پیام سپاهان
مدير جهاد کشاورزي آران و بيدگل:
برداشت مرحله دوم هندوانه ديم در کوير آران و بيدگل آغاز شد
دوشنبه 20 شهريور 1396 - 4:32:51 PM
مهر
سپاهان نيوز - آران و بيدگل - مدير جهاد کشاورزي آران و بيدگل از آغاز برداشت مرحله دوم هندوانه ديم در دل کوير اين شهرستان خبر داد.

حسين فتاحي اظهار داشت: برداشت هندوانه ديم در کوير آران و بيدگل در چاله هايي که به چاله هاي سنبک و چهار طاقي شهرت دارد، انجام مي شود.
وي تصريح داشت: اين چاله ها که در اندازه هاي مختلف 200 تا هزار متر مربعي در دل کوير آران و بيدگل واقع شده است هم ويژگي خاصي از منظر کشاورزي دارد و نيز موجب جذب گردشگران داخلي و خارجي شده است.
مدير جهاد کشاورزي آران و بيدگل تصريح کرد: کشت هندوانه ديم در شهرستان کويري آران و بيدگل در دو منطقه چاله سنبک و چاله چهار طاقي در سطح بيش از 12 هکتار از اواسط فروردين ماه توسط کشاورزان ديمي کار انجام و برداشت نوبت اول آن در تيرماه و نوبت دوم آن هم اکنون در حال انجام است و تا اواسط مهرماه هم ادامه دارد.
وي افزود: پيش بيني مي شود در مرحله دوم از برداشت محصول از هر هکتار سطح زير کشت ديم در آران و بيدگل بين 30 تا 35 تن هندوانه برداشت شود.
مدير جهاد کشاورزي آران و بيدگل با اشاره به اينکه کشت هندوانه ديم معمولا در مناطق پر آب انجام مي شود و هيچ سنخيتي با کوير خشک و سوزان ندارد، اظهار داشت: کشت و برداشت هندوانه ديم از حدود 300 سال پيش تاکنون اتفاق جالبي در منطقه کويري آران و بيدگل است که کشت اين محصول با نياز آبي زياد بدون آبياري و با روش ديم انجام مي شود.
وي دليل اقدام کشاورزان منطقه کوير آران و بيدگل به کشت هندوانه ديم را بالا بودن سطح آب زيرزميني در اين مناطق دانست و تاکيد کرد: در چاله هاي سنبک و چهار طاقي با کندن چاله هايي به عمق کمتر از يک متر به آب مي رسيم و کشاورزان با کندن چاله هايي به کشت هندوانه ديم مي پردازند.
فتاحي تصريح کرد: در حال حاضر از 204 چاله مفروض، 103 چاله در مناطق سنبک و چهار طاقي کشت هندوانه ديم فعال است که اين چاله ها با کاربري کشاورزي ديم و با بهره گيري از ذکاوت ساکنان اين منطقه در گذشته هاي دور ايجاد شده است.
وي تصريح کرد: هر سال در اوايل فروردين ماه زمين هاي چاله مسطح و آماده کشت تخم هندوانه شده و کشاورزان شروع به کشت مي کنند و همچنين براي جلوگيري از ورود حيوانات موذي و به دنبال آن تخريب زمين و محصول دور تا دور آن را فنس کشي و با تور محصور مي کنند، بعد از آن زمين کشاورزي به حال خود رها شده و در اوايل تيرماه اولين هندوانه ها و در اواخر شهريورماه دومين هندوانه ها به دست مي آيد.
مدير جهاد کشاورزي آران و بيدگل در ادامه گفت: با توجه به منحصر بودن کاشت هندوانه ديم در کوير، دانش کاشت و برداشت اين هندوانه ها در فهرست آثار طبيعي کشور به ثبت مي رسد.
وي گفت: آب بيشتر هندوانه هاي توليدي در چاله هاي سنبک و چهار طاقي، قند بسيار پايين تر از هندوانه هاي معمولي و مناسب براي برخي از بيمارهاي خاص مانند ديابت و دستگاه گوارش از جمله ويژگي هاي خاص هندوانه هاي ديم توليدي در آران و بيدگل است.
فتاحي مهمترين تفاوت و ويژگي خاص هندوانه هاي ديم آران و بيدگل را هدايت بذر هندوانه به سمت آب و توليد هندوانه ارگانيک بدون استفاده از کود شيميايي دانست و گفت: در کشت معمولي هندوانه آب به سمت بذر هدايت و از کودهاي شيميايي استفاده مي شود.
وي در ادامه تاکيد کرد: هندوانه هاي برداشت شده با توجه به خاصيت هاي منحصر به فرد در همان منطقه سنبک و چهار طاقي در دل کوير به فروش مي رسد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/8646/برداشت-مرحله-دوم-هندوانه-ديم-در-کوير-آران-و-بيدگل-آغاز-شد
بستن   چاپ