پیام سپاهان
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد:
لزوم توجه به تفاوت‌های فرهنگی
سه شنبه 9 بهمن 1397 - 13:59:47
پیام سپاهان - رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اهمیت حوزه فرهنگ در تدوین طرح تحول راهبردی این دانشگاه به لزوم میدان دادن به تفاوت‌های فرهنگی و همچنین تغییر نگرش تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، سید محمود مدرس هاشمی، صبح امروز(سه شنبه) در شصت و هفتمین گردهمایی سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: اگر چه دانشگاه صنعتی اصفهان یک سال قبل از پیروزی انقلاب کار خود را آغاز کرد، اما تقریبا تمام رشد و پیشرفت این دانشگاه در سال‌های پس از انقلاب بوده است و در واقع می‌توان این دانشگاه را مولود انقلاب اسلامی قلمداد کرد.
وی با اشاره به اینکه جایگاه خوب این دانشگاه به پایه گذاری اولیه اش بازمی‌گردد، افزود: این دانشگاه در دهه 70 به طور جدی وارد بحث پژوهش شد و توانستیم در پیشبرد مرزهای دانش جایگاه ویژه‌ای کسب کنیم. تاکنون 2 هزار و 500 طرح صنعتی با همکاری دانشگاه صنعتی اجرا شده که برخی از آنها گره گشای کشور و استان بوده است. امروز بزرگترین پارک فناوری کشور به نام شهرک علمی تحقیقاتی را در کنار خود داریم. البته فعالیت این دانشگاه در حوزه صنعت و مهندسی شاید برای افراد ذهنیتی ایجاد کند که دانشگاه صنعتی توجهی به مسایل فرهنگی ندارد . 
مدرس هاشمی اضافه کرد: در طول سال‌های گذشته فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه در برخی قسمت ها زبان زد بوده است و هم دانشجویان و هم اساتید فعالیتهای خوبی را در این زمینه داشته اند. در این میان باید به برنامه راهبردی جامع و منسجم دانشگاه صنعتی اشاره کنم که با عنوان طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی تدوین شد که در ابتدای چشم انداز آن به دنبال ایجاد فضایی علمی و فرهنگی پویا بوده ایم. در طول تدوین این طرح جامع نگاه ما در خصوص مسایل فرهنگی به این شکل بوده که در همه شئون دانشگاه این نگاه فرهنگی دیده شود. 
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در بسیاری از حوزه ها دانشگاهها بدون توجه به نگرش فرهنگی آیین نامه‌هایی را تدوین کرده اند، تصریح کرد: متاسفانه اساس تدوین آیین نامه ها عدم اعتماد به دانشجو و است و فرض اولیه به این شکل است همه افراد یا دزد هستند یا دروغگو . البته علی‌رغم داشتن چنین آیین نامه هایی برخی افراد اهداف خاص خود را دنبال کردند و این آیین نامه ها تنها دست و پاگیر افرادی بوده که واقعا به دنبال کار خیر بوده اند. چنین دیدگاهی در طرح تحول راهبری در دانشگاه صنعتی دنبال می شود که مدیران فرهنگی اعتقاد به پیوست فرهنگی نداشته باشند و روح آیین نامه ها مبتنی بر فرهنگ باشد. حدود یک سال است که در تغییر آیین نامه ها به دنبال جا انداختن چنین نگرشی بوده ایم که البته اعتقاد داریم تغییر نگرش سخت ترین کار در دانشگاه است. 
وی با بیان اینکه دانشگاه محل شکوفایی استعدادهای انسان است، اضافه کرد: باید زمینه شکوفایی استعداد دانشجویان فراهم شود. شعاری که در چهل سال پیش با عنوان استقلای آزادی جمهوری اسلامی بیان شد شاید در ابتدا بسیار ساده بود، اما متوجه شدیم که به این راحتی‌ها هم نیست و سوالاتی از قبیل اینکه چه قدر بین آزادی و امنیت تعارض وجود دارد؟ یا اینکه بین استقلال و رفاه اجتماعی توازن را رعایت کرده ایم؟ مساله با بسیار پیچیده تر کرده است. باید تمدن ایرانی اسلامی را به معنی واقعی تحقق ببخشیم و وظیفه ما این است که به تفاوتهای فرهنگی میدان بدهیم. البته موانع درونی و بیرونی اسلامی و همچنین داخل و خارج از دانشگاه وجود دارد، اما باید ایستادگی کرد. 
کد خبرنگار: 13041
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/89187/لزوم-توجه-به-تفاوت‌های-فرهنگی
بستن   چاپ