پیام سپاهان
استفاده سنجیده از بارش مصنوعی راهکار رفع معضل بی‌آبی در جهان
يکشنبه 30 دي 1397 - 14:44:23
پیام سپاهان - هزینه باروری ابرها 550 هزار دلار برای سال اول تخمین زده می‌شود و تا چهار سال با اجرای آن به طور سالانه با هزینه 400 هزار دلاری همراه است. این کار در نهایت 21 میلیون و پانصد هزار دلار خرج بر می دارد.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، باروری ابرها نوعی رفتار هوشمندانه با ابرها و سیستم‌های ابری برای افزایش بارش در ابرهایی است که فرآیندهای بارش در آنها در حال شکل‌گیری و اجرا است. به عبارت دیگر تولید باران با استفاده از هرعمل مصنوعی که با تحریک و تغییر در فرآیندهای درونی ابر همراه ‌است، باروری ابر نامیده می‌شود.معمولاً باروری ابرها با اضافه‌کردن موادی خاص به‌نام عامل‌های باروری انجام می‌شود و علاوه بر اینکه این کار هزینه‌بر است، تبعات ناشی از آن نیز باید سنجیده شود. هزینه نهایی پروژه وابسته به سرویس‌های ارائه شده است. با احتساب این ارقام و اعداد، این فرآیند از نظر هزینه نسبت به خرید آب به صرفه‌تر به نظر می‌رسد.
این روزها، استفاده از cloud seeding بسیار بحث برانگیز است؛ برخی می‌گویند این کار درست نیست، زیرا حتی بیشترین افزایش بارش با این فرآیند بین 5 تا 20 درصد است و اگر این عمل به درستی انجام نشود، حتی می‌تواند مقدار بارندگی را نیز کاهش دهد. علاوه بر اینکه گاهی ممکن است این عمل انتقال انرژی را در جهان تغییر دهد و نتایج فاجعه آمیزی در آینده به دنبال داشته باشد. برخی کشورها از این فرایند برای ایجاد سطح بارش بیش از حد مورد نیاز خود استفاده کرده‌اند، بدون اینکه فکری درباره کشورهای پایین دست داشته باشند. حتی در سطح محلی،seeding cloud در یک مکان می‌تواند سبب کاهش بارندگی در پایین دست و اثر منفی بر محصولات آنها شود. 
در بازی‌های المپیک تابستانه 2008پکن، این فرآیند برای تمیزکردن هوا از آلودگی و جلوگیری از بارندگی در بالای استادیوم لانه پرنده به منظور ادامه مسابقات بدون هیچ مشکلی استفاده شد. با این وجود تبعات این رخداد متفاوت است.
هیچ گونه مدارکی مبنی بر اثرات منفی cloud seeding بر محیط زیست اثبات نشده است. داده‌های جمع آوری شده از سال 1950 نشان می‌دهد که مقدار یدید نقره استفاده شده در یک منطقه پس از انجام این فرآیند کمتر از مقداری است که اثرات بدی بر گیاهان، درختان یا انسان‌های آن مناطق داشته باشد. مطالعه‌ای که در سال 2003 بر روی اثر یدید نقره به عنوان ماده بارور کننده بر رشد و بقا موجودات زنده انجام شد، مشخص کرد که هیچ مدرکی از نقص در مونتاژ میکرو بی مهرگان مشاهده نشده است، هر چند میزان بقای تک سلولی‌ها کاهش یافت. مطالعات نشان داد که این ماده سبب کاهش فتوسنتز و کارایی تنفسی می‌شود، اما این اثرات در زمانی ظاهر می‌شود که از این ماده به طور مکرر در یک منطقه استفاده شود. با این وجود، اغلب تخمین میزان تجمع نقره حاصل از بارور کردن در محیط زیست مشکل است.
گروهی از محققان نیز در مورد میزان اثر این فرآیند برگرم شدن جهان مطالعه کرده‌اند و معتقدند ژنراتورهای بارور کننده ابر کنترل شده به صورت دستی، از سیستم سوخت پروپان استفاده می‌کند که حدود 4.7متریک تون co2 در هرسال آزاد می کند. این مقدار کمتر از میزان تاثیرگذار بر آب و هوای جهانی است. 
باروری ابرها فعال نمی‌شود، اگر بارندگی بیشتر ازیک اینچ در ساعت یا پنج اینچ در 24 ساعت باشد. این محدودیت، پتانسیل این فرایند برای ایجاد سیل را محدود می‌کند. cloud seeding در مورد مناطقی که در پنج سال گذشته توسط آتش تحت تاثیر قرار گرفته‎اند، به منظور جلوگیری از آوار و سیل استفاده نمی‌شود. چندین مطالعه نشان می‌دهد مناطقی که در 50 الی 100 مایل پایین دست محل هدف بارور کردن قرار گرفته‌اند، در واقع بارندگی بیشتری دریافت کرده‌اند. همچنین، وقتی ابرها از بالای کوه‌ها عبور می کنند ، متحمل باز پرشدن رطوبت به طور پیوسته می‌شوند.
در نهایت می‌توان گفت که استفاده سنجیده از این تکنولوژی در رفع مشکل کم آبی و مقابله با حوادث طبیعی مانند طوفان، تگرگ و مه که سبب ایجاد خسارات مالی و جانی می شود، می تواند موثر عمل کند.
منبع :2016 Cloud Seeding FAQ’s
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/85601/استفاده-سنجیده-از-بارش-مصنوعی-راهکار-رفع-معضل-بی‌آبی-در-جهان
بستن   چاپ