پیام سپاهان
رییس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خبر داد:
حل بحران ریزگردها با پروژه تحقیقاتی "مالچ‌رسی"
دوشنبه 8 بهمن 1397 - 18:38:08
پیام سپاهان - رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: مالچ رسی، پروژه تحقیقاتی گروهی از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان است که می تواند در کنترل بحران ریزگردها موثر باشد.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، احمد آذین پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری معرفی دستاوردهای علمی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اظهار کرد: مالچ رسی، پروژه بزرگ ملی و افتخار استان اصفهان در راستای حرکت دانش بنیان است. 
وی با بیان اینکه پروفسور جلالی به همراه تیم جوانان پژوهشگر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان به ترکیبی از خاک به عنوان مالچ رسی برای حل بحران ریزگردها رسیده اند، افزود: مالچ رسی بحران ریزگردها را حل می کند. این مالچ در حدود 6 هزار هکتار در سجزی اصفهان پاشیده شد و موجب تثبیت خاک و مقاومت آن در برابر 80 کیلومتر سرعت باد شد.
آذین تاکید کرد: در این مالچ، هیچ گونه ترکیب نفتی ندارد و با ترکیبی از جنس خاک، رطوبت موجود درون زمین را جذب و کشت گیاه در این مناطق را آسان می کند. این دستاورد پروژه بزرگ ملی برای حل معضل ریزگردها محسوب می شود.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با بیان اینکه 28 واحد دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز خدمات پژوهشی در 31 شهرستان اصفهان وجود دارد، افزود: در استان اصفهان 90 هزار دانشجو از مقطع کاردانی تا دکتری تخصصی مشغول تحصیل هستند. هزار و 580 نفر هیئت علمی و هزار و 980 نفر کارمند در مجموعه دانشگاه آزاد استان مشغول فعالیت هستند.
آذین با بیان اینکه سهم دانشگاه آزاد استان اصفهان 16 درصد از کل مراکز آموزش عالی استان است، ادامه داد: وجود 430 واحد آموزش دانشگاه آزاد در کشور بزرگترین واحد آموزش عالی حضوری را فراهم آورده است. تاسیس دانشگاه آزاد از خروج میلیاردها تومان ارز از کشور جلوگیری کرد. این مرکز آموزش عالی بدون پشتوانه دولتی و درآمد خاص اداره می شود. 
دانشگاه آزاد اصفهان در میان دانشگاه های برتر کشور
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد خوراسگان در بین 16 واحد ویژه و برتر کشور قرار دارد، ادامه داد: در دی ماه جاری این دانشگاه در ششمین جشنواره فرهیختگان کشوری در تهران در بین 430 واحد و مرکز آموزش عالی یکی از پنج دانشگاه برتر قلمداد می شود.
رییس دانشگاه آزاد واحد اصفهان با بیان اینکه کسب این رتبه حاصل توسعه کمی و کیفی انتشار مقالات علمی پژوهشگران است، افزود: سال گذشته، پژوهشگران این دانشگاه عنوان پژوهشگران برتر کشور را کسب کردند. انتشار مقالات علمی، ارتقای مجلات علمی، حمایت از طرح های پژوهشی اساتید، پژوهشگران، تجهیز و توسعه کتابخانه و برگزاری همایش های ملی و بین المللی از جمله مولفه های برتری این دانشگاه است.
آذین از دیگر مولفه های برتری این دانشگاه را مراکز متنوع تحقیقاتی، ارتباط با صنعت و جامعه، ثبت اختراعات، توسعه مراکز رشد علمی و فناوری و کارآفرینی برشمرد و گفت: در این دانشگاه، 19 هزار دانشجو در 230 رشته تحصیلی شامل 85 رشته حوزه دکترای تخصصی، 87 رشته کارشناسی ارشد و 48 رشته کارشناسی مشغول تحصیل هستند. 362 کارمند و 337 هیئت علمی و 2 هزار و 337 دانشجو پزشکی و دندانپزشکی در این واحد مشغول هستند.
دانش بنیان موضوع اصلی دانشگاه های معتبر جهان است
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان منتخب دانشجویان خارج از کشور برای ادامه تحصیل است، تصریح کرد: این دانشگاه هیچ گاه نسبت به مشکلات بی تفاوت و تسلیم نبوده و همواره کنشگر و فعال است، همچنین دانش بنیان موضوع اصلی دانشگاه های معتبر جهان و این دانشگاه همواره به دنبال تبدیل علم و دانایی به درآمد و ثروت و تجاری سازی است.
آذین با بیان اینکه دانشگاه آزاد خوراسگان با تولید بذر هیبرید محصول استراتژیک، مانع خروج میلیاردها ارز از کشور شده است، ادامه داد: پژوهشگران دانشگاه در تولید 12 نوع بذر ازجمله بذر خیار، فلفل رنگی، کنجد در حال کار هستند، همچنین مجوز نخستین مرکز رشد گیاهان دارویی در کشور را کسب کرده ایم. 
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/89136/حل-بحران-ریزگردها-با-پروژه-تحقیقاتی-"مالچ‌رسی"
بستن   چاپ