پیام سپاهان
در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد
رسوب‌زدایی تالاب انزلی با "نانو مواد" محققان کشور/تایید فاز پایلوت
چهارشنبه 12 دي 1397 - 10:40:28
پیام سپاهان -
با توجه به کم‌شدن عمق تالاب انزلی به دلیل ایجاد رسوبات آلی و معدنی در آن، با امضای تفاهم‌نامه‌ای، از نانو مواد ساخت محققان کشور برای رسوب‌زدایی از این تالاب استفاده می‌شود.
دکتر مهدی ابطحی، رییس شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چالش‌های زیست محیطی تالاب انزلی، گفت: به دلیل ایجاد رسوبات مختلف در تالاب انزلی در طول سال‌های متمادی، این تالاب امروزه با چالش‌های زیست محیطی زیادی مواجه است.
ابطحی ترکیبات این رسوبات را مواد آلی و معدنی دانست و اظهار کرد: این رسوبات که ناشی از پساب‌های مختلف است، در سطح این تالاب لایه سختی ایجاد می‌کند.
وی از دستیابی یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان به روش رفع این رسوبات خبر داد و یادآور شد: بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای میان شهرک و سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسید.
ابطحی خاطر نشان کرد: این شرکت دانش‌بنیان با استفاده از نانو مواد راهکاری برای حذف رسوبات تالاب انزلی ارائه کرده است.
وی با بیان اینکه در گذشته "جایکا"ی ژاپن مطالعاتی را بر روی این تالاب انجام داده بود، ادامه داد: محققان این شهرک تکنیک ارزان قیمت و اقتصادی را برای رسوب‌زدایی تالاب انزلی پیشنهاد داده‌اند.
به گفته وی این محققان با استفاده از نانو ذرات موادی را عرضه کردند که لایه سخت حاوی مواد آلی و معدنی را از یکدیگر جدا می‌کند.
رییس شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: به منظور ارزیابی این تکنیک کمیته نظارتی از دانشگاه‌های مختلف تشکیل شده است.
ابطحی با بیان اینکه پایلوت این طرح اجرایی شده است، افزود: علاوه بر آن صحت‌سنجی این نانو مواد نیز اجرایی و گزارش‌های مربوط به اجرای پایلوت نیز از آبزی‌پروری گیلان و سازمان محیط زیست دریافت شده است.
وی فاز اول اجرای این طرح را برای 10 درصد تالاب ذکر کرد و یادآور شد: پروسه این بخش یک ساله است و به تدریج به کل تالاب توسعه می‌یابد.
رییس شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان وسعت اجرای این طرح در تالاب انزلی را 12 هزار هکتار دانست که در فاز اول رسوب‌زدایی 1200 هکتار از این تالاب انجام خواهد شد.
وی، این تفاهم‌نامه را با اعتبار حدود 900 میلیارد تومان ذکر کرد.
به گزارش ایسنا، تالاب انزلی با مساحتی در حدود 20 هزار هکتار در شمال ایران، در استان گیلان قرار دارد.
 مرداب انزلی از جالب‌ترین و بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جانوران ایران محسوب می‌شود، به گونه‌ای که هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند.
در حال حاضر این تالاب با مشکل آلودگی روزافزون آب مواجه است؛ چرا که تقریباً فاضلاب تمام خانه‌های مسکونی و اغلب کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی واقع در اطراف تالاب به درون آن یا به داخل رودخانه‌هایی که به تالاب می‌ریزند، سرازیر می‌شوند.
علاوه بر آن، با افزایش سطح رسوبات که باعث کاهش عمق این تالاب شده و تغییر کاربری زمین‌ها و تبدیل بخشی از «اراضی حاشیه تالاب» به زمین‌های کشاورزی بر چالش‌های این منطقه افزوده شده است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/82323/رسوب‌زدایی-تالاب-انزلی-با-"نانو-مواد"-محققان-کشور-تایید-فاز-پایلوت
بستن   چاپ