پیام سپاهان
مسایل اجتماعی باید در افق 20 ساله تدوین شود
سه شنبه 9 بهمن 1397 - 1:30:03 PM
ایرنا
پیام سپاهان- غلامرضا غفاری روز سه شنبه در شصت و هفتمین گردهمایی سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: حوزه اجتماعی و فرهنگی را نمی توان نادیده گرفت اکنون نیاز به هنر مدیریتی خاص داریم که با تمام مجموعه ها همراهی و هم فکری داشته و با نگاه بخردانه و واقع گرایانه عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه تمامی مسائل اجتماعی و فرهنگی امتدادی را شامل می شوند، یادآور شد : نیاز به یک دانش، علم، فرهیختگی و نگاه نخبگان علمی احساس می شود، دانشگاه اجتماعی واجد ویژگی گفت و گو با درون و برون است.
معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: جامعه ای که ذائقه ها و نگرش های خود را احصا و برمبنای آن به حوزه سیاست گرایی و اقتصادی و اجتماعی ورود کند جامعه موفقی نخواهد بود چرا که بهره مند از این سرمایه گذاری ها نخواهد بود و بدون سرمایه هم نمی توان کاری از پیش برد.
وی اضافه کرد: اگر بهترین متخصصان و دانش آموختگان از دانشگاه ها دانش آموخته شوند اما نتواند ارتباط و تعامل مناسب را با مجموعه برقرار کند نمی تواند اثرگذار باشد.
غفاری اضافه کرد : برای داشتن زیست مناسب در بین افراد نیازمند الزاماتی از جمله خودآگاهی هستیم، همچنین ویژگی خود انتقادی را باید مدنظر داشته باشیم تا هوشیار باشیم.
وی تاکید کرد باید به عرصه فرهنگی و اجتماعی اعتنا کنیم چرا که رونق نهاد دانشگاه و اثرگذاری آن در عرصه اجتماعی و در مقیاس محلی، ناحیه ای، منطقه ای و جهانی به فعالیت و اهتمام در این عرصه باز می گردد.
معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه اجتماعی دانشگاهی است که ساحت های فرهنگی، سیاسی را در ذیل خود دارد، تصریح کرد: این دانشگاه رسالت های فراوانی را بر عهده دارد و این در حالی است که دانشگاه همواره کارویژه های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته است.
به گفته وی دانشگاه واقعی باید عملکرد و کارکردهای ویژه را شامل شود در غیر این صورت آن مرکز علمی به یک سازمان بدل می شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهارداشت: در تاریخ تحولات فرهنگی و اجتماعی جوامع نمی توان دانشگاه ها را حذف کرد زیرا تغییرات و تحولات فرهنگی و اجتماعی از دانشگاه ها اثر پذیرفته است.
غفاری با بیان اینکه یک دانشگاه اجتماعی همواره باید خود را مورد نقد خویشتن قرار دهد، افزود: با این نقد به سمت اثرگذاری بیشتر و پیشرفت حرکت خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه هیچگاه از دانشگاه به عنوان بنگاه و سازمان دانشگاهی یاد نمی کنیم، تصریح کرد : از دانشگاه به عنوان نهاد دانشگاهی یاد می شود از این رو هدف دانشگاه تحویل دانش آموخته به جامعه است تا این فرد جهان و عامل تازه ای را رقم زده و به نوعی اثرگذار باشد.
وی با اشاره به فعالیت و تلاش ها بر مبنای ایجاد دانشگاه اجتماعی، ادامه داد : باید دانشجویان را ببینیم`در دانشگاه` هستند یا `با دانشگاه` یعنی اگر در دانشگاه باشند تنها کارت دانشجویی هویت دانشجو خواهد بود اما زمانی که گفته می شود با دانشگاه هستند یعنی دانشجو دانشگاه را پذیرفته است.
به گفته وی دانشجویانی که تنها نام دانشجو را یدک می کشند با هم متفاوت هستند و دانشگاه اجتماعی به طور طبیعی نمی تواند عنوان و مسئولیتش را در چارچوب و درون دانشگاه تدوین کند.
معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: تجربه جهانی نشان می دهد که برخورداری های مادی باعث کاهش آرامش و آسایش نمی شود به همین دلیل فاصله عمیقی بین آن چه در ذهنیت و عینیت جامعه می گذرد را شاهد هستیم.
به گفته وی در سال 57 به ازای هر 250 نفر یک دانشجو و امروز به ازای هر 25 نفر یک دانشجو وجود دارد.
به گزارش ایرنا، برگزاری نشست های تخصصی در خصوص موضوعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و معضلات و فرصت های این حوزه از جمله مهم ترین برنامه هایی این گردهمایی 2 روزه است که در دامشگاه صنعتی اصفهان در حال برگزاری است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/89180/مسایل-اجتماعی-باید-در-افق-20-ساله-تدوین-شود
بستن   چاپ