پیام سپاهان
حریم خصوصی زوجین احترام به زندگی زناشویی
سه شنبه 16 بهمن 1397 - 10:46:05 AM
ایسنا
پیام سپاهان- پریناز شمس الکتابی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی به بررسی "حریم خصوصی در مناسبات و روابط زوجین" پرداخت.

حریم خصوصی از عناوین نوپیدایی است که امروزه از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخورداراست. این پژوهش نشان دهنده این است که آیا در روابط زوجین نیز حریم خصوصی نقش دارد و اگر قائل به وجود حریم خصوصی شویم چه حد و مرزهایی باید رعایت شود و در صورت نقض مصادیق حریم خصوصی چه ضمانت اجرایی تعیین می‌‌شود؟ 

بنابراین با درنظر داشتن تعاریف مختلف از حریم خصوصی که در فصل اول به تفصیل بدان پرداخته می‌شود، می‌توان اقسام حریم خصوصی را شامل حق تنها ماندن، دسترسی محدود دیگران به انسان و توانایی ایجاد مانع در برابر دسترسی های ناخواسته به انسان، محرمانگی و پنهان ساختن برخی امور از دیگران و کنترل بر اطلاعات شخصی دانست. 

مطابق این مطالعه با تدقیق و تفحص در گردآوری‌های نویسندگان و بررسی دیدگاه های مختلف فقهی، حقوقی و روان شناسی برداشت می‌شود که حریم خصوصی در روابط زوجین مشمول مصادیق و معیارهایی است که باید به صورت توافقی در میان زن و شوهر و در قالب حق و تکلیف رعایت شود و چنانچه هر یک از زوجین خود را موظف به رعایت نداند هتک حرمت‌ها و مجموعه ای از مسائل خصوصی مربوط به آنها پدیدار می‌شود که با رعایت موازین مربوط به قانون و عرف ضمانت اجرا در نظر گرفته خواهد شد.

نتایج این تحقیق نشان داد ضمانت اجرایی که می‌تواند در روابط زوجین و برای تعرض از حریم یکدیگر اجرا شود ضمانت اجرای کیفری و مدنی وهمچنین ضمانت اجرای معنوی است که گاه به صورت یک مسئولیت اخلاقی و برای خشنودسازی شخصی که حریم وی مورد تعرض قرار گرفته است انجام می شود.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/89799/حریم-خصوصی-زوجین-احترام-به-زندگی-زناشویی
بستن   چاپ