پیام سپاهان
هدف از تشکیل ستاد احیای زاینده رود جبران بی‌تفاوتی‌های وزارت نیرو است
چهارشنبه 19 دی 1397 - 10:10:13 AM
ایسنا
پیام سپاهان- حیدر علی عابدی  اظهار کرد: ستاد احیای زاینده رود باید بتواند در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اقداماتی را در راستای بهبود هر چه زودتر زاینده رود انجام دهد.

وی ادامه داد: در برنامه های کوتاه مدت باید ساختار داخلی زاینده رود مورد برسی قرار گیرد چراکه در حال حاضر زاینده رود وضعیت مناسبی از نظر نظم و انضباط ندارد برای مثال زمانی که در داخل زاینده رود حضور پیدا کنید لوله هایی را مشاهده خواهید کرد که هر کدام آب را به داخل کوه‌ها هدایت می‌کنند و این مشخص نیست که آیا این لوله ها مجوز دارند یا خیر؟ 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره متناسب بودن برداشت آب با سهمیه مجاز تصریح کرد: اولین چیزی که خواستار آن هستیم نظم دادن به موضوع برداشت از زاینده رود است که نیاز به انجام چند کار دارد، در مرحله اول به به نیروهای حفاظتی نیاز است که " وزیر نیرو هنوز قول خود را در این خصوص عملی نکرده است". 

عابدی با بیان احداث محل هایی برای تقسیم آب گفت: باید در هر چند کلیومتر محلی برای تقسیم آب ایجاد شود تا هیچ لوله ای مستقیما از زاینده رود آبی برداشت نکند وتمام برداشت ها از محل های توزیع آب انجام گیرد.

این عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در خصوص قرار دادن برنامه های مدیریت مصرف در مرحله کوتاه مدت ستاد احیای زاینده رود تاکید کرد: با جلوگیری از کشت‌هایی که آب زیادی مصرف دارند، می‌توان درختان کهن سال اصفهان، نجف آباد و خمینی شهر را احیا کرد و جانی دوباره به آنان بخشید.

عابدی در ارتباط با اقداماتی که باید در دوره میان مدت انجام شود، گفت: در این دوره باید برنامه ریزی هایی برای تغییر الگوی کشت، تغییر الگوی صنایع و تغییر الگوهای مصرف انرژی مثل تغییر دادن کولرهای آبی به نوع دیگر انجام شوند.

وی با شرح دوره دراز مدت تصریح کرد: منابع آبی زاینده رود باید در قالب سیزدهمین مصوبه شورای عالی آب تامین شوند و آنچه که در این مصوبه وجود دارد این است که چه منابعی باید پیش بینی و برای تامین این منابع اقدامات سریع در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نهادی بودن ستاد احیا زاینده رود گفت: شورای عالی آب از کمیته های مختلف تشکیل شده است و ستاد احیای زاینده رود و کارون کمیته‌ای جداگانه در شورای عالی آب هستند.

عابدی تاکید کرد: باید شرح وظایف این ستاد هر چه سریع تر تدوین شود چراکه زمان بسیار مهم است و نمایندگان اصفهان این آمادگی را دارند در تدوین شرح وظایف دخیل باشند، باید گفت هدف از تشکیل این ستاد جبران بی تفاوتی های وزارت نیرو در خصوص زاینده رود است و نمایندگان استان اصفهان فقط به دنبال این هستند که حق به حق دار برسد چراکه زاینده رود در استاد تاریخی نیز حقوقی را داشته و دارد.

وی خاطرنشان کرد: زاینده رود به ستادی احتیاج دارد که بتواند مصوبات را اجرا کند و پایبند به قوانین باشد،  باید گفت این که چه کسانی در این ستاد هستند اهمیت چندانی ندارد موضوع حائز اهمیت قدرت اجرایی این ستاد است و همین که معاون اول رئیس جمهور رئیس این ستاد باشد برای ما کافی است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/83803/هدف-از-تشکیل-ستاد-احیای-زاینده-رود-جبران-بی‌تفاوتی‌های-وزارت-نیرو-است
بستن   چاپ