پیام سپاهان
"گلدن تایم" زمانی طلایی برای تصمیم گیری
شنبه 29 دی 1397 - 10:31:01 AM
ایسنا
پیام سپاهان- "گلدن تایم" فیلمی 12 اپیزودیک است که در میان دوستداران هنر و تجربه اصفهان به نقد و بررسی گذاشته شد.

هر اپیزود از این فیلم در یک ماه از سال کار شده است. اپیزودهایی که هر بار مخاطب را بیشتر و بیشتر در شرایط سخت گرفتار می‏کنند. به طوری که به سختی می تواند از آن خارج شده و درگیر ماجرایی جدید شود. موضوعی که پوریا کاکاوند کارگردان « گلدن تایم» از شنیدن آن خوشحال می‏شود و می‏گوید قصد او نیز در واقع همین بوده. او می‏خواسته که در هر اپیزود مخاطب را به سختی درگیر کرده و به شدت او را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو خوشحال است که توانسته در این زمینه موفق عمل کند.  

اما از تاثیر اپیزودها بر مخاطب که بگذریم موضوع قابل توجه دیگر در این فیلم چیدمان اپیزودها بود. موضوعی که به گفته کارگردان همه انتظار داشته اند به نوعی یک ربط موضوعی بین داستان و ماه مربوطه وجود داشته باشد. اما تنها اپیزودی که می توان چنین ربطی را در آن دید اپیزود آخر است. اپیزودی که در اسفند کار شده و در آن از چهارشنبه سوری صحبت می‏شود. 

در واقع این انتظار در حالی است که کارگردان می‏گوید در آن زمان در این فکر بوده که بیش از هر چیز اپیزود یک را پرشتاب بسازد، به گونه‏ای که حالت فان نیز داشته باشد. سپس ادامه می‏دهد: بعد از آن نیز اگر چه ترتیب چینش اپیزودها دلایلی داشت، اما کمتر به این موضوع فکر می‏کردم که اپیزود را به ماه ربط دهم. چرا که بیش از هر چیز به ریتم کار فکر می‏کردم. 

کاکاوند می‏گوید برخی تصور می‏کنند من 12 فیلم کوتاه داشتم که آن ها را کنار هم گذاشتم و یک فیلم بلند ساختم. اما به واقع این گونه نبود. حقیقت این است که من ایده یک فیلم بلند داشتم که بعد برایش داستان نویسی کردم. 

کاکاوند در ادامه جلسه نقد و بررسی در پاسخ به این سوال که چرا روند ساخت فیلم به درازا کشید می‏گوید: ایده من این بود که با ساخت این فیلم خودم را سرگرم کنم و به نوعی برایم تبدیل به یک مشق شب شود. به این معنا که هر ماه یک اپیزود بسازم. وقتی این کار را شروع کردم و اپیزود فرودین و اردیبهشت را با هزینه شخصی خود ساختم، تازه متوجه شدم که ساخت فیلم کار ارزانی نیست. هر چند که در کل "گلدن تایم" برای من بسیار ارزان تمام شد. اما با این این حال به نقطه ای از بی پولی رسیدم که مجبور به ایجاد وقفه ای یک ساله در فیلم شدم. دلیل دیگر نیز آن بود که هر اپیزود در ماه خودش باید ساخته می‏شد زیرا جنس نور گلدن تایم در هر ماه متفاوت است و این تفاوت باید نشان داده می‏شد. نور غروب در 6 ماه اول سال زرد است و در 6 ماهه دوم نارنجی رنگ می‏شود. به همین خاطر نمی ‏توانستیم اپیزود خرداد را در آذر فیلمبرداری کنیم. البته این را باید بگویم که چند اپیزود نیز در ماه خودش ساخته نشد اما در همان فصل انجام شد. 

وی در ادامه درباره توقیف دو ساله فیلم توضیح می‏دهد: این مسئله مربوط به سال 95 می‏شود یعنی زمانی که فیلم به دفتر جشنواره تحویل داده شد. آن زمان در بخش هنر و تجربه 11 فیلم حضور داشت که یک الی دو فیلم برتر از این بخش وارد مسابقه ی اصلی سینمای ایران می شدند. با من تماس گرفته شد و گفتند که فیلم شما به عنوان اولین فیلم به این بخش راه پیدا کرده است. مشخصا فیلم من بود و فیلم مفت آباد پژمان تیمورتاش. بعد از چند روز مجددا با من تماس گرفتند و گفتند این فیلم طی بازبینی هایی که توسط ارشاد انجام شده اجازه حضور در جشنواره را ندارد. و این فیلم اجازه اکران نگرفت و از جشنواره فجر نیز کنار گذاشته شد و باعث ایجاد اختلافاتی بین گروه هنر و تجربه و شورای نظارت شد. و آن سال بخش هنر و تجربه را از جشنواره درآوردن و تعداد آثار از یازده فیلم به شش فیلم رسید و در یک روز همه این فیلم ها را در جشنواره اکران کردند و در کل این بخش زیاد جدی گرفته نشد. بعد از جشنواره نیز به چند اپیزود این فیلم ایراد گرفتند و کم کم به کلیت فیلم اشکال وارد کردند. زیرا معتقد بودند، فیلم سیاه نمایی دارد! و بعد از یک سال و اندی بعد از درگیری‏های بسیار یک اپیزود را از فیلم درآوردند و من هم مجبور شدم یک اپیزود دیگر بسازم و جایگزین کنم.

اپیزود حذفی درباره تجاوز در سرویس مدرسه دخترانه بوده است که کاکاوند در مورد آن می‏گوید این اپیزود را ساختم چون آن را درد جامعه می‏دانستم.  

ساخت گلدن تایم را وامدار حضور در تئاتر هستم

کاکاوند که در ساخت این فیلم خود را وام دار حضور در تئاتر می‏داند می‏گوید: برخلاف اینکه همه فکر می‏کنند، تو حتما باید فیلم کوتاه بسازی تا امکان ساخت فیلم بلند را پیدا کنی( که من کاملا با این موضوع مخالف هستم)،برای من اینچنین نبود. چون فقط یک بخشی از تولید رابطه ات با دوربین و فیلمبردار و دکوپاژ است. مهم ترین بخش تولید مدیریتی است که تو بر پروژه داری . از انتخاب بازیگر که یک پروسه ی کاملا تئاتری است گرفته تا مدیریت ارتباطاتت با عوامل. حالا من این مدیریت را در تعامل با طراح صحنه، طراح نور و … و از تئاتر به دست آوردم.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/84551/"گلدن-تایم"-زمانی-طلایی-برای-تصمیم-گیری
بستن   چاپ