پیام سپاهان
اشتغالزايي براي 400 نفر با اجراي طرح برداشت کتيرا در فريدن
يکشنبه 19 شهريور 1396 - 2:23:00 PM
ايرنا - اقتصادي
سپاهان نيوز - رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان فريدن گفت: با اجراي طرح برداشت کتيرا در مراتع فريدن براي 400 نفر به مدت 90 روز اتشغال زايي شد.
حسين کرکوندي  افزود: در سال جاري هشت سامانه عرفي به مساحتي بالغ بر 2 هزار و 700 هکتار مورد بهره برداري قرار گرفته است.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان فريدن افزود: در سال جاري مراتع روستاهاي قفر، طرار، نيلاب، گنجه، بادجان، ننادگان، نيلاب و شهر دامنه اين شهرستان جهت برداشت دو گونه کتيراي خرمني و مفتولي با اولويت انعقاد قرار داد با شوراهاي اسلامي مورد بهره برداري کتيرا قرار گرفته است.
کرکوندي افزود: پيش بيني مي شود بيش از 30 هزار کيلوگرم کتيرا در دو نوع مفتولي و خرمني به ارزش 2 ميليارد و 600 ميليون تومان برداشت شود.
وي با بيان اين که به طور متوسط در هر هکتار حدود يک هزار بوته گون 5 سال به بالا وجود دارد، اظهار کرد: هر 10 هکتار گون‌زار براي يک نفر به مدت 3 ماه اشتغالزايي دارد و هر بوته به طور متوسط 50 گرم کتيرا مي دهد.
وي با بيان اين که کتيرا استحصالي بسته به نوع خرمني و مفتولي و نيز نوسانات بازار و وجود دلالان کيلويي 80 تا 140 هزار تومان از بهره برداران خريداري مي شود، افزود: هر يک کيلوگرم کتيراي مفتولي در بازار به قيمت140 هزار تومان و هر کيلو کتيراي خرمني به قيمت 70 تا 90 هزار تومان به فروش مي رسد.
وي همچنين در خصوص تدابير و مراقبت هاي لازم براي حفاظت ازعرصه ها گفت: بهره برداري غيرقانوني کتيرا از عرصه هاي ملي و منابع طبيعي قاچاق محسوب شده و از طريق مراجع قضايي قابل پيگيري است.
وي افزود: بهره برداري از گون امري فني و اجتناب ناپذير است بنابراين لازم است چند سال يکبار بهره برداري صورت پذيرد در غير اينصورت منجر به فرسودگي بوته و خشک شدن تدريجي به دليل شيوع امراض، آفات، پيداش کرم ساقه خوار و مرگ بوته ها مي شود.
رئيس منابع طبيعي فريدن همچنين در باره وقوع آتش سوزي در مراتع اين منطقه گفت: اکثر آتش سوزي هايي که در عرصه هاي منابع طبيعي اتفاق مي افتد عمدي است که اميدواريم با همکاري و هوشياري بهره برداران، مردم، مسئولان و همياران افتخاري طبيعت و نيز با عنايت به ارزش اقتصادي اين نعمت هاي خدادادي به اين باور برسيم که مرگ هر بوته سبز مرگ ما انسان هاست .
 تاکنون 15 سامانه عرفي در فريدن جهت طرح بهره برداري از محصولات فرعي مرتعي (کتيرا) وجود دارد که تاکنون 8 سامانه آن مورد بهره‌برداري قرار گرفته است.
شهرستان فريدن، با جمعيتي بيش از 49 هزار نفر در 140 کيلومتري غرب استان واقع است.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/8574/اشتغالزايي-براي-400-نفر-با-اجراي-طرح-برداشت-کتيرا-در-فريدن
بستن   چاپ