پیام سپاهان
سی ام دی ماه رخ می‌دهد؛
ملاقات نزدیک‌ترین و دورترین سیاره به خورشید
سه شنبه 25 دي 1397 - 16:19:41
پیام سپاهان - شامگاه سی‌ام دی ماه پدیده مقارنه سیاره‌های "نپتون" و "عطارد" رخ می دهد.
یک پژوهشگر نجوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان با اعلام این مطلب، اظهار کرد: در ساعت 18:46 روز سی ام دی ماه، دورترین و نزدیک ترین سیاره به خورشید به فاصله 9 دهم درجه از یکدیگر خواهند رسید.
عمران مرادی با بیان اینکه سیاره عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید و نپتون نیز دورترین سیاره به خورشید است، گفت: این دو سیاره با وجود فاصله بسیار زیادی که از یکدیگر دارند، در این زمان از دید زمینیان در یک راستا دیده می‌شوند.
وی تصریح کرد: سیاره عطارد به علت نزدیکی بسیار زیاد با خورشید معمولا در حوالی افق غرب با ارتفاع کم قابل رویت است. این سیاره را می‌توان در افق غرب باز آسمان بدون وجود ساختمان و یا کوه رصد کرد. 
این پژوهشگر نجوم با تاکید بر اینکه سیاره نپتون باوجود اندازه بزگ آن، بدون چشم غیرمسلح در آسمان قابل مشاهده نیست، گفت: نپتون دورترین سیاره به خورشید است. با این حال در این زمان که در کنار جرم معروفی همچون عطارد که به راحتی در آسمان قابل رصد است قرار می گیرد، فرصت مناسبی برای رصد این غول بزرگ منظومه شمسی را برای علاقه مندان به نجوم فراهم می آورد.
به گزارش ایسنا، سیاره "عطارد یا تیر" با فاصله 57 میلیون و 924 هزار کیلومتری از خورشید، کوچک‌ترین و نزدیک‌ترین سیاره به خورشید در منظومه خورشیدی است. عطارد با سرعتی حدود 48 کیلومتر بر ثانیه، هر 88 روز یک بار خورشید را دور می‌زند.
سیاره "نپتون" هشتمین و آخرین سیاره سامانه خورشیدی است. نپتون از نظر ساختاری بسیار شبیه به سایر سیارات گازی به خصوص اورانوس است. اتمسفر و جو نپتون آبی رنگ است و درصد بازتابش بالائی دارد که حاکی از وجود یک جو غلیظ است. یک بار گردش نپتون به‌دور خورشید تقریباً 165 سال طول می‌کشد. 
پدیده نجومی "مُقارنه" یا همدمی در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین گفته می شود، به گونه‌ای که در آسمان در کنار هم دیده شوند. مقارنه یک موقعیت است که در ستاره‌شناسی آماتوری و ستاره‌بینی استفاده می‌شود و به نزدیکی ظاهری چند سیاره و ماه یا باهم اشاره دارد.
کدخبرنگار: 13037
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/84300/ملاقات-نزدیک‌ترین-و-دورترین-سیاره-به-خورشید
بستن   چاپ