پیام سپاهان
رییس دانشگاه اصفهان:
ارتباط بین دانشگاه و رسانه، ظرفیت سازی برای آینده است
دوشنبه 8 بهمن 1397 - 18:37:34
پیام سپاهان - اصفهان - رییس دانشگاه اصفهان گفت: ارتباط بین دانشگاه و رسانه، نوعی ظرفیت سازی برای آینده است و رسانه ها می توانند بعنوان پلی بین علوم دانشگاهی و مردم و جامعه باشند.
به گزارش ایرنا، هوشنگ طالبی روز دوشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان، افزود: دانشگاه دارای ظرفیت های عظیمی در بخش های مختلف است که در زمان حاضر کمتر از 50 درصد آن استفاده می شود زیرا راه های ظرفیت سازی را فرا نگرفته ایم.
وی مهمترین ظرفیت دانشگاه ها را نیروی انسانی آن خواند و اظهارداشت : دانشگاه بعنوان منبع فکر، دانش، تخصص، کارآفرینی و نوآوری می تواند در خدمت جامعه باشد.
رییس دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه رسانه ها، نقش مهمی دارند و می توانند با جلب اعتماد مردم، امید را در دل آنها ایجاد کنند، افزود : آنها در تقویت هویت ملی بویژه بین جوانان نیز تاثیر بسزایی دارند.
وی با بیان اینکه سال ها از این موضوع در کشورمان غفلت شده بود، ادامه داد: بعنوان مثال ورزش می تواند هویت سازی کرده و هویت ملی مردم را تهییج و در بین آنها امید آفرینی کند اما آنطور که باید از ظرفیت های موجود در این زمینه استفاده نشد.
طالبی با طرح این سوال که چقدر دانش دانشگاهی با رسانه و وظایف رسانه ای ممزوج شده است و رسانه ها چه میزان به این ظرفیت ها، اعتماد و اعتقاد دارند، تصریح کرد : اگر این کار صورت گیرد منجر به ظرفیت سازی در جهت استفاده بهینه از علوم دانشگاهی می شود.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه های کشورمان امروز در مرز دانش حرکت می کنند و فاصله ای با دنیا ندارند، اضافه کرد: دانشگاه اصفهان سالانه یکهزار مقاله بین المللی منتشر می کند که به معنای آشنا بودن استادان و دانشجویان ما با دانش روز و توانایی آنها در نوآوری است.
رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه حلقه های مفقوده در ارتباط بین دانشگاه ها و رسانه ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر رسانه ها به معرفی ظرفیت های دانشگاهی در زمینه های مختلف بپردازند، مسوولان آنها را بهتر می بینند و در تصمیم گیری های خود اعمال می کنند.
طالبی به تشکیل خوشه سرمایه اجتماعی در دانشگاه اصفهان اشاره و اضافه کرد: مطالعات کشوری درباره آسیب ها و معضلات موجود در بخش سرمایه اجتماعی به این دانشگاه واگذار شد و ما به احصاء پژوهش هایی که در گذشته در این باره شده است، پرداختیم.
وی با بیان اینکه در بررسی اولیه 900 تحقیق در این زمینه شناسایی کردیم، ادامه داد: این سوال وجود دارد که مسوولان کشورمان تا چه میزان از این تحقیقات استفاده کرده اند.
رییس دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه در کشورمان به دانشگاه ها، نگاه مصرفی می شود و نه سرمایه گذاری، گفت: ما در ظرفیت سازی ضعیف هستیم و ارتباطات می تواند ظرفیت های ما را شکوفا کند و دانش نخبگان دانشگاهی به صورت اطلاعات به جامعه منتقل شود.
وی با اشاره به فعالیت شبکه دانشگاه و جامعه در دانشگاه اصفهان، بیان کرد : در این اتاق فکر 22 گزارش از معضلات عمده استان از جمله آب، محیط زیست و مسائل اقتصادی و اجتماعی تهیه و برای مسوولان ارسال شده است اما اینکه چقدر از آنها استفاده شده، اطلاعی نداریم.
معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان در این بازدید با بیان اینکه ضرورت ارتباط بین دانشگاه و جامعه بطور کامل روشن است، گفت: اینکه مدیری حس کند که خود به تنهایی مغز متفکر و مجری است، خطای بزرگی در نظام حکومتداری است و هرگاه جلوی این تفکر گرفته شود به نفع کشور است.
حجت الاسلام جعفر شانظری با اشاره به نقش رسانه ها در این پیوند، افزود: امروزه، ذهن، فکر، فرهنگ و سبک زندگی جوامع بر اساس رسانه ها شکل می گیرد.
وی با اشاره به اینکه رسانه ها، 2 نقش عمده را در جوامع بازی می کنند، نقش نخست را ایجاد آگاهی های ساختگی و تخیلی و احساسی کردن مخاطبان بدون رشد عالمانه عنوان و اضافه کرد: نقش دوم نیز تزریق آگاهی های عالمانه و واقع گرایانه به جامعه است.
معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه اگر رسانه ها نتوانند رابطه درستی با مخاطبان برقرار کنند منجر به بی اعتمادی می شود، تصریح کرد: رسانه ها باید به مردم بویژه جوانان اجازه دهند تا حرف ها و ایده های خود را مطرح کنند و به خود باوری برسند زیرا اگر خودباوری ما احیاء نشود، جامعه بسیار شکننده خواهد شد.
وی یکی از ضرورت های کار رسانه ای در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را آسیب شناسی 40 سال انقلاب ذکر و اضافه کرد: ما باید با طرح واقعیت ها به ایده های مردم بویژه جوانان برای حل مشکلات جامعه اهمیت دهیم تا آنها بدانند که این کشور از آنِ خودمان است و باید خود ما آن را بسازیم نه اینکه اگر مشکلاتی وجود دارد کشورمان را ترک کنیم.
در این بازدید بر اهمیت ارتباط بیشتر بین دانشگاه اصفهان و خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان اصفهان تاکید و تشکیل مرکز مشترک جهت پیشبرد این اهداف، پیشنهاد شد.
3011/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/89131/ارتباط-بین-دانشگاه-و-رسانه،-ظرفیت-سازی-برای-آینده-است
بستن   چاپ