پژوهشگران رویان موفق شدند؛
ارائه روشی برای جدا کردن غیرتهاجمی سلول‌های اپی‌تلیال از بستر کشت
سه شنبه 11 دي 1397 - 19:34:49
پیام سپاهان - نتایج پژوهش‌های صورت گرفته در پژوهشگاه رویان، کاربرد بستر کشت سلول حساس به دما را به منظور برداشت غیر تهاجمی لایه‌های سلولی اپی-تلیالی رنگدانه چشم و لیگامان دور دندانی به ویژه برای استفاده در مهندسی بافت بدون داربست نشان می‌دهند.
به گزارش ایسنا، وقتی یک سلول بنیادی پرتوان به سمت رده سلولی تمایز یافته‌ای مانند سلول‌های اپی‌تلیالی رنگدانه چشم تمایز داده می‌شود، راه‌های مختلفی برای جدا کردن رده سلولی مورد نظر از ظرف کشت وجود دارد.
یکی از روش‌های جدید، استفاده از مواد زیستی پاسخگو به محرک‌های خارجی است. پلیمرهای حساس به دما، به عنوان یکی از معروفترین مواد پاسخگو به محرک، خصوصیت آبدوستی/آبگریزی برگشت‌پذیری را در دمای بحرانی پلیمر از خود نشان می‌دهند. می‌توان از این رفتار قابل تغییر، برای جدا کردن سلول‌ها از سطح بستر کشت استفاده کرد.
بدین منظور، دکتر نصر اصفهانی، الهه مسائلی، کیانا مختاری‌نیا و همکاران‌شان در پژوهشگاه رویان، ظروف کشت سلول را با لایه‌ای از پلیمر N-ایزوپروپیل آکریل آمید پوشاندند.
ارزیابی‌ها نشان داد که وقتی درجه حرارت سطح از دمای بحرانی پلیمر بیشتر شود، در لایه پوشیده شده با پلیمر تغییر حالتی از آبدوستی به آبگریزی اتفاق می‌افتد. سایر خصوصیات فیزیکی-شیمیایی مانند ترکیب شیمیایی، ضخامت لایه‌ی پیوندی و توپوگرافی سطح از طریق طیف سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه (ATR-FTIR) و میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج این پژوهش که در نشریه بین‌المللی Journal of polymer science B:polymer physics به چاپ رسیده است، نشان داد، پلیمریزاسیون N-ایزوپروپیل آکریل آمید به صورت موفق انجام گرفت و لایه‌ای ناهموار از N-ایزوپروپیل آکریل آمید باضخامت 2/29 نانومتر بر سطح ظرف کشت ایجاد شد.
طبق اعلام پژوهشگاه رویان، همچنین آزمایش‌های کشت سلولی، چسبندگی/جداشدن برگشت ناپذیر سلول‌ها از سطوح اصلاح شده را به محض تغییرات دمایی نشان دادند.

بستن   چاپ