پیام سپاهان
بهبود وضعیت بازار مرغ تا 15 روز آینده
چهارشنبه 12 دي 1397 - 10:40:23
پیام سپاهان - رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی مرغ استان اصفهان از بهبود وضعیت بازار مرغ طی 15 روز آینده خبر داد.
حمیدرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، با اعلام این خبر، اظهار کرد: به‌طورکلی قدرت خرید مردم در تمام زمینه‌ها کاهش چشمگیری یافته که در زمینه خرید مرغ نیز اثرگذار بوده است، اما پیش‌بینی می‌شود به دلیل جوجه‌ریزی بیشتر در دوره قبلی، وضعیت بازار مرغ تا 15 روز آینده اندکی بهتر شود.
وی کاهش تولید مرغ را یکی از دلایل گرانی این ماده خوراکی در سراسر کشور دانست و گفت: افزایش قیمت نهاده‌ها، جوجه یک روزه، داروها و واکسن‌هایی که در دوره پرورش مورد استفاده قرار می‌گیرد، تلفات 10 درصدی در استان و افزایش هزینه‌های کارگری و حمل‌ونقل کالا از دیگر دلایل گرانی مرغ طی چند هفته اخیر است. 
رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی مرغ استان اصفهان میانگین مصرف روزانه مرغ در استان را 500 تن اعلام کرد و گفت: متأسفانه در حال حاضر حدود 300 تا 350 تن مرغ به بازار عرضه می‌شود، درحالی‌که ظرفیت کشتارگاه‌های استان بسیار بالاتر از میزان تولید است. 
وی درباره فعالیت شرکت‌ پشتیبانی امور دام برای فروش مرغ، گفت: این شرکت‌ها همچون سال‌های گذشته در فروشگاه‌های کوثر، رفاه، تعاونی‌های کارمندی و کارگری به توزیع مرغ با قیمت 8900 تومان می‌پردازد، درحالی‌که سال گذشته نرخ مرغ منجمد حدود 4500 تومان بود.
واردات مرغ اثر نامطلوب بر تولید دارد
شیخان درباره واردات مرغ از سایر استان‌ها، گفت: هرچند اکنون واردات مرغ به استان انجام می‌شود، اما مسلماً این اقدام اثر نامطلوبی بر حوزه تولید خواهد داشت و صنعت مرغ استان اصفهان به‌طور کامل با ضرر مواجه می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه تولید مرغ استان در شرایط معمولی همواره با 30 درصد تولید مازاد مواجه است، اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر وضعیت کشتارگاه‌های استان بسیار اسفبار و ناراحت‌کننده است. آن‌ها با برخورداری از حداقل 200 نفر نیروی کار مستقیم با یک‌سوم و حتی یک‌چهارم ظرفیت کار می‌کنند و خطر تعدیل نیرو و تعطیلی کامل، کشتارگاه‌ها را تهدید می‌کند.
وی درباره واردات مرغ از دیگر کشورها، گفت: در حال حاضر نیازمند واردات نیستیم و در صورت این اقدام صنعت مرغ به‌یک‌باره نابود خواهد شد.
وی ادامه داد: مرغ وارداتی به دلیل بالا بودن نرخ ارز، باقیمتی کمتر از آنچه اکنون در بازار عرضه می‌شود به فروش نخواهد رسید و قیمت آن 11 هزار تومان خواهد بود.
رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی مرغ استان اصفهان درباره هزینه فعلی کشتار مرغ در کشتارگاه‌ها، گفت: به‌طورکلی برای تولید هر مرغ 370 تومان هزینه لحاظ می‌شود. قیمت هر کیلو مرغ امروز در کشتارگاه‌های اصفهان 12 هزار و 790 تومان و در مغازه‌ها 13 هزار و 800 تومان تعیین شده است.
شیخان در خصوص میزان تولید و قیمت مرغ در آستانه نوروز 98 نیز، گفت: همه‌چیز به تولید مرغ و جوجه‌ریزی بستگی دارد. جوجه ریزی اسفندماه هنوز شروع نشده و نمی‌توان وضعیت بازار شب عید را پیش‌بینی کرد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/82320/بهبود-وضعیت-بازار-مرغ-تا-15-روز-آینده
بستن   چاپ