پیام سپاهان
قرن 19 میلادی اوج تاثیر تعاملات ایران و گرجستان
یکشنبه 14 بهمن 1397 - 4:46:16 AM
ایسنا
پیام سپاهان - مدیر موسسه مطالعات شرقی دانشگاه ایلیا گرجستان گفت: ابتدای قرن 19 میلادی نمود تاثیر فرهنگ ایرانی در گرجستان است که در معماری بناهای این کشور قابل مشاهده است.
  پروفسو "جورج سانیکیدزه" استاد تاریخ شناسی دانشگاه ایلیا گرجستان در خصوص تاثیر فرهنگ دو کشور ایران و گرجستان، اظهار کرد: تاثیر تعاملات این دو کشور در جنبه‌های مختلف قابل مشاهده است و اوج این تاثیرات در دوران صفویه و معماری‌های به جا مانده از این دوان نمود پیدا می‌کند.
وی با اشاره به سابقه تاریخی روابط ایران و گرجستان، گفت: قدمت روابط این دو کشور نشانگر اتحاد و پیوندی عمیق در بین فرهنگ این دو کشور است که این تشابهات فرهنگی در آداب، فرهنگ، هنر و تاثیر دو ملت بر روی هم قابل مشاهده است.
این استاد تاریخ شناسی ادامه داد: در قرن 19 میلادی به واسطه تاثیر نیروی روسیه، روابط دو کشور ایران و گرجستان وارد مرحله جدیدی می‌شود. این روابط در عوامل متعدد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاثیر می‌گذارد. 
وی افزود: در وهله نخست، دلایل اقتصادی تاثیر بسیار زیادی بر تعاملات این دو کشور دارد، زیرا گرجستان گذرگاه عبور کالاهای شرق و غرب است و از این منظر اهمیت ویژه‌ای دارد. از سویی دیگر به دلیل شکل گیری روابط صنعتی و تکنولوژی بین دو کشور تعاملاتی نیز ایجاد می‌شود.
سانیکیدزه با بیان اینکه پس از تسلط تسلط روس‌ها در گرجستان، عملا اختیار این کشو از ایران گرفته شد، خاطرنشان کرد: روسیه نزدیکترین همسایه به ایران است و پس از معاهده‌های گلستان و ترکمانچای دست ایران از اداره گرجستان کوتاه شد.
مدیر موسسه مطالعات شرقی دانشگاه ایلیا گرجستان، ادامه داد: از این پس بسیاری شورش‌های ضد روسی به هدف جدایی گرجستان از روسیه با کمک ایران شکل گرفت.
وی درخصوص تعاملات فرهنگی ایران در گرجستان گفت: نوع پوشش ایرانیان در گرجستان متفاوت بود. ایرانیان از حنا برای رنگ آمیزی بخش‌های مختلف بدن خود استفاده می کردند و این تفاوت در پوشش وجه تمایز ایرانیان مقیم در گرجستان بود.
سانیکیدزه با بیان اینکه اداره شهر تفلیس در ده منطقه بود، تصریح کرد: یکی از این مناطق از قرن 17 در دست ایرانیان قرار داشت. همچنین خیابان‌هایی با نام فارسی مانند "خرازخانه"، "پنبه خانه" و "دباغ خانه" در گرجستان وجود داشتند.
وی با تاکید بر اینکه از ابتدای قرن 19 معماری گرجستان تحت تاثیر معماری ایران قرار گرفت، اظهار کرد: نمود این تاثیر در خانه های شخصی وجود دارد. علاوه بر اینکه پارک مجتهدی، مسجد کبود (blue mosque) نیز یکی از نمونه های معماری اسلامی ایرانی در گرجستان است که متاسفانه این مسجد در دوان کمونیستی در سال 1951 تخریب شد.
این استاد تاریخ شناسی دانشگاه ایلیا گرجستان نفوذ افراد برجسته ایرانی در گرجستان را نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر فرهنگ ایرانی در گرجستان دانست و گفت: ملا عبدالسلام آخوندزاده رهبر روحانیان ایرانی یکی از این اشخاص بانفوذ است که در هر دو کشور از اعتبار بالایی برخوردار بود. 
این استاد تاریخ شناسی به کنسولگری ایران در گرجستان اشاره کرد و گفت: ساختمان این مرکز یکی از باشکوه ترین اختمان های کنسولگری در دنیا است. این ساختمان مرکزی برای فعالیت های فرهنگی و آموزشی به شمار می رفت و محلی برای تجمع ایرانیان در اعیاد رسمی آنها بوده است.
وی همچنین به فرقه های مختلف ایرانیان در گرجستان اشاره کرد و گفت: فرقه های متعددی از ایرانیان در گرجستان فعال بودند که عامل تاثیرات فرهنگی ایرانیان در گرجستان به شمار می روند. فرقه هایی با نام استادباشی در تفلیس نفوذ داشتند. تصاویر و نمادهای ایرانی در مناطق تفلیس وجود دارد.
سانیکیدزه همچنین تصریح کرد: تفلیس مرکزی برای جذب نخبگان ایرانی بود. فاضل خان لنگرودی در مدرسه موسیقی تلفیس حضور داشت. همچنین تفلیس مرکزی برای چاپ کتاب های ایرانی به شمار می‌رفت. الله ورد خان به تفلیس آمد و چاپ سنگی آموزش دید. چاپخانه های بسیاری در این کشور وجود داشتند که محلی برای چاپ کتاب های ایرانی بودند.
وی خاطرنشان کرد: پس از الحاق گرجستان به روسیه تغییراتی در روابط ایران و گرجستان به وجود آمد و علت بسیاری از جنگ های ایران و روسیه گرجستان بود.
  این سخنرانی علمی در دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار شد .
  


http://www.sepahannews.ir/fa/News/89587/قرن-19-میلادی-اوج-تاثیر-تعاملات-ایران-و-گرجستان
بستن   چاپ