پیام سپاهان
نمایش نامه مکبث بحران‌های سیاسی را نقد می‌کند
چهارشنبه 19 دی 1397 - 9:40:56 AM
ایسنا
 پیام سپاهان- حبیب نریمانی  با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بحران‌های سیاسی در جهان و طمع قدرت طلبی  تصمیم گرفتم که نمایش مکبث را کار  کنم، اظهار کرد:  هدفم این بود که نقدی به داستان قدرت طلبی زده باشم و اینکه چقدر انسان‌ها در پی قدرت طلبی هستند و به بشریت بی دفاع ظلم می‌کنند.

وی افزود: برای نمونه اتفاقی که در فرانسه رخ داد  و جلیقه زردها  برای رسیدن به حق مردمی و از آن طرف سیاست‌های نابخردانه ترامپ و در این اواخر سقوط فردی مانند قذافی و سقوط صدام.و.... همه این‌ها انباشته شد و تنها چیزی که می‌توانند این شرایط سیاسی و بحران‌ها خوب نقد کند نمایش نامه مکبث است.

نریمانی با اشاره به محتوای داستان مکبث، ادامه داد: داستان این است که وقتی که سردار از جنگ بر می‌گردد سه جادوگر در سرراهش  قرار می‌گیرند  و به او نوید می‌دهند که تو پادشاه می‌شوی و او طی نامه‌ای که به همسرش لیدی مکبث می‌نویسد این نوید را می‌دهد که جادوگرها این چنین به من گفتند  در نتیجه وقتی که مکبث به خونه می‌رسد لیدی شروع به وسوسه کردن او می‌کند و باعث می‌شود که شاه بسیار فرزانه داستان( مربوط به اسکاتلند است) را ترور کند و خود را بر قدرت بشیند و در پی این ترور  یک حکومت دیکتاتوری را راه بیندازد و تمام مخالفان را نابود کنند و در نهایت خودشان نیز در تقدیرشان و فاجعه‌ای که خلق کردن نابود شوند.

وی با بیان اینکه مکبث یکی از شاهکارهای ادبیات نمایشی جهان و یکی از شاهکارهای ویلیام شکسپیر است، گفت: همواره در کنار  داستان‌های هملت و اتلو اسم مکبث بوده و هر ساله کارگردان‌های متعددی نمایش  مکبث را کار می‌کنند.

این کارگردان با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های ویلیام شکسپیر و نمایش نامه‌هایش  این است که هر فردی در هر کجا، زمانه و با هر فرهنگی مربوط به آن را رعایت می‌کند، افزود: ما سعی کردیم در یک فضایی کاملاً عمیق نگاه دیکتاتورانه و نقد سیاسی و اجتماعی را داشته باشیم و یک فضای متفاوت را با تمام احترام و  تلاش برای حفظ اصل متن کلاسیک را  رعایت کنیم.

نریمانی ادامه داد: طراح  گریم آقای رضا عربی گریمور فیلم "جدایی نادر از سیمین" و استاد محمد علی حدت جهت طراحی پوستر و متین حسین پور  آهنگساز این تئاتر هستند هم چنین تهیه کننده این تئاتر  رسول هنرمند و ساقی محمد رضایی است.

وی با اشاره به اینکه این تئاتر تحت عنوان تئاتر مستقل بیدار بدون کوچک‌ترین کمکی که از یک مرجع دولتی داشته باشد اجرا نمی‌شود، خاطر نشان کرد: تمام هزینه تئاتر به طور شخصی پرداخت می‌شود و زمانی که تئاتر در بخش دولتی  اجرا  می‌شود  15 الی 20 میلیون هزینه ذخیره شده دارد که در صورتی که تماشاگر نیامد از ذخیره استفاده شود، اما هزینه ما از جیب خودمان است  و چشم انتظارمان تماشاگرانی است که بلیط بخرند و تئاترمان را مشاهده کنند.

 این کارگردان تئاتر با بیان اینکه قطعاً تمام کارهایی که در سطح شهر انجام می‌شود کمک‌های مالی دریافت کردند و  حتی برای تبلیغات نیز هزینه‌ای صرف می‌شود، خاطر نشان کرد: پوستری که قرار است چاپ کنیم باید از هزینه خودمان باشد.البته شخصاً خوشحالم زیرا وقتی تئاتر و هنر به سیستم دولتی وارد می‌شود پلشت شده و برای اجرا کننده مهم نیست چه کیفیتی داشته باشد، اما وقتی تئاتر را خودت هزینه کنی و به صورت رقابت با گروهای دیگر در بخش خصوصی درآید قطعاً  تئاتری با کیفیت ارائه می‌دهیم.

نریمانی ادامه داد: اصفهان شبیه تابلوهای سالوادور دالی است  یعنی  اصفهان و آدم‌هاش خیلی عجیب و غریب‌اند و نمی‌توانی پیش بینی کنی که چطور با تو رفتار می‌کنند و اگر این قضیه برطرف شود و سعی کنند شبیه تابلوهای داوینچی  شوند اصفهان قطعاً پیشرفت بیشتری خواهد کرد.

هم چنین،رسول هنرمند بازیگر نقش دکتر تئاتر مکبث، به خبر نگار ایسنا گفت: مکبث از شاهکارهای بزرگ ویلیام شکسپیر است و بازیگران دوست دارند خود را  در این تئاتر محک بزند.

این تهیه کننده ادامه داد:  نمایش مکبث در کارهای بزرگ جهانی در سینما و تئاتر اجرا شده است اما آن چیزی که این نمایش را  متفاوت می‌کند شیوه اجرایی کارها است.

وی با بیان اینکه کارگردان این تئاتر  بخشی از مکبث را انتخاب کرده که در آن یک دکتر و یک لیدی مکبث نقش آفرینی می‌کنند، ادامه داد:  لیدی مکبث دچار روان پریشی می‌شود و  به سمت دکتر می‌آید وقصه مکبث و شاهکار آن  بین این دو نفر بازی شود و شخصاً نقش دکتر را بازی می‌کنم و خانم الهام عابدی نقش لیدی مکبث را بازی می‌کنند.

هم چنین، محمد علی حدت یک نقاش و گرافیست با بیان اینکه شخصاً پوستری برای تئاتر مکبث تهیه  می‌کنم، اظهار کرد: قبلاً  پوسترهای سینما را طراحی می‌کردم و بیش از 600 پوستر فیلم از سال 49 تا 77 تهیه کردم و این نخستین تجربه شخصی‌ام  در کار پوستر تئاتر است.

وی گفت: این پوستر در حقیقت نوع دیدگاه کارگردان را برروی قصه مکبث  معرفی می‌شود.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/83795/نمایش-نامه-مکبث-بحران‌های-سیاسی-را-نقد-می‌کند
بستن   چاپ