پیام سپاهان
دبیر انجمن دوستداران میراث طبیعی ورزنه:
خشکی تالاب گاوخونی موجب شور شدن آب در اصفهان می‌شود
شنبه 13 بهمن 1397 - 22:33:28
پیام سپاهان - اصفهان- دبیر انجمن دوستداران میراث طبیعی ورزنه با بیان اینکه باید بارهاسازی آب در زاینده‌رود حق‌آبه تالاب گاوخونی تأمین شود،گفت: خشکی تالاب گاوخونی به زودی موجب شور شدن آب در اصفهان می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر ،‌ رضا خلیلی ورزنه ظهر شنبه در همایش تالاب بین المللی گاوخونی در دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: قرار بود یک و نیم متر مکعب پساب در شرق اصفهان تولید شود و به تالاب گاوخونی اختصاص یابد اما تاکنون نتوانستیم حتی حق آبه تالاب را با پساب تأمین کنیم.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی که زاینده رود برای استفاده کشاورزان رهاسازی شده است می‌توان پساب را به همراه یک متر مکعب آب به طرف تالاب هدایت کرد تا پس از چند سال گاوخونی گلویی تر کند.
دبیر انجمن دوستداران میراث طبیعی ورزنه با ابراز تأسف از اینکه برگزاری همایش‌های احیای تالاب گاوخونی تاکنون بی نتیجه بوده است، افزود: خشکی تالاب گاوخونی محیط زیست را تهدید می‌کند، اکوتوریسم در حال جایگزینی به جای بازدید از این تالاب است که البته فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال محسوب می‌شود اما از سوی دیگر تنوع زیستی این منطقه از بین می‌رود.
خشکی تالاب گاوخونی عامل شور شدن آب در اصفهان شده است
وی ادامه داد: با خشکی تالاب گاوخونی، شور شدن آب به سرعت به سمت اصفهان پیش می‌رود، آب‌ در ورزنه شور شده است اما به دلیل وضعیت بد اقتصادی در این منطقه آب شور برای پرورش ماهی استفاده می‌شود.
خلیلی ورزنه ادامه داد: سرمایه‌های انسانی دولت، مردم هستند؛ اگر شهر ورزنه به عنوان شهر تالابی معرفی شود از مهاجرت مردم این منطقه جلوگیری می‌شود، زیرا با مهاجرت مردم دولت دچار مشکلات بیشتری خواهد بود.
وی همچنین بر فرهنگ سازی در این ارتباط تاکید و ابراز امیدواری کرد: باید با رهاسازی آب در زاینده رود حق آبه تالاب گاوخونی هم تأمین شود چراکه محیط زیست یک مسئله لوکس نیست و تهدید طبیعت جدی است.
در ادامه این همایش مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: برای احیای تالاب گاوخونی نیاز به اجرای طرح های ملی داریم و برای به نتیجه رسیدن این طرح‌ها نیاز به یک همکاری و هماهنگی جمعی است.
منصور شیشه فروش با اشاره به اینکه تالاب احیا نخواهد شد مگر اینکه حق آبه آن پرداخت شود، بیان داشت: شیشه فروش افزود: به منظور احیای تالاب گاوخونی نیاز به تدوین برنامه ای از سوی شرکت آب منطقه ای است و نیاز به تشکیل اتاق فکر و استفاده از توان و نیروی اساتید در این اتاق فکر ضروری است.
وی تصریح کرد: در بحث آب وزارت نیرو و جهادکشاورزی مسئولیت پیشگیری و اقدامات اساسی در این حوزه را دارند و به همین منظور وزارت نیرو امسال کارگروه سازگاری با کم آبی را تدوین کرد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: طرح تدوین کارگروه سازگاری با کم آبی باید تا یک ماه آینده به وزارت نیرو اعطا شود.ت.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/89549/خشکی-تالاب-گاوخونی-موجب-شور-شدن-آب-در-اصفهان-می‌شود
بستن   چاپ