پیام سپاهان
افزایش تحقیقات بیابان زدایی و آب در اصفهان ضروری است
یکشنبه 16 دی 1397 - 8:33:01 AM
ایرنا
پیام سپاهان- احمد آذین  افزود: موضوع آب و ریزگردها از جمله مقوله های چالش برانگیز کشور و به ویژه این استان و جزو رویکردهای تحقیقاتی این مجموعه علمی است.
وی با اشاره به اجرای طرح های پژوهشی با موضع ریزگردها در دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) ، تصریح کرد: این مجموعه دانشگاهی در طرح بیابان زدایی شرق اصفهان به طور ویژه وارد عمل شد و نتایج علمی خود را ارایه کرده است.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: کم آبی، خشکسالی و ریزگردها از جمله معضلات فراروی بسیاری از استان ها از جمله اصفهان است و این مرکز علمی قرار است به عنوان مرجع رسیدگی و بررسی تحقیقات این عرصه ها در کل کشور معرفی شود.
آذین تاکید کرد: اصفهان از سال های گذشته در عرصه های علمی پیشتاز بوده است و اکنون می تواند به عنوان پایگاه اصلی بررسی معضلات آب و ریزگردها مطرح شود و پس از گردآوری نتایج تحقیقات راه حل های جامعی ارایه کند.
وی ارایه نتایج علمی به سازمان ها و نهادهای مرتبط به این مقوله ها مفید و لازم دانست و تصریح کرد : ارتباط سازنده و هدفمند مراکز علمی و تحقیقاتی کشور با مجموعه های اداری و اجرایی سبب حل مشکلاتی نظیر خشکسالی و ریزگردها می شود.
وی با تاکید بر مجاب کردن مسئولان برای توجه بیشتر به معضلات ریزگردها، اضافه کرد: سعی شده ادله علمی خطرات و پیامدهای خشکسالی و انتشار ریزگردها به نهادهای مرتبط از جمله مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
به گزارش ایرنا، 10 درصد از مساحت جهان را بیابان تشکیل می دهد که این میزان در ایران 20 درصد و در استان اصفهان 30 درصد است.
معضل ریزگردها در دهه اخیر به مشکل جدی صنایع و اقتصاد کشورمان و همچنین برای سلامت شهروندان تبدیل شده است و عامل بسیاری از بیماری ها شده است.
در دهه های اخیر بالغ بر 10 هزار هکتار از اراضی بیابانی شرق اصفهان طرح نهالکاری با گونه های مختلف گیاهی از جمله تاغ و قره داغ برای جلوگیری از تخریب و انتشار ریزگردها اجرا شده است.
در سال جاری اعتبارات اینگونه طرحها فقط برای استان خوزستان تصویب شد واصفهان از آن بی بهره ماند، بنابراین طرح های جدید مشابه در این منطقه انجام نشد.
بر اساس آمار اعلام شده، ریزگردها سالانه حدود 400 میلیارد ریال به امکانات زیربنایی شامل پایگاه های نظامی همجوار، اراضی کشاورزی، راه های ارتباطی، شهرک های صنعتی، راه آهن و شهرهای اطراف خسارت می زند.
از سوی دیگر در سال های اخیر میزان بسیار کم بارش ها و آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود بیانگر شرایط نامطلوب در فلات مرکزی ایران بویژه استان اصفهان است بگونه ای که خشکسالی اکنون منطقه وسیعی از استان را فراگرفته است.
کاهش بارش در سال های زراعی قبلی در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود، باعث شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود نیز به حداقل خود برسد و امکان تخصیص آب برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/83546/افزایش-تحقیقات-بیابان-زدایی-و-آب-در-اصفهان-ضروری-است
بستن   چاپ