پیام سپاهان
سرپرست معاونت نظارت و پایش محیط زیست استان اصفهان:
بیشترین فعالیت ما پیگیری احیای «زاینده رود» و «گاوخونی» بوده است
دوشنبه 24 دي 1397 - 21:31:41
پیام سپاهان - اصفهان - سرپرست معاونت نظارت و پایش محیط زیست استان اصفهان گفت: بیشترین حجم فعالیت ما پیگیری احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی بوده است و امیدواریم با اراده جمعی از وضعیت کنونی خارج شویم.

به گزارش خبرنگار مهر ، حسین اکبری ظهر دوشنبه، در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه استان اصفهان ده و نیم میلون هکتار وسعت دارد، اظهار داشت: یک میلیون و 300 هکتار در از این مساحت در قالب 9 منطقه حفاظت شده و 750 هزار هکتار نیز شامل12 منطقه شکار ممنوع است.
وی افزود: 9 منطقه مستعد محیط زیستی در استان داریم که برای مدیریت مشارکتی حیات وحش پیشنهاد داده ایم که این مناطق حدود یک میلیون هکتار وسعت دارد.
سرپرست معاونت نظارت و پایش محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه 484 گونه مهره دار شامل 62 پستاندار، 296 پرنده، 42 خزنده، هشت گونه دوزیست و 41 گونه ماهی در اصفهان وجود دارد و هر سال تعدادی گونه جدید نیز شناسایی می‌شود، ابراز داشت: ذخایر ژنتیکی گیاهان استان اصفهان نیز شامل دو هزار گونه گیاهی است.
وی با اشاره به وظایف بخش نظارت و پایش استان اصفهان ابراز داشت:‌ مسایل مربوط به محیط طبیعی، معادن، پروژه های عمرامی، دام، تخریب و تصرفات، اصلاح و معرفی مرزهای مناطق، بیماری‌ها، خشکسالی، تغییرات، اقلیم، جاده و راه رودخانه، تالاب، حفاظت، ارتقای مناطق حفاظت شده، مراکز تکثیر و پرورش حیات وحش، پروانه شکار و صید، بازدید مناطق حفاظت شده، ذخایر ژنتیکی، سرشماری حیات وحش، پروژه های پژوهشی، مباحث آموزشی و مدیریت خشکسالی به این بخش مربوط می شود.
اکبری ابراز داشت: مهم ترین مشکل در مناطق حفاظت شده موضوع خشکسالی و حفاظت از کریدورهای حیات وحش است، بر این اساس ساخت آبشخور و علوفه رسانی به مناطق دارای بحران به منظور حفاظت از حیات وحش بارها در طول سال گذشته انجام شده است.
وی تبعات خشکسالی گاوخونی را جدی برشمرد وبیان داشت: بیشترین حجم فعالیت ما پیگیری احیای رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی بوده است و امید داریم از این وضعیت کنونی با یک اراده جمعی در کشور و استان خارج شویم.
انتخاب تالاب گاوخونی برای اجرای فعالیتهای زیست بومی
سرپرست معاونت نظارت و پایش محیط زیست استان اصفهان با اشاره به تدوین سند مدیریت زیست بومی تالاب گاوخونی ابراز داشت: سه تالاب منتخب برای اجرای فعالیتهای زیست بومی در کشور انتخاب شده است که گاوخونی از آن جمله است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 9 پژوهش هدفمند راجع به تالاب گاوخونی انجام شده است، ابراز داشت: از این تعداد سه پروژه مربوط به پایش و 9 پروژه به شکل اجرایی در ارتباط با لایروبی گاوخونی و ساماندهی مسیر رودخانه تا تالاب بوده است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/84233/بیشترین-فعالیت-ما-پیگیری-احیای-«زاینده-رود»-و-«گاوخونی»-بوده-است
بستن   چاپ