پیام سپاهان
مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم،:
مقالات تقلبی آسیب زیادی به آموزش عالی کشور در سطح جهانی می زند
پنجشنبه 20 دي 1397 - 19:21:06
پیام سپاهان - اصفهان - مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فساد و تقلب در نوشتن پایان نامه ، مقاله و کتاب در سطح بین المللی آسیب های زیادی به نظام آموزش عالی کشور وارد می کند.
به گزارش ایرنا، حسین آقابابایی روز پنجشنبه در پنجمین همایش مدیران حقوقی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در اصفهان افزود: انتشار یک یا 2 مورد از این پایان نامه ها و مقاله های تقلبی در ژورنال های بین المللی شرایط نامناسبی را برای ما در سطح بین المللی ایجاد می کند.
وی گفت: دروغ و غصب از مهمترین مولفه های تقلب علمی و جرائم در این حوزه به شمار می رود و تقلب علمی از نظرتحلیل جرم شناختی نوعی فساد در آموزش عالی محسوب می شود که دروغ شاه کلید آن است.
آقا بابایی افزود : دروغ به معنی عوض کردن و تغییر دادن میدان بازی است و از نظر اخلاقی هم شایسته نیست.
مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که مدرک دانشگاهی، شاخص توانایی افراد است اظهار داشت: تهیه مدارک دانشگاهی با دروغ و نیرنگ نوعی غصب است و فقط به کشور ما هم اختصاص ندارد.
وی تصریح کرد: می توان با امکانات موجود با متقلبان علمی برخورد کرد اما مقابله به تنهایی پاسخگو نیست و باید با پیشگیری و ترویج فرهنگ احترام به حقوق مالکیت فکری با این پدیده برخورد کنیم.
مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نشست امروز با هدف ایجاد حساسیت مدیران حقوقی دانشگاه های سراسر کشور و اهتمام و توجه بیشتر آنها به این موضوع برگزار شد.
وی با بیان این که منشاء بسیاری از تقلب های علمی در پایتخت کشور است تصریح کرد: بسیاری از این مسائل و مشکلات در تهران و میدان انقلاب رخ می دهد.
آقابابایی با بیان این که پیامک های تهیه پایان نامه و مقاله علمی با نرخ های متفاوت برای وزیر علوم و دیگر مسوولان هم ارسال می شود گفت: مذاکره هایی با مدیران اپراتورهای تلفن های همراه برای مسدود کردن پیامک های انبوه شده است.
مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: نباید اجازه دهیم که قانون پیشگیری و مقابله با تقلب علمی به یک قانون مسکوت و مطرود تبدیل شود.
پنجمین همایش حقوقی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به منظور تبیین و همفکری درباره اجرای قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی با حضور مدیران و کارشناسان حقوقی وزارت علوم و دانشگاه های کشور روز پنجشنبه در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.
قانون " پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی "در اجرای اصل 123 قانون اساسی در سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به تایید شورای نگهبان رسید.
بر اساس این قانون، تهیه، عرضه و یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان ‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط شده پژوهشی- علمی و یا هنری اعم از الکترونیکی و یا غیر الکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل با هدف ارائه کل اثر و یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود، جرم بوده و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت مشمول مجازات می شوند.
7150 / 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/83936/مقالات-تقلبی-آسیب-زیادی-به-آموزش-عالی-کشور-در-سطح-جهانی-می-زند
بستن   چاپ