پیام سپاهان
کمبود امکانات، سرانه مطالعه در تیران را کاهش داد
دوشنبه 10 دي 1397 - 13:14:03
پیام سپاهان - اصفهان- رئیس اداره کتابخانه های عمومی تیران و کرون گفت: سرگرمی در فضای مجازی و کمبود امکانات کتابخانه ای در این شهرستان سرانه مطالعه تیران را کاهش داده است.
احمد احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دسترس آسان به منابع دیجیتال و دسترسی سخت مردم تیران و کرون به کتابخانه های عمومی و کمبود منابع کتابخوانی در این منطقه به کاهش سرانه مطالعه و عضویت در کتابخانه ها منجر شده است.
وی بیان کرد: در زمان حاضر از جمعیت 72 هزار نفره این منطقه تنها سه درصد مردم عضو کتابخانه های عمومی، کتابخانه مساجد و مراکز آموزشی و فرهنگی هستند در حالی که بر اساس برنامه چشم انداز 1404 باید 35 درصد از جمعیت تیران و کرون عضو این مراکز باشند.
رئیس اداره کتابخانه های عمومی تیران و کرون با بیان این که اکنون بیش از 2 هزار نفر عضو 2 باب کتابخانه عمومی منطقه هستند، خاطرنشان کرد: وضعیت اعضا کتابخانه های عمومی شهرستان در مقایسه با سال قبل تغییری نداشته است.
وی اضافه کرد: نزدیک به هزار نفر از مردم به ویژه جوانان و نوجوانان شهرستان عضو کتابخانه های مساجد و مدارس هستند اما این آمارها تا چشم انداز کشور فاصله زیادی دارد.
احمدی با بیان این که در بخش کرون کتابخانه عمومی و مجهز به سالن مطالعه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در بیش از 12 سال گذشته برنامه ریزی برای احداث کتابخانه عمومی در آن بخش در حال انجام است اما به دلیل نبود همکاری و هماهنگی بین مسئولان محلی این اقدام محقق نشده است.
وی یادآورشد: احداث کتابخانه عمومی در بخش کرون بر اساس پیش بینی ها در شهر عسگران انجام می شود که به همکاری مدیریت شهری برای جانمایی زمین و آغاز عملیات اجرایی نیاز است.
وی با بیان اینکه با توجه به توسعه شهر تیران به احداث یک باب کتابخانه دیگر لازم است، خاطرنشان کرد: دسترسی آسان به کتابخانه های عمومی انگیزه برای دریافت کتاب و مطالعه را افزایش می دهد.
شهرستان تیران و کرون با جمعیت بیش از 72 هزار نفر دارای 2 باب کتابخانه عمومی واقع در شهر تیران و شهر رضوانشهر و 2 باب کتابخانه مشارکتی مربوط به نهاد کتابخانه های عمومی و بیش از 30 باب کتابخانه مسجد زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
منابع کتابخانه های این شهرستان به 40 هزار جلد می رسد.
بر اساس اعلام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، سرانه مطالعه در استان و کشور شایسته مردم با فرهنگ ایران نیست و اکنون این شاخص در این استان بین سه تا 18 دقیقه در روز است.
/6026/7131

http://www.sepahannews.ir/fa/News/82176/کمبود-امکانات،-سرانه-مطالعه-در-تیران-را-کاهش-داد
بستن   چاپ