پیام سپاهان
توسط محققان اصفهانی انجام شد؛
افزایش سرانه مطالعه سنین 2 تا 15 سال با کتابخانه تعاملی
دوشنبه 15 بهمن 1397 - 00:50:12
پیام سپاهان - کتاب‌های تعاملی انگیزه کودکان را برای خواندن و یادگیری افزایش می‌دهند، زیرا بچه‌ها قادرند به صورت فعال در روند داستان‌ها شرکت کنند و با جذابیت بالای این برنامه به خواندن کتاب علاقه‌مند شوند.
مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، اظهار کرد: طراحی و ساخت پلتفرم محتوای تعاملی با عنوان "کتابخانه تعاملی هزارافسان" کمکی به بالابردن افزایش سرانه مطالعه در میان کودکان، نوجوانان و جوانان و رفع مشکلات آنها در زمینه خواندن است. این برنامه با توجه به نیاز کشور به لحاظ پایین بودن سرانه مطالعه و نبودن محتوی سالم بومی برای مطالعه و به منظور جذاب تر کتاب ها طراحی شده است.
فرهاد هاشمی با بیان اینکه این پلتفرم ویژه سنین 2 تا 15 سال طراحی شده است، خاطرنشان کرد: این پلتفرم با هدف سرگرمی و آموزش بیش از 400 کتاب تعاملی و اینتراکتیو، صدها کتاب صوتی، مجله تعاملی و بازی های آموزشی در نسخه اندروید و ویندوز به صورت رایگان و اشتراکی در دسترس قرار دارد.
وی با بیان اینکه محتوای محصولات با موضوعات مختلف آموزشی، سرگرمی، ادبی، مذهبی و ... است، ادامه داد: مخاطب اصلی این برنامه کودکان، نوجوانان و خانواده های آنها هستند، همچنین این برنامه می تواند با جذب بالای مخاطب عمومی با سلایق و سنین مختلف، سازمان ها و ادارات مربوط به مباحث فرهنگی و آموزشی را به خود جذب کند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: این پلتفرم تحولی نوین در روایت داستان ایجاد و کودکان را وارد دنیای شگفت انگیز کتاب‌های تعاملی با شخصیت ها و محیطی متحرک می‌کند، با کمک راوی حرفه ای رادیو و تلویزیون توانایی های خواندن کودکان تقویت و کاربر لحظاتی خوش، همراه با تجربه ای جدید سپری می کند.
وی در توضیح کارکرد این پلتفرم، گفت: کتاب دارای سه حالت پخش به صورت "خودم می خوانم"، "برایم بخوان" و "پخش خودکار" است. قابلیت خوانده شدن متن توسط گوینده حرفه ای و یا توسط خود کاربر و امکان ضبط کردن صدای کاربر به جای راوی وجود دارد.
هاشمی ادامه داد: داستان ها حاوی نکات آموزشی بوده و در پایان نتیجه گیری‌های اخلاقی و آموزشی گفته می شود. در این پلتفرم با لمس شخصیت‌ها و اشیاء موجود در هر صفحه رفتاری مطابق با روایت داستانی می‌بینید و برخی شخصیت‌ها با کاربر صحبت می‌کنند. علاوه بر اینکه متن داستان بسیار خوانا بوده و با اصول آموزشی روان خوانی نوشته شده است. 
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این برنامه دارای مجوزهای وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش است، تصریح کرد: سال گذشته این پلتفرم در برخی از مراکز آموزشی نجف آباد به صورت پایلوت اجرا شد.
هاشمی درخصوص قابلیت های ویژه این پلتفرم، گفت: این برنامه این قابلیت را دارد که کمتر از 36 ساعت کتاب کاغذی را به کتاب تعاملی تبدیل کند. امکان کپی برداری ندارد و با هزینه کم به دیجیتال تبدیل می شود.
وی درباره توسعه این برنامه، تاکید کرد: در راستای صادرات این محصول در نظر داریم با تولید داستان‌های تعاملی نفیس شاهنامه به زبان های گوناگون علاوه بر بازار داخل به بازارهای خارجی نیز راه بیابیم که علاوه بر سود در جهت معرفی فرهنگ و ادبیات ایران به کشورهای غیرفارسی زبان گام برداشته باشیم.
هاشمی تصریح کرد: این پلتفرم از لحاظ سرعت، قدرت و هزینه تولید در کشور و دنیا بی‌نظیر است. علاوه بر داشتن قابلیت های آموزشی، امکان ساخت مینی گیم و محتوی متحرک نیز دارد. کتاب ها قابلیت چند پایان بودن دارند و کاربر می تواند به جای شخصیت اصلی، مسیر داستان را تغییر دهد.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه در قسمتی از این نرم افزار گزارش های شخص مشخص می‌شود، اظهار کرد: به نفرات برتر در بخش کتاب خوانی جوایزی تعلق می گیرد.
وی همچنین گفت: این طرح در جشنواره Wsis سوییس در میان 800 طرح از 80 کشور مختلف در زمینه تاثیرات اجتماعی در مرحله دوم داوری جزء هشت طرح برتر است.
به گزارش ایسنا، شرکت دانش بنیان بینش پژوهان فن آور سپاهان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان بیش از یک دهه در زمینه تولید نرم افزار و محتوای آموزشی فعالیت دارد. طراحی و ساخت پلتفرم محتوای تعاملی با عنوان "کتابخانه تعاملی هزارافسان" محصول این شرکت موفق به دریافت نشان عالی سرآمد از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است، طرحی در راستای افزایش سرانه مطالعه و کمک به مشکلات دانش آموزان همچون لکنت زبان یا روان خوانی است. 
کد خبرنگار: 13037
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/89649/افزایش-سرانه-مطالعه-سنین-2-تا-15-سال-با-کتابخانه-تعاملی
بستن   چاپ