پیام سپاهان
مسجد جامع کاشان فاقد اعتبار بازسازی است
پنجشنبه 13 دي 1397 - 14:47:48
پیام سپاهان - کاشان - مسوول حوزه میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری کاشان گفت: اثر تاریخی مسجد جامع واقع در مرکز این شهرستان به علت محدودیت منابع جزو اثرهای تاریخی اولویت دار برای تخصیص اعتبار بازسازی نیست.
مسجد جامع کاشان واقع در خیابان بابا افضل که به دوره سلجوقیان بازمی گردد، از کهنسال ترین بناهای تاریخی این شهر به شمار می رود که در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر شرایط نامناسب و رو به تخریب این اثر ثبت ملی در فضای مجازی انتشار یافته بود.
حمید زیارتی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: مسجد جامع کاشان در 10 سال گذشته اعتبارهایی برای استحکام بخشی گرفته و پشت بام، زیرزمین و سایر قسمت های این بنا چندین بار بازسازی شده اما در 2 سال گذشته تخصیصی نداشته است.
وی افزود: بازسازی و مقاوم سازی مسجد جامع کاشان در سال جاری البته جزو برنامه های میراث فرهنگی بود و برای آن پیشنهاد اعتبار ملی نیز داده شد.
مسوول حوزه میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری کاشان در مورد شرایط کنونی این اثر تاریخی بیان کرد: بخشی از کف مسجد جامع به علت نداشتن استحکام نشست کرده که به متولیان مسجد هم موضوع اعلام شده تا آن قسمت برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی بسته شود.
وی در زمینه برخی ترک خوردگی و شکاف های روی بنای مسجد جامع نیز تاکید کرد: این ترک خوردگی ها در سریعترین زمان ممکن بازسازی خواهد شد اما شکاف ها مختص این بنا نبوده و در سایر بناهای تاریخی دیگر نیز وجود دارد.
زیارتی در مورد زباله های انباشته در محوطه این اثر نیز گفت: اداره اوقاف و امور خیریه، مسوولان هیات مذهبی و هیات امنای مسجد جامع کاشان، متولی هستند و باید نسبت به نظافت آن اقدام کنند.
وی در مورد آزادسازی حریم مسجد جامع کاشان عنوان کرد: تملک مغازه های اطراف اثر بسیار سخت و زمان بر می باشد که البته نشست هایی با اداره اوقاف و امور خیریه برگزار شده تا با همکاری شهرداری نسبت به آزادسازی اقدام شود.
به گفته مسوول حوزه میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری کاشان، قدیمی ترین کتیبه بنای مسجد جامع که بر روی مناره آن قرار دارد، به تاریخ 466 هجری قمری بازمی گردد و در واقع سومین مناره تاریخ دار قدیمی کشور بشمار می رود.
مسجد جامع کاشان دارای گنبدی آجری با مقصوره و ایوان بلند، صحن بزرگ با سه شبستان و حوضخانه در سال 1315 در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسید.
افزون بر یک هزار و 700 اثر دارای ارزش تاریخی در شهرستان کاشان شناسایی شده که 325 مورد تا کنون در فهرست آثار ملی و یک اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) به ثبت رسیده است.
6136/8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/82421/مسجد-جامع-کاشان-فاقد-اعتبار-بازسازی-است
بستن   چاپ