهارشنبه) در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان اصفهان که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه ها زحمات زیادی کشیده اند و خدمات ارزشمندی در قالب پژوهش انجام گرفته است، اما معتقدم یک پژوهش برروی پژوهش باید صورت گیرد تا پژوهش از غربت خارج شود.
رضایی افزود: در دانشگاه ها نمی دانیم پژوهش محور هستیم یا آموزش محور و یا هردو؟ متاسفانه جایگاه پژوهش درست تعریف نشده است و می بینیم که یک استاد در سال ٢٠٠ مقاله ارائه داده است، چرا مقاله محور هستیم؟ پژوهشگر مقصر است یا سیستم؟ اشکال از ما سیاست گذاران است که مقاله محوری در دانشگاه ها وجود دارد.
وی با بیان اینکه مقاله محوری بلای جان ما شده است، افزود: برخی نیروها فکر می کنند که باید در دانشگاه مراتب را طی کنند و استاد تمام شوند. بهتر است رویه را تغییر دهیم. در مقطعی مطرح شد با کمبود نوعی دارو برای بیماری سالک مواجه هستیم، این بیماری در ایران، افغانستان و مالزی وجود دارد اروپایی ها که برای ما دارو نمی زنند. چه ایرادی دارد کل بودجه پژوهش یک دانشگاه صرف تولید این دارو شود.
رضایی با بیان اینکه پتانسیل دانشگاه ها بالا است، افزود: فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر اصفهان در بسیاری از شهرها فعالیت می کنند. آنچه اهمیت دارد باید دست از مقاله محوری برداریم و به تولید دانش و نوآوری روی آوریم. چه شده با وجودی که اقتصاد مقاومتی از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان شکل گرفته، اما امروز از بسیاری شهرها عقب هستیم؟ اصفهان حرکت شتابی خود را از دست داده که باید برروی این موضوع پژوهش شود.
وی با بیان اینکه از فرصت تحریم باید استفاده کرد، افزود: باید جهت گیری درستی داشته باشیم. فکر نمی کردم صنعت تا این اندازه مشکل داشته باشد. متاسفانه بانک ها نیز در تولید ورود نکرده اند و باید برای حل مشکلات همت کنیم.
استاندار اصفهان ادامه داد: از مرحله شعار باید بیرون آمد و تدبیری اندیشید تا سال آینده کسانی در این مراسم شرکت کنند که مشکلات اصلی را حل کرده باشند.
وی افزود: تا زمانی که در استانداری هستم با تمام وجود در خدمت پژوهشگران خواهم بود. مطمئنا با خلاقیت در تمام حوزه ها کارهای خوبی می توان انجام داد. به عنوان مثال هنرستان هنرهای زیبا پتانسیل خوبی در شهر برای هنر دارد.
رضایی با اشاره به وجود نگرانی هایی در جامعه، گفت: در وهله نخست باید برای خود و سپس برای مردم نشاط و امید ایجاد کنیم. همواره نیمه پُر لیوان را ببینیم که دانشگاه ها در این مسیر می توانند اقدامات خوبی داشته باشند.
به گزارش ایسنا، مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان اصفهان به مناسبت هفته پژوهش در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد و در پایان این مراسم از پژوهشگران و فناوران برتر با حضور استاندار اصفهان تقدیر شد.
کد خبرنگار:١٣٠٤١
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/81769/مقاله-محوری-بلای-جان-ما-شده-است
بستن   چاپ