پیام سپاهان
تا کنون درخواستی برای بررسی داروی اسپینرازا ثبت نشده است
سه شنبه 25 دي 1397 - 16:19:33
پیام سپاهان - سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تا کنون درخواستی برای بررسی داروی اسپینرازا بیماران SMA در شورای تدوین و بررسی دارونامه رسمی کشور ثبت نشده است.
کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، در خصوص ثبت داروی اسپینرازا اظهار کرد: تا جایی که اطلاع دارم درخواستی برای ثبت اسپینرازا در دارونامه رسمی ایران مطرح نشده است. 
وی ادامه داد: این درخواست می‌تواند توسط انجمن‌های علمی، مجامع پزشکی، نهادهای مردم و حتی از سوی برخی شرکت‌ها مطرح شود تا این دارو در شورای تدوین و بررسی دارونامه رسمی کشور بررسی شود. 
سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: اما اینکه آیا این دارو اثربخشی و به خصوص هزینه- اثربخشی قابل قبولی داشته باشد یا نه، مساله دیگری است. کشوری همچون انگلیس هزینه- اثربخشی این دارو را با وجود سرانه درآمد بالاتر، تایید نکرده است. بنابراین با قیمت‌های فعلی، احتمال تایید این دارو در ایران پایین است. 
جهانپور گفت: این دارو 750 هزار دلار (در حدود هفت و نیم میلیارد تومان) برای هر بیمار در دوره نخست هزینه داشته و بعد از دوره اول هر سال 375 هزار دلار هزینه دارد. این در حالی است که تنها 10 درصد از بیماران تیپ یک با مصرف این دارو به سن بزرگسالی می‌رسند.
وی ادامه داد: درمان‌های جدیدی نیز برای این بیماری در حال کشف است و در آینده نه چندان دور شرکت‌های بیشتری این دارو را تولید خواهند کرد. شرکت سازنده باید قیمت این دارو را کاهش دهد. این قیمت اقتصادی و تجاری انتخاب شده و فاکتورهای انسانی در آن لحاظ نشده است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو راهکارهای دیگری را برای تامین این دارو در نظر دارد که یکی از آنها مشارکت در کلینیکال ترایال‌ها است. حدود 400 بیمار در همه تیپ‌های این بیماری در کشور وجود دارند. 
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/84295/تا-کنون-درخواستی-برای-بررسی-داروی-اسپینرازا-ثبت-نشده-است
بستن   چاپ