پیام سپاهان
کودکاني که پايشان براي رفتن به مدرسه لنگ مانده است
سه شنبه 14 شهريور 1396 - 5:47:57 PM
ايرنا - فرهنگي
سپاهان نيوز -بازماندگي از تحصيل به عنوان تهديدي جدي و آسيبي اجتماعي براي کودکاني است که از حق سواد به عنوان يکي از حقوق اجتماعي بنا بدلايل متعدد برخوردار نشده اند.
کودکان بازمانده از تحصيل هنوز نتوانسته اند لذت دنياي مدرسه، کلاس و هم کلاسي، معلم و بوي خوش کتاب، درس و نوشت افزار مدرسه را درک کنند.
آنها همه جا هستند و ما آنها را يا با دسته اي گل، لواشک، جوراب در دست و يا در حال جمع آوري زباله هاي بازيافتي و يا در کنج خانه اي بدور از هر گونه امکانات اوليه از دنياي پيشرفت و تحصيل مي بينيم.
"علي" کودکي که با داشتن 9 سال بر سر چهارراهي در حاشيه شهر در حال فروش لواشک بود در پاسخ به سئوال من که به مدرسه مي روي؟ گفت: هيچ وقت من و دو برادرم و سه خواهرم مدرسه را نديده ايم چون هر روز بايد از صبح تا شب خوراکي ها را بفروشيم.
"جواد" کودک ديگري که در حال کشيدن يک گاري سنگين پر از زباله هاي بازيافتي که وزنش شايد بيش از پنج برابر وزن اين کودک بود به اين طرف و آن طرف بود نيز گفت: خيلي دوست دارم به مدرسه بروم ولي پدرم معتاد است و من و ديگر خواهر ها، برادران و مادرم بايد خرج زندگي را تامين کنيم.
او مي خواست که با سواد شود ولي غيرت مردانه اش براي تامين معاش زندگي اين فرصت را به او نمي داد که خود را بينا کند و همچون همسن و سالهاي خود طعم شيرين سواد را بچشد.
اين کودکان معصوم نمي دانند که در اين سن چگونه چشمان بينايشان بر روي دنياي واقعي بسته و از نعمت واجب و لازم سواد بي بهره مي مانند.
با توجه به اينکه بازماندگي از تحصيل مانند ديگر آسيبهاي اجتماعي، ناشي از علل و دلايل مختلف است که در نهايت به بازتوليد آسيبهاي ديگري منجر مي شود.
بر اين اساس وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهميت آموزش ابتدايي به عنوان يکي از آموزشهاي مبنايي براي توسعه پايدار که شکل گيري شاکله شخصيتي کودکان در اين دوران شکل مي گيرد شناسايي کودکان بازمانده از تحصيل را در برنامه هاي اولويتي خود قرار داده است.
**انسداد مبادي بي سوادي از اولويت هاي آموزش و پرورش اصفهان است**
معاون آموزش ابتدايي اداره کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: انسداد مبادي بي سوادي در راستاي توسعه و برقراري عدالت و شناسايي، جذب و نگهداشت همه کودکان لازم التعليم شش تا 12 ساله در دوره ابتدايي در دستور کار ويژه آموزش و پرورش استان اصفهان قرار گرفته است.
شهين جواني افزود: از سال گذشته تا کنون شناسايي بيش از چهار هزار کودک 6 تا 12 ساله تارک تحصيل در استان اصفهان در دستور کار قرار گرفته است که بيش از سه هزار نفر آنها شناسايي و ثبت نام شده اند و مابقي بايد در سامانه نام نويسي دانش آموزان ابتدايي (سناد) ثبت شوند.
وي اظهار کرد: با توجه به تاکيدات دين مبين اسلام مبني بر کسب دانش، حق برخورداري از تعليم و تربيت از حقوق حقه کودکان بوده و وظيفه تامين اين حق مسلم و اساسي کودکان و نوجوانان بر عهده والدين، نظام آموزش و پرورش رسمي و جامعه است.
معاون آموزش ابتدايي اداره کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: در اسناد فرادستي از جمله سند چشم‌انداز 20 ساله قوانين توسعه‌اي کشور، نقشه جامع علمي، سند تحول بنيادين و برنامه راهبردي آموزش ابتدايي همه بر ارائه آموزش به همه افراد جامعه تاکيد شده است.
وي خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش نيز در راستاي توسعه عدالت آموزشي بستر لازم را براي تحصيل همه کودکان واجد شرايط در مدرسه فراهم کرده است بطوريکه هم اکنون در دورترين روستاهاي استان 5 مدرسه با يک نفر دانش آموز و 186 مدرسه با 10 نفر دانش آموز به امر تعليم و تربيت دانش آموزان پرداخته مي شود.
معاون ابتدايي اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به تشريح اقدامات صورت گرفته براي شناسايي و جذب کودکان بازمانده از تحصيل در استان اشاره کرد و گفت: بر اين اساس بدست آوردن علت ترک يا بازماندگي از تحصيل اين کودکان توسط مديران و آموزگاران بررسي و تکميل شد.
وي علت ترک يا بازماندگي از تحصيل کودکان در استان را به ترتيب شامل مهاجرت، مشکلات خانوادگي، اعتياد والدين، ديرآموز بودن و ناتواني يادگيري، وضعيت نابسامان اقتصادي خانواده، مخالفت والدين، توجه نکردن به تحصيل فرزند، اضطراب و اختلالات رفتاري، سرپرست بودن و يا بدون سرپرست، متارکه والدين، ازدواج، نداشتن مدارک هويتي، کودکان استثنايي و شرکت در مراکز قرآني براي حفظ قرآن برشمرد.
جواني خاطرنشان کرد: بر اين اساس شناسايي کودکان بازمانده از تحصيل و تارک تحصيل در شوراهاي آموزش و پرورش استان اصفهان با حضور و تاکيد استاندار مطرح و منجر به ابلاغ به ساير دستگاه ها و نهادها مبني بر همکاير، تعامل و مساعدت با آموزش و پرورش در شناسايي اين کودکان شد.
وي همچنين ابلاغ استاندار به فرمانداران براي تخصيص کارت حمايت تحصيلي ويژه کودکان لازم التعليم فاقد مدارک هويتي، ابلاغ به ثبت احوال براي ارائه اطلاعات اسمي به آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکي براي شناسايي کودکان از طريق مراکز و خانه ها بهداشت و ديگر دستگاه ها را از جمله اقدامات صورت گرفته در اين زمينه عنوان کرد.
جواني مداخله زودهنگام و سنجش زودتر از موعد نوآموزان را از ديگر اقدامات آموزش و پرورش در اين راستا عنوان کردو گفت: همچنين توسعه مراکز اختلالات يادگيري که در حال حاضر 33 مرکز در استان وجود دارد نيز در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.
وي ارتباط با گروه هاي مردم نهاد براي شناسايي و جذب کودکان و همچنين درخواست از مديران در مناطق و نواحي براي ثبت نام اين کودکان را از ديگر اقدامات در اين زمينه برشمرد.
وي دو سامانه پيامکي شامل "30007002228811" و "500041345" را براي اطلاع عموم شهروندان استان اصفهان در شناسايي و اطلاع رساني از کودکان بازمانده از تحصيل اعلام کرد.
هم اکنون کار ثبت نام 76 هزار دانش آموز کلاس اولي از مجموع 80 هزار نفر در استان انجام شده و آماده براي شروع سال تحصيلي جديد هستند.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/8381/کودکاني-که-پايشان-براي-رفتن-به-مدرسه-لنگ-مانده-است
بستن   چاپ