پیام سپاهان
مدرس هاشمی خبر داد:
راه‌اندازی پسادکتری در دانشگاه صنعتی اصفهان/فرصت مطالعاتی تابستانه به 53 نفر افزایش یافت
سه شنبه 16 بهمن 1397 - 19:40:36
پیام سپاهان - رییس دانشگاه صنعتی با اشاره به راه اندازی پسادکتری در این دانشگاه، گفت: شرایط سختی پیش رو داریم و لازم است با تدبیر، همدلی و کمترین خسارت این روزها را سپری کنیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، سید محمود مدرس هاشمی بعدازظهر امروز (سه شنبه) در جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و مدرسان برگزیده دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم به آرمان های انقلاب که در قالب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و عدالت است، نزدیک تر شویم.
وی افزود: باید از اساتید عذرخواهی کنم که به دلیل مشکلات مالی نتوانستیم مراسم بهتری برایشان ترتیب دهیم و امیدوارم نیستم که اتفاق خاص مالی برای دانشگاه بیفتد.
مدرس هاشمی با بیان اینکه این برنامه فرصتی است تا اقدامات صورت گرفته و نظرات بیان شود، افزود: طرح تحول راهبردی دانشگاه تدوین شده که در حوزه پژوهشی اهدافی همچون مرجعیت علمی که باعث نوآوری در مرزهای دانش می شود، حضور موثر در برنامه های بین المللی و تسهیل و گسترش تعاملات دو سویه را در برمی گیرد، البته اقداماتی پیش بینی شده که ممکن است کافی نباشد و در حین کار اقداماتی به این طرح اضافه شود.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده، گفت: یک سال از شروع طرح تحول گذشته و چند کمیته از قبیل روابط بین الملل، فرهنگی، دستیابی به منابع مالی پایدار و کمیته رسانه تشکیل شد و شاهد پیشرفت هایی بوده ایم.
وی ادامه داد: از سال 92 تا 96 برخی آیین نامه ها از قبیل پژوهانه و فرصت تابستانه در حوزه پژوهش بازنگری شد و حدود ٢٠ میلیارد تومان در حوزه تجهیزات بودجه تعیین شد، همچنین دوره پسادکترا نیز راه اندازی شد.
مدرس هاشمی افزود: پژوهانه اعضای هیات علمی افزایش یافت،همچنین گروه های صنعت محور نیز تشکیل شد و در ادامه ارتباط خوبی با شهرک های صنعتی و اتاق بازرگانی شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه آیین نامه فعالیت های اعضای هیات علمی در شهرک علمی تحقیقاتی تدوین شد، افزود: خوشبختانه شتاب دهنده های داخلی و خارجی به دانشگاه ما آمدند و برخی از آنها در دانشگاه فعال هستند، همچنین برای نخستین بار درآمدهایی از محل فروش دانش و فناوری کسب کرده ایم که هرچند ناچیز، اما خوب است.
مدرس هاشمی با اشاره به ارتباط این دانشگاه با کشورهای منطقه، افزود: متاسفانه نتوانسته ایم برای گرفتن دانشجوی خارجی موفق عمل کنیم.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اقداماتی در قالب طرح تحول حوزه پژوهش، افزود: آیین نامه هایی برای حمایت از سرآمدان دانشگاه در حوزه پژوهش و در فعالیت های سرآمد دانشگاه تدوین و در مرحله اجرا است.
وی ادامه داد: پایان نامه های تحصیلات تکمیلی که وزارت علوم با نام پارسا از آن یاد می کند به عنوان طرحی با نام "پارسا تک" با قابلیت فناوری و تکنولوژی تدوین شده که دو فعالیت طرح جوان برای حمایت از پایان نامه ها در مرحله پروپوزال نویسی و طرحی برای پایان نامه ها از پنج سال گذشته انجام خواهد شد.
مدرس هاشمی افزود: با همکاری و حمایت شهرک علمی تحقیقاتی از پایان نامه ها حمایت می شود، همچنین با راه اندازی مدرسه کارآفرینی، دانشجویان در قالب یک دوره بلند مدت در کارگاه ها شرکت می کنند.
وی با تاکید بر اینکه به ابرچالش ها ورود می کنیم، گفت: با ابلاغ استاندار کمیته سازگاری با کم آبی در دانشگاه تشکیل شد، همچنین پیرو ورک شاپ بین اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی و محققانی از دانشگاه های سوییس ١٨٠ همکاری مشترک به دبیرخانه مشترک مان رسیده و در داوری ١٦ پروژه انتخاب تا کار مشترک آغاز می شود.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: برخی از دانشجویان کارشناسی در این دانشگاه برای شرکت در دوره های کوتاه مدت راهی ایتالیا شدند، همچنین فرصت مطالعاتی تابستانه به ٥٣ نفر افزایش یافته است.
مدرس هاشمی افزود: در سال ١٣٩٧ قراردادهای ما به ١٢٩ رسید و در سال جاری ٢٦ میلیارد تومان قرارداد صنعتی منعقد کردیم که البته درآمد دانشگاه نبود و تنها این قراردادها منعقد و به مرور پرداخت می شود.
وی با اشاره یه چهار رسالت دانشگاه در حوزه پژوهش، گفت: پژوهش های بنیادی و کاربردی منجر به حل مساله براساس دانش روز دنیا و پژوهش های منجر به حل مساله براساس نوآوری چهار رسالت عنوان شده است.
مدرس هاشمی افزود: زیاد شنیده ام که می گویند تحقیق ها نباید تنها در قفسه خاک بخورند. این دیدگاه اشتباه است زیرا ما نیاز به چنین تحقیقاتی داریم. نباید دانشگاه را محدود به کاربردی کردن کنیم که امروز به آن نیاز است. دانشگاه محل کشف حقیقت است و البته در کنار آن دانشگاه نباید از حل مسائل اجتماعی غافل شود.
وی افزود: روزهای سختی را پشت سر می گذاریم و باید با همدلی و تدبیر روزهای سخت را طی خواهیم کرد.
کد خبرنگار:١٣٠٤
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/89852/راه‌اندازی-پسادکتری-در-دانشگاه-صنعتی-اصفهان-فرصت-مطالعاتی-تابستانه-به-53-نفر-افزایش-یافت
بستن   چاپ